Hvordan sette seg gode mål, og nå dem.

2 Jan

1. Beskriv spesifikt hva du skal gjøre for å nå målene og hvordan du vil føle da de nåes.
Det holder ikke bare med «jeg skal gå ned 20 kilo». Det blir for lite konkret. HVA eksakt skal du gjøre for å nå målet? Hvordan vil det føles å nå dem? Vær realistisk. Livet vil ikke bli bedre og du vil ikke bli en snillere person fordet om du får ned 15 kg eller klarer å løpe en mil på en time.

2. Målene må være målbare og realistiske.
Dette slik at du kan vite underveis hvor du er i løpet, slik at du kan måle fremgangen og se hvorvidt du kan nå målet eller ei. Spesielt greit når det gjelder trening.

3. Sett en tidslinje på målene dine
Setter du ikke en tidsfrist blir målene dine ikke annet enn drømmer og fantasier. Du må ha høyde for platåer. Ikke bli frustrert og kast inn håndkledet over dette. Det er bare kroppen som tilpasser seg fysiske endringer.

4. Sett deg utførbare delmål.
Unngå drømmeverden utsagn som: «jeg skal gå ned 40 kilo i år.» Å fantasere/affirmere hvordan du skal se ut om 12 måneder er bra, men sett deg et realistisk mål, delt opp i utførbare, målbare delmål, med en tidslinje.

5. Skaff deg en støttespiller.
En du må rapportere fremgang (eller mangelen på fremgang) til. Det kan være en foreldrer, en venninne, en kjærste, et forum, en blogg osv.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: