Kosttilskuddene mine.

9 Feb

God morgen! 

I dag har jeg faktisk vært utrolig effektiv. Har lagd cocosakaffe til både kjæresten og meg, cocosakakao til lillesnuppa, havregrøt til begge de to..

Effektiv til meg å være da.:p

I dag er det treningsfri og jeg holder lillemor hjemme fra barnehagen, sånn at jeg ikke skal få dratt og trena. Lur, ikke sant? Vi skal til Sverige og kjøpe et par greier. Det er jo kriiiiiiiiiiiiiiise her, for det er tomt for Extend. Det går ikke asså! Jeg KAN ikke trene på tom mage, uten Extend. Da bryter jeg sammen!

Alle kan si at det ikke har noen verdens ting å si så mye de vil, men jeg føler meg som super woman, med Extend på flaska og som en sekk med doruller når jeg ikke har det.

Dette oppsummerer vel egentlig for det meste mitt forhold til kosttilskudd. Og mange andre sitt? Vi er rett og slett avhengig av diverse kosttilskudd, for å klare å holde oss oppegående. Eller..?

Her er mitt utvalg av kosttilskudd:

Fra venstre:

Koffeinpiller
Kalcium Pyruvat
D-vitamin
Chlorella
Spirulina
Kokosolje med Udos på seg
Extend
Maca
Multimineraler (type ZMA)
Kelp
Tranebærkapsler

1-2-3-11 kosttilskudd som inntas nesten hver dag, fordelt ut over dagen.

Men er det noe av dette jeg egentlig merker noe virkning av? 

Koffein skal virke oppkvikkende. Jeg blir mer oppkvikket av en kopp kaffe, enn av 500 mg koffein i pilleform, forstå det den som kan.

Spirulinaen inneholder B-12, betakaroten, jern, klorofyll, mye positivt for kroppen. Gir god energi.

Kalcium pyruvate skal virke fettforbrennende, spesielt ved lavkarbokosthold. Kunne klart meg uten. Merker mer av den «svake» Norske utgaven, enn av en ekstra sterke Amerikanske varianten. Dessuten så virker de bare i starten.

D-vitamin er et must på vinteren, spesielt for alle overvektige. Forebygger bl.a beinskjørhet, depresjoner og mye mer. (Selvfølgelig ikke hos alle da, men det kan jo hjelpe til.) Overvektige kan ha vanskelig for å benytte seg av D-vitamin og da kan piller ha ca null virkning. Merker ikke noen sånne markante forskjeller, men tør ikke slutte.

Chlorella skal hjelpe diverse uvelkomne stoffer/metaller ut av kroppen. Funker som smør, men jeg har begynt og slutta 100 ganger, for den utrenskelsesprosessen man går igjennom når man starter er ganske fæl. Kviseutbrudd.com. Men det er jo tydeligvis nødvendig da.

Kokosolje har mange gode egenskaper, som at den gir en rask og langvarig energi. (Kjekt i forbindelse med trening, spesielt når man spiser veldig lite karbohydrater) Den skal også virke gunstig på vektnedgang. Noen merker det tydelig, kan ikke si jeg merker så mye til det, men det kan jo skje uten at jeg merker det da. Hadde klart meg uten!

Udos choice sin virkning er omstridt, men den påståes å  ha gunstige effekter på hjertet, ledd, blodomløpet, immunforsvar, fordøyelse og hormonproduserende kjertler. Det de fleste merker mest er at den gir veldig fin hud. Jeg merker ikke så mye til den.

Extend er en sammensetting av aminosyrer, som fremmer energi til musklene, støtter restitusjonen, senker kortisolnivåer, øker proteinsyntesen osvosv. Hadde ikke klart meg ikke uten!

Maca er et vidundermiddel som støtter reproduksjonen, balanserer hormoner, gir energi, minker mensplager, plager i forbindelse med overgangsalderen. Helse i pilleform, med andre ord. Jeg kan si at jeg har merket økt energi og etter at vinterbluesen kicket inn doblet jeg dosen og jeg mener bestemt at det har letta depresjonen litt. Er ikke så lenge jeg begynte å ta dette, så kan ikke si noe sikkert, bortsett fra det med energien. Bør ikke inntas på kvelden!

Multimineraler (type ZMA) skal gi dypere søvn, noe som er positivt for restitusjon av både kropp og sinn. Taes før sengetid. Skal love at jeg får dypere søvn av den. Stoppet å ta det i noen måneder, begynte igjen og hadde en FORFERDELIG periode med alt for dyp søvn. Følte jeg kunne sovet i ca 10 år til hver morgen, når jeg våknet. Men det har gått over etter 3-4 uker igjen.

Kelp er en alge som skal være gunstig for stoffskiftet. Nå har ikke jeg noen problemer med stoffskiftet, så trenger dem i grunn ikke. Merker ikke noe til dem, men hva skal man merke, når man ikke har problemene den skal fikse opp i, liksom.

Tranebærkapsler taes ved behov og forebygger urinveisinfeksjon. Virker veldig bra på meg, når jeg kjenner tendenser til UVI.

Kosttilskudd er vel som det meste. Noen merker ENORME forskjeller av et kosttilskudd som andre ikke merker noe til i det hele tatt. Kommer helt an på om man faktisk har behov for det eller ikke og om kroppen klarer å benytte seg av det. Jeg kunne ha kuttet ut alle disse og fortsatt klart meg ganske bra, men Extend (om enn placeboeffekt), Maca og D-vitamin kommer jeg ikke til å slutte med.

11 kommentar to “Kosttilskuddene mine.”

  1. Line februar 9, 2012 kl. 13:19 #

    Flott innlegg. Har lurt litt på selv om jeg ikke bør ta noe mer enn det jeg tar, og i går la jeg inn min første bestilling på iherb, og det kommer garantert flere og her har jeg en fin liste.

    • Fra tjukk til smukk februar 9, 2012 kl. 14:52 #

      Jeg tror iHerb er skyld i MANGE unødvendige tilskudd, for å si det mildt:p

  2. Hanne februar 9, 2012 kl. 13:27 #

    Jobber ikke du?
    Veldig kjekk blogg du skriver! Følger med 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 9, 2012 kl. 14:34 #

      Jeg er sykemeldt på grunn av skulderbrudd:) Jobber med psykisk utviklingshemmede og der kan det gå en kule varmt, så da er det greit å ha to friske armer. Også går jeg på sykepleien, men måtte ta fri pga samme skuldra. Begynner på skolen igjen i April og håper jeg kan begynne å jobbe igjen før sommeren. Litt overgang å gå fra 75% skole og 80% jobb til.. ingenting, kan du si;)

  3. Cilen februar 9, 2012 kl. 15:38 #

    takk for grei og lettfattelig info om de forskjellige kosttilskuddene du tar:)

  4. Ingrid februar 9, 2012 kl. 18:09 #

    Haha, lurt å ha ungen hjemme så du ikke kommer deg på trening når du skal ha hviledag 😀 Skikkelig rekke med kosttilskudd du har der! Jeg holder meg til tran, kreatin og prottis-pulver, haha 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 9, 2012 kl. 18:17 #

      Det holder nok i lange baner det du har der! Er helt latterlig å ta så mange tilskudd, egentlig. Men alt må prøves.:p

  5. Trine februar 9, 2012 kl. 18:40 #

    Hei.
    Her var det nyttig lesning for meg..selv tar jeg spirulina ( begynt 3 uker siden ) men usikker på doseingen. Lest folk tar opptil 6 piller daglig. Jeg tar en tabelett om morgen. Hva tar du? Udos er selvskreven i alle smooties her og blandes i mat. Bcaa tar jeg før og etter trening og zma om kvelden . DE hjelper på søvnen ja !!! Lagt inn bestilling på Choroella i idag på iherb : )

    Bra innlegg, takk for nyttige tips 🙂

    Trine

    • Fra tjukk til smukk februar 9, 2012 kl. 19:02 #

      Jeg følger doseringen som står på boksen:) Det er jo så mange forskjellige størrelser på tablettene. De jeg har er små og man skal ta 6 stykk. På Chlorellaen tar jeg bare en tablett, selv om en dose er tre. Tre blir for sterkt for meg.

  6. Divamamma februar 10, 2012 kl. 09:22 #

    Har noen bokser stående i skapet jeg også ja:) hihi!!

    Flink du er på tidlig morningen da!!

Legg igjen en kommentar

