Last supper – kyllingwok med sesamolje

18 Jan

Jeg har brukt (til 2 porsjoner)

ca 400 gram kyllingfilet
2 vårløk
1/2 pose «frisk» spinat
1 gulrot
1 pose Boil in bag fullkornsris (1/4 til meg og resten til kjærsten)
4 ss sesamolje
2 ss soyasaus

Dette er ikke noe hokuspokus, ikke sant?
Bare til å woke som vanlig, kyllingen først og grønnsakene oppi etterpå.

Det går selvfølgelig ann å bruke mindre olje også, men dette ga den perfekte smaken, synes jeg!

Sesamolje er et av mine hemmelige kjøkkenvåpen. Det setter en deilig type kinamatsmak ala vårrull på de rettene man vil ha det i.
Det er en varmpresset olje, aka ikke så veldig sunn, så den må tilsettes i maten ETTER at den er ferdig varmebehandlet.

Ikke noe oppvarming av varmpressede oljer! Fy fy.

Jeg kjøper denne sesamolje på Rema1000, men det fåes antakeligvis mye billigere på iHerb eller på en invandrerbutikk, om man er heldig å ha en sånn i nærheten.

3 kommentar to “Last supper – kyllingwok med sesamolje”

  1. Kristine januar 18, 2012 kl. 22:24 #

    Oh God, der var tiden inne for kveldsmat kjenner jeg 🙂 Det der gorde meg sulten !

  2. Annette Helene januar 19, 2012 kl. 12:41 #

    NÅ BLE JEG SULTEN! Nam:) Takk for at du delte oppskrift, du er virkelig flink på kjøkkenet:)
    Ha en herlig torsdag:)

Legg igjen en kommentar

