Rastløs-sulten av trening?

13 Feb

I dag har droppet treninga og det er jo både dumt og bra.

Dumt at jeg ikke har fått forbrent de kaloriene, men bra fordi at jeg ikke har spist de ekstra kaloriene jeg ville ha spist, hvis jeg hadde trena. Det går litt opp i opp.

Jeg blir så sulten av trening! Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å endre på det. Fitnessbloggen sier jeg tar feil, men de har ikke møtt meg!:p

Yes please!

Jeg kan ihvertfall ikke slutte å trene, det er sikkert.. Kjenner at styrketreningen er verst. Etter en styrketreningsøkt er jeg små-sulten og rastløs hele ettermiddagen og kvelden. Hjelper ikke om jeg har spist godt, rett etter økta. Kunne jo sluttet med styrketrening så lenge, men vil ikke det heller! Å bare trene kardio blir utrolig kjedelig i lengden. Høyintensiteteskardio er nesten like ille som styrketrening.

Har prøvd å spise før trening, da jeg tenkte at å droppe den periodiske fasten ville være svaret, men det har ikke utgjort noen forskjell.

Har prøvd å bare spise fett og proteiner etter trening. Hjelper der og da, men ut over ettermiddagen blir det den samme gnagende, rastløse, små-sulten.

Har prøvd å spise karbohydrater og proteiner etter. Hjelper ikke noe særlig det heller.

Så tenker jeg.. Kanskje det bare er sult av typen psykisk? Jeg har alltid vært en små-spiser. Bortsett fra da jeg spiste ketogent, men det er ikke aktuelt pga veldig mange andre bakdeler jeg opplever med det kostholdet.

Kanskje det rett og slett er en vane jeg har så innarbeidet og hvis jeg ikke gjør som vanen sier, så blir jeg bare enda mer trassig-rastløs-sulten? Det jeg spiser er ikke usunt. Blir kanskje en ostebit her, en skinkeskive der, en rute mørk sjokolade her, et par mandler der.. Som tilslutt utgjør både 200 og 300 kalorier.

Men jeg blir jo ikke sånn de dagene jeg ikke har trena.. Kanskje jeg har fortalt meg selv dette så lenge, at det er blitt sånn?

Hvis det er noen som opplever det samme og har noen tips, så tar jeg i mot det med stor takk! 

Jeg spiser ikke veldig lite og ligger jevnt over på et underskudd på ca 600 hver dag. (Dette etter at ca det jeg har forbrent på trening, minus det jeg ville forbrent ved å bare sitte på rumpa, er trukket ifra) Kunne vært mye mer og burde vært mye mer, men denne småsulten, altså! It’s not helping me! Eller.. I’m not helping myself. Spiser heller ikke mye karbohydrater (50-100 nå om dagen), så det er ikke snakk om noe voldsomme blodsukkerstigninger og fall.

Jeg burde og må nok bare være streng med meg selv og forby ALL spising utenfor måltider, men det hadde vært best å bli kvitt denne gnagende følelsen, da!

Gleder meg innmari til den dagen jeg kan spise for å vedlikeholde vekta.. Da blir sikkert aaaalt så mye bedre.

14 kommentar to “Rastløs-sulten av trening?”

  1. Cilen februar 13, 2012 kl. 17:49 #

    Jeg har det motsatt, utafor normalen:) blir småkvalm hvis jeg har trent for hardt og ikke spesielt sulten etter trening.. Merkelig hvordan den derre kroppen vår er skrudd sammen, og enda merkeligere er det med psyken!
    :):)

    • Fra tjukk til smukk februar 13, 2012 kl. 17:54 #

      Ja, det er ganske mange varianter ute og går! Når jeg har trena hardt så føles det som at uansett hva og hvor mye jeg spiser så får ikke metthets-senteret med seg at det faktisk har blitt tilfredsstilt.

  2. camilla februar 13, 2012 kl. 20:17 #

    Jeg hadde det på samme måte da jeg trente tidlig , men nå som jeg trener på kvelden så slipper jeg det problemet. Men det er skikkelig plagsomt, endte med at jeg ikke gikk ned fordi jeg spiste opp alle kaloriene som jeg trente bort.

    • Fra tjukk til smukk februar 13, 2012 kl. 20:28 #

      Det er ihvertfall en kamp å holde seg under behovet.

      Har liksom ikke lyst til å trene på kvelden, for på dagen har jeg jo ingenting å gjøre nå som jeg er sykemeldt.. Lediggang er som kjent roten til alt ondt. Og på kvelden kommer jo mann og barn hjem osv.

      Får bare stå i mot så godt jeg kan!

      • camilla februar 13, 2012 kl. 20:32 #

        ja jeg syns også morgentrening er best, men nå har jeg begynt på skolen igjen, så tvang det seg fram å trene på kvelden. Og går mye mere ned nå, sannsynligvis fordi jeg spiser mindre, viljestyrke til ikke å spise når jeg føler meg sulten , har jeg ikke, selvom jgev et at jeg har spist mer enn nok. Men har du prøvd å spise litt kokosolje når du føler deg sulten? det syns jeg kan hjelpe, eller ta spirulina regelmessig

      • Fra tjukk til smukk februar 13, 2012 kl. 20:36 #

        Kan hende jeg begynner å trene litt mer på kvelden når jeg er i gang med skole og jobb igjen. Tar spirulina hver dag, men kokosolje har jeg ikke prøvd å bruke på den måten. Tar det bare på morgenen.

        Det kan jeg prøve!:)

  3. Prosjekt8kg februar 13, 2012 kl. 20:22 #

    Hmmm! Så du trener kun om morgenen? Isåfall kan du jo prøve å spise et bra karbohydrat-måltid til kvelds, og fylle opp lagrene til morgendagens økt..? Har ikke opplevd dette selv, og ikke lest annet enn artikkelen du linker til 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 13, 2012 kl. 20:29 #

      Ja, jeg trener på morgenen. Trener før frokost, som jeg spiser i 12-tiden. Spiser som oftest de fleste karbohydratene til kvelds, så det hjelper ikke noe særlig her. Vanskelige greier!:)

  4. Lisa februar 13, 2012 kl. 20:35 #

    Huff da.. Ikke bra å føle det slik når du ikke vil ha det slik. Jeg har det motsatt. Spiser for at jeg føler jeg må etter trening. Tar ofte bare en shake. Men jeg teller heller ikke kalorier. Spiser bare når jeg føler meg sulten, og har aldri tenkt så mye på mat. Problemet mitt har vært sukker, men det sliter jeg ikke med lenger når som jeg spiser lite karbohydrater.
    Det kan være psykisk da som du sier. Håper du finner ut av det!

    • Fra tjukk til smukk februar 13, 2012 kl. 20:42 #

      Jeg overlever å være litt sulten og synes til og med av og til det er litt deilig. Ser for meg at det er fettet som renner rett av!:p Men det er jo ødeleggende i lengden.. Jeg har jo veldig mange følelser osv knyttet til spising, så det er nok både litt fysisk og psykisk.

  5. Ann-Kristin februar 13, 2012 kl. 21:27 #

    Dumpet innom bloggen din i dag!

    Holder på med en vektreduksjon selv… Og har opplevd mye av det du beskriver. For min del sitter det mye i hodet… Det vil si at jeg ikke har et naturlig forhold og regulering av sultfølelsen… Jeg greier ikke kjenne tydelig forskjell på sult og at jeg har lyst på noe… Jeg har derfor løst det med at når den følelsen dukker opp (når jeg vet jeg ikke skal spise pga tidspunkt på forrige måltid) drikker jeg 0,5 liter vann… Hjelper ikke det drikker jeg litt te… og etter hvert kjenner jeg en metthetsfølelse…

    Lykke til 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 13, 2012 kl. 21:33 #

      Nei, det er mange som sliter med akkurat det.. Kan vel gå ut i fra at jeg faktisk kan være sulten, for det er i grunn ganske naturlig, siden jeg spiser mindre enn kroppen vil ha for å bevare tingenes tilstand. Men det er nok, som sagt en blanding. Både det at kroppen faktisk er litt sulten og det at JEG er sulten på noe.

  6. Divamamma februar 13, 2012 kl. 22:23 #

    De kan si hva de vil… Men jeg er også mer sulten/lyst på noe.. de dagene jeg trener hardt/styrke!

    Ta noen nøtter om det blir for ille!

Legg igjen en kommentar

