Bevisst spising.

15 Jan

Er det flere som er som meg?

Du lager deg noe mat. Noe du liker skikkelig godt.. Du gleder deg. Tar med deg maten og setter deg ned foran en film/et TV-program du liker ect. Plutselig våkner du opp og lurer på hvor maten er blitt av?! Også kommer du på at du kanskje erindrer at du trøkka innpå middagen i løpet av et par minutter her nå nettopp.

(bilde fra http://www.diseaseproof.com)

Høres dette kjent ut?

Dette er det man kaller ubevisst spising og det er noe jeg gjør til alle måltider og har gjort hele livet. Jeg tror det ofte henger sammen med det å bruke mat til andre ting enn næring, å gjøre. Mange bruker mat som medisin når de er syke, deppa, triste eller lei. Noen feirer med mat.. Unner seg det og det, fordi at de har klart ditt og datt. Trøstespising har vel alle hørt om? Du trenger trøst og maten gir deg det du trenger, men bare midlertidig.. Tygge maten er noe man gjør bare for å dele opp bitene såpass at man klarer å svelge det. Smake på maten? Det har man aldri gjort. Man kjenner ved første tygg hvordan det smaker, men ut over det SMAKER man ikke.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått inn for å endre på dette, men det er faktisk enda vanskeligere enn det er å kontrollere hvor mye jeg spiser. Når det er noe man har gjort i 27 år. (eller 18, eller 40 eller hva det måtte være) så sier det seg selv at det er krevende å snu på dette. Det går på den måten helt automatisk. For å snu dette må det VELDIG aktiv jobbing til, under alle måltider, hver dag.

De gangene jeg har gått inn for det, jobbet skikkelig med å tygge maten osv har jeg opplevd flere fordeler.

1. Jeg blir mett av mindre
2. Jeg føler meg generellt mer tilfreds etter et måltid, ikke noe sug etter mer, godterier eller lignende.

På Fitnessbloggen kan du lese en artikkel om fordeler ved å spise sakte.

Noen råd mot hvordan man skal lære seg å spise mer bevisst.

Spis med kniv og gaffel.
Det kan kanskje føles litt teit å sette seg ned og spise f.eks brødskiver med kniv og gaffel? Men du trenger ikke gjøre det i lunchen på jobb f.eks da. Når du sitter hjemme alene er dette en veldig fin måte å lære seg å spise sakte på. Skjær fornuftige biter. Legg fra deg kniv og gaffel mellom hver bit.

oooog..


TYGG maten.
Det høres jo helt teit ut at man må tygge maten. Er ikke det noe alle gjør da? Joda, man tygger jo så mye som det er nødvendig for å få svelget maten, men ut over det er det ikke alle som tygger noe særlig.

Du trenger ikke telle hvor mange ganger du tygger hver bit. Det holder å tygge bevisst og svelge maten da du føler den er tygd opp. Det magiske med dette er at du bruker lenger tid på måltidet, altså rekker du å bli mett og du kan føle deg mer tilfreds på mindre/normale porsjoner, fordi at du har fått mye mer av den gode smaken.

Ikke spis foran TV/data.
Å sitte foran TVen å spise er the mother of all bevisst spisings værste fiender. Du tenker ikke på at du spiser, du smaker ikke, du tygger ikke, for du er for opptatt med å følge med på det som skjer på skjermen.

Skru av TVen. Gjør måltidet til noe hyggelig. Tenn lys, spis sammen, hele familien.

Anbefaler alle som sliter med dette å få tak i serien «I can make you thin» med Paul McKenna. Det er en serie på 4 episoder med mye Mumbo jumbo. Han legger det frem som en fullverdig slankekur. Det er ikke jeg enig i, det er nok mer komplekst enn som så, men han har også gode råd for å bekjempe dette problemet.

Fra i dag skal jeg, for trehundreogfemtisyvende gang, gå inn for dette. Jeg ønsker meg selv og alle andre som måtte prøve å endre på dette slags atferdsmønster, lykke til!

4 kommentar to “Bevisst spising.”

  1. Annette Helene januar 15, 2012 kl. 12:28 #

    Kjempe flott innlegg:)

  2. Solveig januar 15, 2012 kl. 12:55 #

    Kjenner meg så utrolig godt igjen i dette, sitter foran tv`n, skal kose med med maten og så vips har jeg bokstavelig talt SLUKT maten. Skal helt klart prøve de teknikkene du har skrevet om her 🙂 Bra innlegg 🙂

    • Fra tjukk til smukk januar 15, 2012 kl. 13:25 #

      Godt det ikke bare er meg!:)
      Lykke til! Jeg prøvde i løpet av frokosten, men det sklei helt ut.

Legg igjen en kommentar

