Fortjener feitinger skryt for å ha gått ned?

12 Jan

Var en tur innom Fitnessbloggen her om dagen, noe jeg ikke gjør så ille ofte, av diverse grunner.. Den generelle tonen er vel grei, men det er enkelte der som er så opptatt av å fortelle tjukkaser at de «bare» må spise mindre og trene mer for å gå ned i vekt der. I mine øyne vitner om veldig dårlig evne til å se hele mennesket. Og de gir seg ikke akkurat heller, så..går inn hvis jeg trenger å føle meg som en idiot.

Anyways. Et av innleggene jeg så der het noe slikt som overskriften her. Ikke akkurat ordrett, men det var ikke så vanskelig å forstå at det var det hovedinnleggeren mente.

«Fortjener de der late, feite suggene skryt for å endelig ha gjort det de burde vært smarte nok til å gjøre hele livet?» Med undertema: «Hvorfor får ikke vi som holder oss i god form skryt?»

Burde vel ikke ta meg nær av det, men vet at dette er holdningen veldig mange bærer rundt på. Det er vondt å lese slike meninger.. Det handler om «sånne som meg».

Selv er jeg snart 27 år, og har vært tjukk hele livet, bortsett fra en gang jeg klarte å karre meg ned 25 kilo igjennom minimalt med mat og maksimalt med trening. (Needless to say, så gikk jeg opp alt + 20 kilo til i løpet av et par år.)

Jeg ble født veiiende 1 kilo mer enn gjennomsnittet og derfra har det vel bare fortsatt. Grunnen til det? Dårlig kosthold hjemme. Foreldrene mine hadde ikke peiling på hva som var bra for kroppen og det gikk for det meste i Grandis, spaghetti, fiskeboller, loff og godteri hver dag. Jeg trengte bare ringe mamma og si hva for noe godteri jeg ville ha den dagen.

 Ikke var vi særlig aktive heller, bortsett fra en ridetime en gang i uka. Jeg blamer overhodet ikke mamma for det! Hun visste ikke bedre, men nå har vi lært sammen.

Som 23-åring oppdaget jeg lavkarbo, men det var ikke den gyldne billeten for meg, slik det er for mange andre. Jeg har prøvd ALLE mulige lavkarbodietter. Atkins, Ketolyse, Skaldeman, Fedon. Etter tre år med diverse utprøving (lengst og mest suksessfult med Fedon-kost) har jeg klart å eksperimentere meg frem til hva det er som  funker for meg. Jeg fant ut hva jeg kunne utføre og hva jeg kunne leve med resten av livet. Slik  jeg spiser nå.

Dette er ikke et «Hallelulja lavkarbo reddet meg fra fedmen»-innlegg..  Oppdagelsen av lavkarbo er ikke grunnen til at jeg endelig har klart å gå ned og holde meg der i to år. Dette er bare en fortelling om hvordan jeg prøvde, siden jeg som åtteåring startet min første slankekur, aldri ga opp og fant min nøkkel. Jeg anser ikke meg selv som særlig dum. Ikke er jeg lat. Ikke er jeg noe dårlig menneske.

Jeg har da aldri bedt om å få SKRYT for at jeg har gått ned i vekt. Men jeg er STOLT! Stolt over meg selv som ikke har gitt opp. Stolt over meg selv som utfører dette og jobber med det hver eneste dag. Ja, såklart jeg burde spist sunt og bevegd meg hele livet! Jeg har vel aldri sagt noe annet.

Når man er tjukk hele livet,  vokser opp med en ganske sedat livsstil, ikke har kunnskapen om hva jeg heller burde gjøre, medisinerer, feirer, underholder, ja, bruker mat til alt annet enn det skal brukes til, så skal det kanskje litt ekstra til for å klare å snu hele sitt liv og handlingsmønster rundt?

Synes jeg har vært flink, jeg!

Og bare sånn by the way. Det er ikke mye skryt å få altså. Tror jeg har fått 2-3 kommentarer på vektnedgangen min i løpet av disse to årene, så det er ikke sånn at jeg er noe rockstar i nærmiljøet. Håper det er en betryggelse for de som er redd for at jeg skal få for mange fine, oppmuntrende ord, for å gjøre det jeg burde gjort hele livet.

6 kommentar to “Fortjener feitinger skryt for å ha gått ned?”

  1. helene drage januar 12, 2012 kl. 15:58 #

    Jeg har lest tråden du referer til selv og jeg er sjokkert over holdingen til enkelte der inne! Joda, man burde ha spist sunt og trenet fra starten av, men det er mye man burde! Man burde også hjelpe de som endelig har bestemt seg for å ta et tak med sin egen helse gjennom positive ord og kommentarer, men det skjer jo ikke det heller… Dette er ofte veldig typiske uttalelser for folk som aldri har opplevd overvekt og som ikke skjønner hvor jævlig det kan være!

    Stå på, synes du er kjempeflink jeg 🙂

    • Fra tjukk til smukk januar 12, 2012 kl. 19:10 #

      Blir skremt over hvor sterke meninger enkelte har om meg og min kropp, uten å ha gått en eneste dag i mine sko. Favoritten min er de som har gått ned 5-10 kilo de nylig la på seg, fordi at de drakk for mye øl i en periode, også tror de at de vet aaaaalt om hvordan det er å slanke seg.:p

      Ikke at de ikke fortjener props for at de klarer det, altså, men det er nå litt forskjell på å spise seg opp i en liten periode og gå ned og det å spise dritt i 23 år, heeele livet også snu det rundt.

  2. Nannah januar 13, 2012 kl. 08:45 #

    Også har du de som meg….som har vokst opp med sunn mat, veldig lite godis…mye bevegelse og alikevell har vært tjukk bestandig.

    Jeg tror at forskning med årene vil vise at noen av oss tåler veldig dårlig mat med mye karbohydrater, og kansje en gang i framtiden vil dette problemet bli løst en gang for alle.

    Tjukk til smukk?? Du er da virkelig smukk som du er du! 🙂

    • Fra tjukk til smukk januar 13, 2012 kl. 10:49 #

      Problemet med folk som har slike meninger er at de ikke tror på at det finnes slike som deg, Nannah. De holder fast på sin evige tro på at kalorier ut- kalorier inn er bankers for alle.. Alle overvektige er late, fråtsere og den meningen kan ingen få dem til å endre. Men da er det kanskje ikke vi som bør skamme oss?:)

  3. Kristine januar 13, 2012 kl. 11:50 #

    Fytti, dette var virkelig bra at du påpekte! Og vet du, jeg synes du er flink som står på, og all fremgang er god fremgang! Selvfølgelig fortjener du skryt – det gjør alle, uavhengig av størrelsen! Stå på videre du, og unngå fitnessbloggen. Du er ingen idiot, og ingen skal få deg til å føle deg som det heller 🙂

    • Fra tjukk til smukk januar 13, 2012 kl. 12:33 #

      Tusen takk! Jeg føler meg ikke som en idiot så veldig lenge altså. Burde ikke la sånt gå inn på meg, men gjør liksom det en liten stund likevel. Men så går det over også jobber man vidre med saken!:)

Legg igjen en kommentar

