Dagens middag – Kyllingkebab-kjøttboller og tzatziki

31 Jan

(lånt oppskrift fra LCHF-bloggen)

(4 porsjoner)

800 gram kyllingkjøttdeig
1 rød løk
3 fedd hvitløk (presset eller hakket)
4 ss frisk, hakket kruspersille
1 ts kanel
2 ss Sambal Oelek (chilipaste)
2 ss olivenolje
2 ss kokosmel
1 dråpe steiva
urtesalt
nykvernet pepper

Blandes og røres godt sammen

Skal egentlig legges rundt spyd (som vel utgjør «kebab»delen), men lat som jeg er, så foretrekker jeg å lage boller av dem og slenge dem inn i ovnen.. 200 grader i 15-20 minutter, alt etter hvor store de er.

Tzatziki (også 4 porsjoner)

2/3 boks matyoghurt
1 ss olivenolje
1 ss sitronsaft
1 revet agurk
4 fedd hvitløk
litt urtesalt

Riv agurken med rivjern, legg i et dørslag, salt og la det renne av seg i en halvtimes tid.

Bland alt det andre sammen og la det trekke i kjøleskap, mens agurken jobber med å kvitte seg med vannet sitt.

Bland agurken i yoghurten.

Hvitløksalarm!

Server med en salat eller noko sånt.

Dette er nydelige saker altså!

 

Slenger med et bilde av middagen fra i går også. Den var ikke så ille spennende. Bare en enkel salat, skinkebiff og chilismør på topp. (1 spiseskje smør og 1 spiseskje Sambal oelek)

13 kommentar to “Dagens middag – Kyllingkebab-kjøttboller og tzatziki”

  1. minslankekur januar 31, 2012 kl. 21:38 #

    Lyder såååå fantastisk… Den skal jeg prøve! Masser af hvidløg, lige efter min smag 😉

  2. kristinem90 januar 31, 2012 kl. 21:45 #

    Mmm, dette ser super godt ut 🙂

    SV:
    Det er godt.
    Det er slitsomt når man kommer på trening og må vente på alle apparatene.
    Folk er nok helt klart flinke med å starte for hardt, en vil jo ha en livsstilsendring!

    • Fra tjukk til smukk februar 1, 2012 kl. 12:52 #

      Ja, men det er ikke så lett med den berømte livsstilsendringen. Hvertfall ikke når den skjer 1. januar fordi at man føler man må, ikke fordi at man er kjempemotivert.

  3. elisabeth januar 31, 2012 kl. 22:25 #

    heisan 😉 flott blogg du har, interessant å lese historien din … ha en fin kveld videre

  4. KunnskapsrikTrening februar 1, 2012 kl. 07:44 #

    Det så skikkelig godt ut 🙂 Takk for inspirasjon!

    • Fra tjukk til smukk februar 1, 2012 kl. 09:12 #

      Ja, det er godt, men i dag tør jeg nesten ikke gå ut:p Er en vandrende hvitløk.

  5. Annette Helene februar 1, 2012 kl. 12:26 #

    ÅÅ, du er så flink på kjøkkenet:) *frister meg alltid*, jeg elsker hvitløk:) Det gir så utrolig god smak til maten!
    Ha en strålende onsdag:)

    • Fra tjukk til smukk februar 1, 2012 kl. 12:51 #

      Tusen takk, snuppa! Men jeg finner ikke på noe selv, vettu.:p Kunne ønske jeg var sånn oppfinnsom, som du er, men jeg får nøye meg med å lete etter gode oppskrifter hos andre isteden.

  6. Divamamma februar 2, 2012 kl. 10:39 #

    Nam!!:) er så mye vi kan lage…

  7. Prosjekt8kg februar 4, 2012 kl. 10:54 #

    Det så kjempegodt ut. Litt hvitløk har jeg ingenting imot 😀

Legg igjen en kommentar

