5-minutters proteinrik peanøttkake, tilberedt i mikroen.

7 Feb

Høres det for godt ut til å være sant? Det er faktisk ikke det altså.

Denne er basert på Cyan på lavkarbo.no sin oppskrift Sjokoladekake i en kopp på 5 minutter

Du trenger:

(Kakaoen bare snek seg med..)

1 egg
2 ss nøytral olje
4 ss melk
2 spiseskjer tagatesse, 2 dråper stevia (evt søtning som tilsvarer dette. Anbefaler å bruke et som fyller opp litt. Sukrin, Tagatesse el.)
3 ss peanøttmel
1 kopp/eller skål

Gjør sånn her:

1. Rør sammen egg, olje og melk

2. Ha i søtning og peanøttmel og rør godt, med en gaffel, til klumpene er borte.

3. Sett i mikroen på full guffe i ca 1 minutt og 30 sekunder

Mens du lager glasur.

Jeg har rørt sammen 2 ss sukrinmelis, 2 ss chocorite proteinpulver med peanutbutter-smak og litt vann.

Dette er så enkelt at selv den mest utfordrede kokkenovise kan klare det.

Og variasjonsmulighetene er uendelig. Du kan bruke mandelmel, kokosmel, peanøttmel, stevia med alle slags smaker, kakao, kokos, bare fantasien setter grenser. Jeg ville ikke brukt sukrin, da jeg synes det smaker fryktelig, men for de som liker det er det et greit alternativ til Tagatesse. Sukrinmelisen i glasuren gikk greit.

Næringsinnhold i hele:

Kalorier: 393
Karbohydrater: 8.3
Protein: 33.5
Fett:  25.8

Det går helt sikkert an å tilsette annen væske enn olje, for de som er interessert i å spise minst mulig fett og mindre kalorier. (Skjønne det den som kan.:p)

8 kommentar to “5-minutters proteinrik peanøttkake, tilberedt i mikroen.”

  1. Helene Drage februar 7, 2012 kl. 18:57 #

    Litt mye fett for min del, men absolutt ikke ille 🙂 Virker lett å lage også 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 7, 2012 kl. 19:14 #

      Ja, det blir ikke stort enklere altså! Vet ikke helt hvordan det blir å erstatte oljen med f.eks vann. Blir kanskje litt tørrere, men den er veldig saftig fra før av, så det blir sikkert ikke så ille.:)

  2. Lisa februar 7, 2012 kl. 19:27 #

    Synes denne høres og ser god ut. Tagatesse har jeg ikke hørt om, men er åpen for å prøve det ut, for jeg synes ikke alltid sukrin smaker godt jeg heller. Spørs hva jeg lager. Det gikk greit i de bountykulene igår, men i kesamlapper synes jeg smaken blir ekkel.

    • Fra tjukk til smukk februar 8, 2012 kl. 13:11 #

      Tagatesse smaker godt og karameliserer seg, så det kan brukes til mye godt. Men det har en litt uvennlig virkning på magen, på noen da.

  3. isabella februar 7, 2012 kl. 23:28 #

    fy deg, friste meg sånn da he he mmmmnaaam såg hinsides god ut ja 🙂

  4. Anna februar 8, 2012 kl. 20:31 #

    Ooooo dette så jammen godt ut! 🙂
    *kjefter på seg selv for å være lite flink til å teste ut fristende bakeoppskrifter*

    • Fra tjukk til smukk februar 8, 2012 kl. 20:33 #

      Detta er jo så enkelt at du nesten ikke merker at du lager den engang:p

Legg igjen en kommentar

