Tjukke, smukke knekkebrød.

8 Feb

Fikk rasket sammen ingrendiensene jeg hadde i kjøkkenskapet og lagd disse herlighetene. Vet ikke helt hvem jeg skal kreditere. Det var Nannah som revolusjonerte livet mitt med knekkebrødene sine, men disse kan jo ligne mer på noen andre sine, siden det er litt mer karborike ingredienser i dem.

Hjemmelagde knekkebrød har ihvertfall mange fordeler fremfor de fleste vanlige butikk-kjøpte knekkebrød.

Tjukke, smukke knekkebrød.

Brukte en kopp, jeg. Det blir jo egentlig det samme hvilken størrelse kopp man bruker så lenge man bruker samme antall kopper.

1/2 kopp store havregryn
1/2 kopp linfrø
1/2 kopp gresskarkjerner
1 kopp grovmalte solsikkekjerner
1/2 kopp peanøttmel
1 1/2 kopp kruskakli
1 1/2 kopp vann
2 ss Fiberhusk
2 dråper stevia
et godt dryss urtesalt

La røra stå i 15 minutters tid, så fiberhusken får samlet den litt.

Bre den ut over to stekebrett. (Trenger ikke fylle ut brettene.) Legg plastfolie eller bakepapir over røra og kjevle ut. Mye enklere da. HATER knekkebrødrøre som fester seg til kjevla!

Sett inn i ovnen på 160 grader, varmluft, i ca 40 minutter. Etter 10 minutter tar du dem ut og ruter dem opp med f.eks en pizzakutter, før du setter dem inn i 30 nye minutter. En gang underveis bytter du plass på brettene og snur dem. Følg med, med jevne mellomrom. Plutselig blir det brent. Steketiden varierer jo veldig alt etter som hvor tjukt man legger røra, osvosv.

Har du ikke varmluftsovn er det synd for deg.

Neida. Da kan du stille varmen opp 20 grader og steke ett og ett brett.

Jeg er ordentlig talentløs på å få knekkebrødene tynne nok, så jeg fikk 21 ut av denne røra (med veldig varierende størrelser), en mer talentfull tynt-kjevler får sikkert 4-5 til.

Næring per knekkebrød: (ca)

Kalorier: 81
Karbohydrater: 3 gram
Proteiner: 4.6 gram
Fett: 5.9 gram

7 kommentar to “Tjukke, smukke knekkebrød.”

  1. de så jo kjempegode ut! sv: nå har jeg skrevet ett innlegg som kansje gjør valget ditt mht supermatbær litt enklere 😀

  2. Cilen februar 8, 2012 kl. 18:26 #

    Åj disse så innmari gode ut! Gjett om jeg må på butikken og handle ingredienser i morgen! Gleder meg allerede til å smake de:)

    Hvordan oppbevarer du dem så di ikke blir myke?

    • Fra tjukk til smukk februar 8, 2012 kl. 18:42 #

      De forsvinner så fort, så trenger ikke tenke på det. Men tror det er anbefalt å oppbevare dem i noe av typen blikkboks? Sånn boks som man har julekaker i og sånt, vettu. Trur eg;)

      • Cilen februar 8, 2012 kl. 23:13 #

        Ja kakeboks er nok ikke dumt:) skal skrive om resultatet av mine knekkiser inne hos meg når jeg har bakt:) du skal få rapport om Åssen det går:)

      • Fra tjukk til smukk februar 9, 2012 kl. 09:40 #

        Så herlig!:D Jeg har ikke klart å få dem ordentlig til før jeg fikk varmluftsovn. Enten har de blitt brent eller.. Ja, de har for det meste blitt brent. Men med varmluftsovn har det gått som en drøm. Men den forrige vi hadde arvet jeg av bestemor og var fra sånn ca 1980, med bare undervarme.:p

  3. Ingrid februar 8, 2012 kl. 18:52 #

    Åh, de så gode ut! Tykke knekkebrød er jo faktisk mye bedre enn de som er kjempetynne 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 8, 2012 kl. 19:13 #

      Ja, jeg synes det jeg også, men det kan bli litt voldsomt med alle de frøene! De er veldig drøytygde!:)

Legg igjen en kommentar

