Ny uke – nytt guts!

23 Jan

God morgen!

Sitter her med morgenkaffen min. En kopp med krutt og gode intensjoner!

Grande intenso (Dolce gusto), en teskje kokosfett og en dråpe stevia toffee. En god start på morgenen!

Våknet nettopp etter 12 (!!!) timer med søvn. Skal si det var utrolig godt! Det trengtes, for å si det sånn.

Det ble to små kakestykker på meg i går, men det var faktisk GODT for moralen isteden for dårlig. Synd man ikke kan forutsi om en sånn «unnelse» blir godt eller vondt for moralen, hver gang. Da hadde det jo vært enkelt å forholde seg til fristelser.

Trengte påfyll denne gangen.

Men uansett..

Nå skal jeg straks ta bussen til byen for trening. (åh, så økonomisk og miljøbesvisst jeg er blitt!) Det er overkroppsstyrke som står på planen i dag og jeg skal teste ut masse nye øvelser. (Jefit, I love you!! Der inne er det et HAV av øvelser og forklaringer på hvordan de skal utføres, hvor de tar osv. LAST NED!)

Spesielt med tanke på skulderbruddet mitt, som faktisk i dag er 4 måneder gammelt, må jeg ta det veldig forsiktig når jeg trener overkropp. Føler meg så utrolig teit når jeg sitter der og drar på 15 kilo på sittende roing og sånt. Men det må jo bygges veeeeldig sakte men sikkert opp. Jeg savner stangroing, så jeg kan ikke få sagt det! Og markløft.. Sukk.

Etter en skulderoperasjon må nemlig ALT av styrke og bevegelighet trenes opp, fra bunnen av. På den skadede skuldra da, hvertfall. Legene er ikke akkurat så behjelpelige med nyttig info. Han jeg spurte sa jeg godt kunne løfte på dattern min (13 kilo) men ikke på de tyngste bæreposene.

Lurer på hva han pleier å ha i posene sine?

Menmen, jeg må jo bare se teit ut, for jeg kan LOVE at progresjonen på skuldern skjøt fart, da jeg begynte å trene styrke i tillegg til de utroooliiiiig kjedelige fysioterapiøvelsene jeg har fått. Selvom en toåring kunne løftet mer enn meg nå. Fysioterapauten min ville at jeg ikke skulle gjøre noe utenom når jeg var hos han, men jeg har vel alltid vært litt egenrådig, og takk for det. I denne situasjonen, hvertfall..

Bare sånn så det er sagt, så anbefaler jeg ingen å trosse fysioterapauten sine råd, altså! De vet jo hva de snakker om og hvis man ikke har erfaring med trening/er flink til å lytte til kroppen sin, så bør man ikke slenge i gang med trening utenom fysioen på egenhånd, etter en slik skade! Hvertfall ikke uten en GOD personlig trener.

Ha en fin dag!!

5 kommentar to “Ny uke – nytt guts!”

  1. Flavour januar 23, 2012 kl. 11:27 #

    Håper du får en fin dag! 🙂

  2. Annette Helene januar 23, 2012 kl. 12:42 #

    For en herlig start på morgenen:) Jeg elsker kaffe med stevia og ikke minst cocosa:)
    Det er viktig å kose seg iblant og kaker hører med i helgen:)
    Ha en herlig start på ei ny uke:)

  3. Line januar 24, 2012 kl. 08:13 #

    Kjenner alt om skulder operasjon. Jeg tryna for 1.5 år siden, gikk først med armen i bind i 3 uker med brudd i kula, så ble det oppdaget at alt mulig rart var revet av inni der, så ble operert 4 mnd etter at jeg tryna. Nye 4 uker med armen i bind og masse fysio etter det. Det var først etter at jeg begynt med styrketrening ca 6mnd etter at jeg merket kjempe fremgang på skulderen.

    Jeg må være forsiktig, og det er fremdeles 5% av bevegelse jeg ikke kan gjøre, som f.eks å holde stanga når den ligger på skuldrene. Den ytre rotasjonen bakover liker den ikke, ellers er den 95% frisk, noe jeg er fornøyd med. De sier det kan ta 1-2 år før det er opp til den % og det stemmer for meg.

    Lykke til med din skulder.

    • Unni Hellvik januar 28, 2012 kl. 18:58 #

      brakk min skulder for snart 3 uker siden og ble operert forrige man. fryktelige smerter og får ikke gjort noe. finner lite informasjon på nettet og fikk absolutt ingen info på a-hus hvor jeg ble operert. har beg, hos fysio ,men har ikke fått gjort så mye. føler det allerede som jeg sitter i fengsel og ikke vet hvor lenge jeg skal sitte.
      vennligst hilsen unni

      • Fra tjukk til smukk januar 28, 2012 kl. 19:09 #

        Åh, jeg føler så FORFERDELIG med deg! Gikk du i ei uke uten operasjon? Jeg syntes synd på meg selv som måtte vente en dag.. Ble sendt hjem med 2 pinex og beskjed om at jeg KANSKJE kunne opereres før helgen, men at det var mulig jeg måtte vente til over helgen også.

        Jeg fikk også VELDIG lite informasjon på sykehuset. Der og da hadde jeg jo så vondt og var så dopa ned at jeg ikke husket på å spørre så mye. Vel hjemme hadde jeg 100 spørsmål. Utrolig at de ikke gir bedre info!

        Heldigvis er begge mine svigerforeldre fysioterapauter, så jeg kunne spørre de om endel. Jeg håper du finner litt trøst i at forbedringskurven går fort oppover de første månedene! Det virker jo litt håpløst i starten, men det går bedre ganske fort altså. Nå er det fire måneder siden jeg gjorde det og nå er livet på en måte helt normalt igjen, bortsett fra at jeg ikke kan løfte så tungt og at skuldra ikke er så veldig bevegelig da.

        God bedring og lykke til!

Legg igjen en kommentar

