Blåsøndag.

22 Jan

Den berømte Blåmandagen.. Den kan gå og legge seg.

Her er det blåsøndag som regjerer.

Etter ei uke med flinke-opplegg og en lørdag med kostholdsanarki (innenfor visse rammer da), kommer søndagen som et slag i trynet. Det er fortsatt helg, men ikke lørdag. Ingen grunn til å spise masse usunt, men det er jo fortsatt helg, så liksom ikke SÅ dårlig grunn heller. (Ikke at lørdagen MÅ være en grunn til å spise usunt, men jeg velger å ha det sånn.)

Av en eller annen grunn forsvinner alt som heter moral så fort søndagen er et faktum. Den periodiske fasten kan du bare glemme! Jeg leter i kjøleskapet ca 15 ganger i timen etter «noe å spise», vel vitende om at det mest usunne jeg finner der er en kartong ekstra lett melk (13 Ave Maria’er… Den er IKKE min hvertfall!) Godteriskuffen vi har i vindfanget prøver jeg å fortrenge.. (Lurt å ha en sånn, siden man ikke er glad i godterier i det hele tatt…)

For sikkerhets skyld har jeg invitert oss hjem til mamma i dag og hun har bakt kake til gullungen sin. (Dvs, ikke til meg.. Til svigersønnen sin.) Marsipankake med vaniljekrem og bringebær. Bra jeg ikke synes det er noe godt! (Les: ironi)

Da var anonymiteten ute av vinduet. This is me!

Menmen. Man kan ikke alltid få det som man vil her i verden! Man må stå i mot og vinne og beseire fedmen og blablabla.

Det kan være lurt å stille seg selv noen spørsmål, de gangene man blir stilt ovenfor fristelser eller har lyst på noe man ikke burde få og setter i gang med noe ala:

«Jeg klarer aldri i verden å la være å smake på marsipankaka!!»
«Joda, det klarer du! Vil du være glad eller vil du være fit?»
«Jeg vil jo være fit da. Men kake er jo så godt!»
«Herlighet, folk lever jo på torsk og brokkoli i flere måneder i slengen, da må jo du klare å la den kaka være?»
«Jamen!! JEG VIL!!!!» 
«GJØR DET DA! Gjør det og vær feit resten av livet!»
«Jaaa, jeg gjør det, jeg er et svakt menneske.»

Osv.

Den indre dialogen.

Spør deg selv:

1. Er det den interne dialogen sier sant?
2. Fremmer den interne dialogen din beste?
3. Beskytter og fremmer den interne dialogen helsen din?
4. Hjelper den interne dialogen deg med å nå vektmålene dine?

1. Eh nei. Altså.. Ingen som trøkker kaka inn i munnen min, så sånn rent fysisk skal det være mulig å la være, men..
2. Nei, egentlig ikke. Akkurat dialogen skader meg ikke så mye, men hvis jeg gjør som han på venstreskuldra sier så gjør det meg ikke noe godt hvertfall.. Bare akkurat der og da, siden kake jo faktisk er godt.
3. Njaaaa. Nei. Okei da. Men..
4. Nei, det gjør den egentlig ikke. Meeeen…

Kjenner jeg ikke er SÅ flink til å overbevise meg selv, akkurat i dag!
De rette svarene skulle såklart vært:

1. NEI!
2. NEI!
3. NEI!
4. NEI!

Jeg gleder meg til den lyse, fine, knallrosa- og lysegrønn-mandagen! Full av håp og nye sjanser.

Kanskje ikke så pent, men håpet er rosa og lysegrønt!

Er det bare jeg som sliter litt på søndagen eller er alle overfylt av moral og pågangsmot også i dag? Er alle fullt i gang med ukas siste treningsøkt, sånn som det virker som?

4 kommentar to “Blåsøndag.”

  1. jannike januar 22, 2012 kl. 11:37 #

    Hehehe, morsomt innlegg! Riktig so søøøt du, eg er einig: søndagar e vanskelige, eg har allerede idag rukke å ta ein neve (eller to) av gårsdagens chips som visst var «glømt» å rydda vekk, men eg ER faktisk på vei til trening og 😉

    ha ein riktig so fin søndag! (og ta eit liiiiiite stykke av marsipankaka, det har du fortjent 😉

    • Fra tjukk til smukk januar 22, 2012 kl. 14:20 #

      Hehe, vi får se på det med marsipankaka. Har noe lavkarbosnacks gjemt unna der som jeg heller kan ty til.

      • streber januar 22, 2012 kl. 23:13 #

        du skriver så underholdende, så jeg må bare le litt, selv om det forsåvidt er alvorlige ting det snakkes om.Jeg kjenner igjen det må å være flinkeste av alle flinkinger i hele verden, til fredag kveld kommer og ut søndag. Sier ikke jeg gir etter for lysten «på noe» i 3 dager, bare at det er fryktelig mye vanskeligere og jeg tilater mer enn vanlig.Gled deg til mandag du nå, sov godt! 🙂

      • Fra tjukk til smukk januar 23, 2012 kl. 10:59 #

        Takk vennen!:) Det er jo ikke så morsomt, samtidig som man må ha litt selvironi oppi det hele.. Hvis ikke hadde jeg blitt deprimert over meg selv, tror jeg.:p

Legg igjen en kommentar

