Den store matlagingsdagen.

15 Feb

I dag blir det ingen trening på dagen, for den lille sjefen min er hjemme fra barnehagen, med feber. Får ta en tur på SATS, da mannen kommer hjem fra jobb.

Benytter anledningen til å lage litt diverse mat. Har et brett med knekkebrød i ovnen og et er allerede ferdig. Så skal jeg lage klar en stor kyllinglasagne som blir middag i noen dager, også benytte anledningen til å teste ut lavkarbosaurus sin egg-dropsuppe. (Jeg har jo så mye å gjøre ellers, mener jeg.)

Viktig å teste ut noen nye retter i ny og ne. Ihvertfall slike lettlagde, sunne varianter.

Knekkebrødene lagde jeg, igjen, med en stor kopp. 

1/2 kopp solsikkefrø
1/2 kopp linfrø
1/2 kopp sesamfrø
1/4 kopp gresskarkjerner
1 kopp kruskakli
1 kopp peanøttmel
urtesalt
1 neve tranebær
1 1/2 kopp vann

Etter mamma sitt råd lagde jeg røra litt tynn denne gangen, uten fiberhusk og da ble knekkebrødene tynne og fine gett. Bare smurte røra ut over stekeplata med en slikkepott.

Jeg satt ovnen på 180 grader varmluft, isteden for de 160 gradene det egentlig skal være, så måtte kaste et par knekkebrød som ble helt brent. De sto inne i 20 minutter. (Tok dem ut og rutet opp med en pizzakutter etter 10 minutter)

Vart litt brent i kantan, ja. Ble 15 store knekkebrød ut av røra.

Kunne ønske jeg kunne spise både knekkebrød med egg og kaviar OG egg-dropsuppe, men må vel nesten velge.

Er du flink til å teste ut nye retter? Og har du prøvd noe skikkelig godt i det siste?

11 kommentar to “Den store matlagingsdagen.”

  1. Divamamma februar 15, 2012 kl. 10:37 #

    Tror det er viktig å teste ut litt forskjellig nor man er på slanker’n… Så blir vi ikke så mat lei!!:)

    • Fra tjukk til smukk februar 15, 2012 kl. 10:41 #

      Ja! Det er ikke et sååå stort problem når man spiser f.eks veldig streng lavkarbo. Da kan man jo meske seg i kjøtt og sauser og greier og greier. Verre for oss som må passe kaloriene litt.:p

  2. Rin februar 15, 2012 kl. 11:04 #

    Jeg synes alltid det er morsommere å prøve å lage noe nytt enn noe jeg har lagd før, år jeg først gidder/har overskudd til å lage-lage noe. Det er nesten litt trist det også, for det blir få gjensyn med tidligere store slagere på den måten…

    Men egg drop-suppa er i kategorien «god OG superenkel», så den er en gjenganger. 😀

    • Fra tjukk til smukk februar 15, 2012 kl. 11:08 #

      Ja, jeg ser det er flere som har den som gjenganger, så nå er forventningene høye her!

  3. Tone februar 15, 2012 kl. 12:04 #

    Hei, er innom bloggen din hver dag! Den fenger meg veldig 🙂
    Jeg testa ut fylt paprika her om dagen, d var veldig godt OG sunt selvfølgelig;) kan fylles med d man vil:)
    Og for ikke å glemme lavkarbo hamburgerbrøda til fotballfrua..de r magiske, tom kjærsten som hater sånn mat syns de var bedre enn vanlige hamburgerbrød 😀 elsker å lage ny mat!
    Er du også forsiktig med fett når du spiser, eller bare karbs? syns d r vanskelig å vite hvor mye fett man skal spise…

    • Fra tjukk til smukk februar 15, 2012 kl. 15:12 #

      Så koselig at du la igjen noen ord!:D

      Fylt paprika er kjempegodt! Hamburgerbrødene hennes har jeg ikke prøvd, men er alltid på utkikk etter gode hamburgerbrøderstattere, så får søke dem opp og prøve en dag. Takk for tips!

      Jeg spiser rundt 100-120 gram fett pr dag, når jeg ligger rundt 50-70 karbohydrater. (Ofte mer, nå i det siste..). Så lenge det totale næringsinnholdet holder seg på et fornuftig nivå synes jeg det går bra å spise mer. Men med et fornuftig inntak av proteiner blir det liksom den fordelinga av næringsstoffene helt naturlig.

      Det er ikke så lett, men man må bare teste ut og finne ut hva det er som passer for akkurat sin kropp.

  4. Sunniva :*) februar 15, 2012 kl. 17:31 #

    fin blogg! ❤

  5. Malin februar 15, 2012 kl. 18:45 #

    Nam, den oppskriften skal jeg prøve ut en dag 🙂

  6. minslankekur februar 15, 2012 kl. 22:07 #

    Mmmmh.. de er fantastiske, jeg laver dem jævnligt, og har faktisk lige lavet en ordentlig portion i dag… NAM!

Legg igjen en kommentar

