Dagens middag – kjøttsaus med fullkornspasta

23 Jan

 

Kjøttsaus:
3 store modne tomater
2 spiseskjeer god tomatpurè
en halv gul løk
et fedd hvitløk
Friske urter (jeg brukte oregano)
et par dråper stevia (uten smak)
en teskje hvitvinseddik
Krydder etter smak. (Jeg brukte urtesalt og en haug med chilikrydder)
En klunk EVOO (Extra virgin Olivenolje)

Finhakk løk, stek den blank i panna, ha i presset hvitløk
Skjær opp tomatene og ha i panna, sammen med tomatpurè
Hell på 1 dl vann
Ha i stevia, eddik og urter

La det koke i MINST 10 minutter. Det beste er å småkoke så lenge du har tid. Dess lenger, jo bedre, men pass på så det ikke tørker helt ut.

Mos med stavmixer, hvis du vil ha en glatt saus.

Smak til med salt og pepper og evt søtt og eddik. Bland olivenolje godt i før du har i stekt kjøttdeig og kokt pasta. Extra virgin olje SKAL ikke kokes.

Jeg har brukt 200 gram kyllingkjøttdeig og 30 gram pasta (ukokt) pr person.

Pasta på lavkarbo?

Jeg, som har et relativt moderat karboinntak (mellom 50 og 70 gram om dagen) kan godt spise litt fullkornspasta. Pasta er min aller største last! Jeg ELSKER spaghetti. Forskjellen nå og før er at før spiste jeg spaghetti med kjøttsaus. Nå spiser jeg kjøttsaus med spaghetti. Akkurat som jeg før spiste brød med pålegg, spiser jeg nå pålegg med brød.

LITT pasta går en lang vei.

2 kommentar to “Dagens middag – kjøttsaus med fullkornspasta”

  1. Mmmm så kjempegodt ut 😀

    • Fra tjukk til smukk januar 25, 2012 kl. 14:46 #

      Hehe, vet ikke helt jeg! Det er VELDIG vanskelig å få spaghetti til å se godt ut på bilde, synes jeg.:p Men det smakte godt da!

Legg igjen en kommentar

