5 myter og fakta om «lavkarbere».

2 Feb

Etter fem år som en såkalt «lavkarber», hvorav 4 1/2 år som aktivt medlem på forumet lavkarbo.no, der veldig mange karbokuttere møtes, føler jeg at jeg har en ganske grei innsikt i hvordan folk som spiser lavkarbo er, tenker, lever, spiser osv. Jeg har, de siste fem årene, vært med på flere forskjellige epoker i lavkarboens historie. Jeg har selv vært innom et utall lavkarboretninger, og her skal jeg ta for meg fem fakta og myter som svever rundt om «meg og mine».

1. Myte: «Lavkarbere utgjør en hjernevasket sekt»

Fakta: Ja det stemmer. Og alle Grete Roedere ber til Guden-Grete hver morgen, middag og kveld, alle kristne henger på torget og prøver å rekrutere nye disipler, alle glamourmodeller har IQ under 60, alle unge mødre er stolt over å ha blitt gravide som 15-åringer, alle Svensker er dumme, alle Nordmenn er uvennlige og alle høykarbere tror alt de leser i VG.

Nei altså. Ja, noen kan virke som at de er både hjernevasket og ledere i lavkarbosekten. Disse utgjør dog et mindretall. Jeg kan telle på en hånd hvor mange personer jeg har tenkt at rett og slett har mistet alt gangsyn, opp igjennom tiden.

Jeg unnskylder ikke disse som tar helt av, tror alle karbohydrater er roten til alt ond, prøver å omvende alle høykarbere, og lignende, men en forklaring er at de føler at de er blitt urettferdig behandlet i veldig mange år. Mange har møtt litt for lite forståelse og litt for mye av denne «det er bare til å spise mindre og trene mer»- greia, som er veldig populær hos mange bedreviterske, unyanserte hobbyeksperter, offentlig helsevesen osv. Når man da kutter ut karbohydrater og opplever en helt ny verden og en helt ny helse, så er det ikke så rart at man tar litt av. Dette går heldigvis som regel over etter noen år.

2. Myte: Lavkarbere er umoralske.

Underkategorier her er at vi spiser ekstremt mye kjøtt, at vi heller fett ut i vasken og på den måten ødelegger Norges kloakksystem (noe som kanskje ikke helt samsvarer med det at vi heller i oss alt vi kommer over av fett, men la gå..). Vi setter i det hele tatt oss selv, fremfor miljøet og resten av verden.

Fakta: Såklart er dette også sant! En typisk dag for meg ser slik ut: frokost: biff, mellommåltid: bacon, lunch: ribbe, mellom 2: mer bacon, middag: biff med bacon, ribbe og fløtesaus, kvelds: bacon. Nei vent litt.. Trodde vi levde på fett, jeg? Ja, det stemmer også. Til hvert måltid har vi en halv pakke smeltet smør. Det var jo sånn vi fiksa smørkrisa. Hvorfor skal jeg bry meg om miljøet og andre mennesker? Poenget er vel at JEG har det bra?

Nei altså. Ja, det stemmer at noen lavkarbere spiser veldig mye kjøtt, men newsflash: vi er ikke alene om å ha eksempler på dette i sekten vår. Det finnes et utall av retninger innen lavkarbo. Jeg kommer bare på èn hvor det anbefales å spise, det jeg ser på som, i overkant for mye kjøtt. At det finnes en slik retning, betyr vel ikke at ALLE, fra Atkinsere til Fedon Lindbergere gjør det?

Jeg kan egentlig bare snakke skråsikkert for meg selv og jeg spiser ikke mye kjøtt. Rødt kjøtt 1-2 ganger i uka og ellers fisk, fugl, egg osv. Innimellom så kliner jeg til og med til med en vegetarrett. Jeg spiser dog mye egg og BURDE kjøpe fra høner som tællær ute på enga dagen lang, men har dessverre ikke råd til det akkurat nå. Lover jeg skal skjerpe meg! Den tar jeg!

Ellers så finnes det lavkarbere som kaster søppel i naturen, som kjører bil bare de skal noen meter bort i gata, som ikke kunne brydd seg mindre om avfallssortering, som ikke har noe fadderbarn i Afrika osv. Dette forekommer så klart ikke hos ikke-lavkarbere.

3. Myte: Lavkarbere spiser ikke grønnsaker

Fakta: Grønnsaker? Salat og agurk og sånt, liksom?

Nei altså: Noen spiser lite grønnsaker, mange spiser mye.

Vi kan se på noen eksempler:

Det er ikke rart jeg har skjørbuk?

Jeg kan igjen, bare snakke skråsikkert for meg selv. Før lavkarbo var jeg ingen stor grønnsaksspiser. Etter at jeg kuttet ned på karbohydratene derimot har jeg lært meg å ELSKE grønnsaker. Uten masse forskjellige grønnsaker hadde IKKE jeg holdt på med lavkarbo. Grønnsaker er selve kilden til variasjon og matglede for meg. Jeg er IKKE veldig glad i kjøtt, og var faktisk vegetarianer fra jeg var 9 år til jeg runda 20, så jo mindre kjøtt og jo mer grønnsaker jeg kan få spise, jo bedre er det.

At vi ikke spiser potet, helst ikke spiser alt for mye gulrot, kålrot osv betyr IKKE at vi er redd for grønnsaker. Blomkål er lavkarboens potet, sellerirot kan dekke alle potetens bruksområder (fries, stappe, fløtegratinert, you name it), squash, løk, purre, brokkoli, paprika, salater, agurk, minimais, aubergine, tomater, romanesco, asparges, osvosv er grønnsaker som kan spises. Bær er også lovlig.

Det vi IKKE spiser så mye av er frukt. Men tro det eller ei? Det finnes lavkarbere som spiser det også!? Det er altså nesten ikke til å tro, men det ER LOV å spise frukt, selv om man ikke spiser all verdens karbo. Det er bare ikke noe særlig å spise en haug med epler, bananer, pærer, druer osv hver dag, flere ganger om dagen, isteden for grønnsaker. Let`s face it. Frukt er godt, men grønnsaker ER mer næringsrikt og mer nyttig for kroppen, altså..

Godt og sunt, men ikke essensielt for en god helse.

4. Myte: Lavkarbere tror ikke de trenger å trene.

Fakta: Ja, VG og Sofie Hexeberg sier det jo, så da stemmer det vel da?

Nei altså. Her kan jeg benytte meg av oversikten jeg har fått meg etter å ha hengt på lavkarbo.no i flere år og si at: ja, det var en periode hvor det ble snakket høyt og lavt om at «LAVKARBO ER SÅ DEILIG! NÅ KAN JEG BARE SITTE PÅ RUMPA OG RASE NED I VEKT.» Dette er faktisk et par år siden. Siden den gangen er trening/mosjon blitt ganske populært blant lavkarbere. Det vil si.. Generellt, ikke for alle. (Litt som for høykarbere?)

Det finnes fortsatt de som overhodet ikke ser poenget med å få pulsen litt over sofamodus, men det gjelder ikke mesteparten, heldigvis. Trening har jo 100 andre fordeler enn akkurat det at det kan gjøre det lettere å gå ned i vekt. Akkurat som utenfor lavkarbo-sekten er det forskjellig vilje og lyst til å trene ute og går.

5. Myte: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere.

Fakta: Ja, det er derfor lavkarbere er temmelig uintelligente, kunnskapsløse, trege og sitter egentlig bare foran TVen og måper dagen lang.

Nei altså. Fakta er at: Nei.. Hjernen trenger ikke karbohydrater for å fungere. Den trenger GLUKOSE. Spiser du ikke karbohydrater så klarer hjernen å skaffe seg energien den trenger selv altså! Jeg lover. Dette kan dog ta litt tid for den å bli vant til dette, så man kan oppleve en overgangsperiode med småtreg hjerne, men det går som regel over. Og går det ikke over så klarer man likevel å rote frem siste rest av intelligens til å spise mer karbohydrater. Den klokeste  mest kunnskapsrike personen jeg vet om har spist ketogent i flere år. Det vil si under 20 karbohydrater pr dag. Man skulle jo ikke tro at det gikk an, men det gjør tydeligvis det. (Hei Jorun!)

Det finnes uintelligente lavkarbere og det finnes uintelligente høykarbere.

Konklusjonen er:

Det største problemet er at folk bruker VG som sin hovedkilde til fakta. Vel, ikke bare VG, media generelt. Det vi må forstå er at media sitt arbeid handler like mye om å selge aviser og klikk, som det gjør å opplyse folket om det som skjer, rundt om kring. Jo større krigstyper de klarer å bruke, jo mer selger de. Tror du f.eks: «Noen lavkarbere spiser for mye kjøtt, av og til» ville solgt like godt som «LAVKARBO ER MILJØFIENDTLIG» gjør? «Du kan oppleve en overgangsperiode med treg hjerne» selger liksom ikke like godt som: «DU BLIR DUM AV LAVKARBO» gjør asså.. Folk må rett og slett slutte å tro alt som står i VG.

Lavkarbere er, akkurat som høykarbere veldig forskjellige mennesker, med forskjellige meninger, forskjellige uvaner. Det finnes udregelige, ureflekterte, late, egoistiske, FÆLE lavkarbere og det finnes udregelige, ureflekterte, late, egositiske, GRUSOMME høykarbere.

13 kommentar to “5 myter og fakta om «lavkarbere».”

  1. jannike februar 2, 2012 kl. 14:34 #

    hehehe nok eit FANTASTISK innlegg frå di side 😉 eg posta d like godt på facebooken min eg, om d e greit? 😉

  2. Lisa februar 2, 2012 kl. 15:05 #

    Kjempebra skrevet! De fleste sluker det VG skriver! Jeg lever min livsstil og har mine positive erfaringer om meninger om det. Så får de som vil konsentrere seg om sin egen livsstil og slutte å kritisere.

  3. silje's fremgang februar 2, 2012 kl. 15:05 #

    Må bare elske dette..:D

  4. Anna februar 3, 2012 kl. 10:46 #

    KJEMPEBRA innlegg!
    Du skriver helt fantastisk, er en fryd å lese 😀
    Lavkarbo er dritskummelt ja.. Hvis din eneste kilde til informasjon er VG og Dagbladet 😉
    Ha en fortsatt fin dag!

  5. Kristine februar 3, 2012 kl. 11:54 #

    Helt fantastisk innlegg.
    Jeg tror folket trenger mye informasjon 🙂

    SV:
    Det er veldig viktig med matpakker når man er på skole / jobb, ja.
    Lag mye på en gang og ha i kjøleskapet.
    Uten mat og drikke, duger helten ikke 😉
    Ha en super fredag 🙂

  6. Makronella februar 3, 2012 kl. 15:26 #

    Fantastisk bra skrevet .Burde nesten ta en bunke med utskrifter og dele ut til alle disse som «kan alt» om oss lavkarbere …..desverre ikke få …….

    Fikk trimmet smilemusklene godt her 🙂 Takk skal du ha

    Ha en strålende fredag 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 3, 2012 kl. 15:31 #

      Nei, alle er en ekspert:p Også bare sitter de og venter på en eller annen uttalelse som kan bekrefte det de allerede har bestemt seg for å «vite». Men man må nesten bare se litt humoristisk på det!:) De aller fleste fordommer bunner jo i «redsel» for det ukjente.

  7. Line februar 4, 2012 kl. 13:27 #

    Dette burde inn i avisene! Enough said!

Legg igjen en kommentar

