Gårsdagens og dagens middag.

17 Jan

Jeg ELSKER lasagne.

Min favorittlasagne:

  • Skjær en squash i tynne skiver. (jeg bruker ostehøvel). Legg de på papir og salt godt. (dette er for å trekke ut vannet) La de ligge til du er ferdig med resten.
  • Surr en stor løk blank i smør, pass på at det ikke blir brunt, mens du rasper en stor gulrot.

 

 

  • Stek karbonadedeig og krydre den godt. Gjerne med ferske urter, om du har. Jeg brukte frisk oregano, urtesalt, nykvernet pepper, chilikrydder og VÆLAS beste barbeque-krydder kjøpt på iHerb:

Krydder er undervurdert!

 

  • Tilsett løk, gulrot, en boks med krossade tomater, 3 toppede spiseskjeer tomatpurè, noen deciliter vann og la dette stå og småputre så lenge du har mulighet! Jo lenger jo bedre. Jeg foretrekker minst en times tid, men det går med 10 minutter også, hvis du ikke har tid til mer.
  • En time før du skal spise setter du ovnen på 180 grader og ta ca 250 gram kremost sammen med litt vann i en kjele. Smeltes sammen på middels varme. Her må det røres.
  • Finn frem en middels stor ildfast form og legg halvparten av kjøttdeigblandingen i bunnen, et lag fullkorns pastaplater, et lag kjøttdeigblanding så brer du den smeltede kremost/vannblandingen over.

 

 

  • Så tørker du godt av squashen og legger den i et lag over kremosten.

 

  • Ha ca 150 gram raspet ost over og sett inn i ovnen i ca 30 minutter.

Da den er ferdigstekt skal den hvile i 5 minutter på kjøkkenbenken. Da er det bare til å tilberede en liten salat i mellomtiden.

Server

Og nyyyyt.

Lasagne kan jo lages på 100 forskjellige vis. Med lasagneplater, uten lasagneplater med squash eller andre grønnsaker, med ostesaus, uten ostesaus, med cottage cheese osvosv.

Min matlaging er basert på hele familiens behov. Middagene må dekke både lillemor på 2 år sine behov, den store sterke kjærstens behov og mine behov. Derfor går jeg for moderat lavkarbo i stortsett alt jeg lager. Jeg er opptatt  av at vi skal få i oss fett, at vi skal få i oss proteiner og at vi skal få i oss en fornuftig mengde karbohydrater. Ikke for mye, ikke for lite.

Alle som har hatt en toåring vet at det ikke alltid er kjempeenkelt å få i dem grønnsaker. Det går veldig i perioder, har jeg lært. Lillesnuppa er veldig glad i noen grønnsaker som paprika og cherrytomater, men hun har kommet i en sånn periode at hun plukker ut alt som har fargen grønt fra maten. Så jo mer grønnsaker man får lurt inn, jo bedre er det.

Her har vel en lite kropp fått i seg et x-antall porsjoner av de berømte «5 om dagen».

2 kommentar to “Gårsdagens og dagens middag.”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dagens pre 24-timersfastemat i bilder « Fra tjukk til smukk! - februar 15, 2012

    […] middag ble det kyllinglasagne. Lagd slik som dette. Nesten da. I dag ble karbonadedeigen byttet ut med kyllingkjøttdeig og ostesausen ble lagd på […]

  2. Høstmatgleder. | Fra tjukk til smukk! - september 22, 2013

    […] Blomkålsuppe (og andre supper såklart) Ovnsbakte grønnsaker som tilbehør Sellerirotfries Grønnsakslasagne Rosenkålpuré Fårefilét […]

Legg igjen en kommentar

