Fredagsmiddag – Hamburger med lavkarbo hamburgerbrød.

17 Feb

I morgen skal jeg i bursdag, og i den anledning har jeg meldt meg frivillig til å bake focaccia. Det er godt det! Og så enkelt å lage da.. Bare til å røre sammen vann, olje, gjær, salt, litt sukker og mel. La det heve, tilsette soltørkede tomater, timian og oregano, røre, helle, steke, nyte (for de som er så heldige at de kan innta 90 % hvetemel på en fredag).

Så enkel er ikke lavkarbo-bakst, nei.. På fredagsmenyen i dag sto det hamburgere. Har sett disse deilige gluten- og melkefrie rundstykkene inne på bloggen til Lena Beatrice og tenkte at de nok kom til å utgjøre et veldig godt hamburgerbrød.

Det skulle ikke gå lang tid før jeg møtte motgang.

Fail 1: akkurat i det jeg skal begynne komme jeg på at vi bare har to egg igjen. HURRA.

«Da er det jo bare til å ta halvparten av resten da», tenkte jeg. Løsningsorientert som jeg kan være!

Setter i gang og heller på med malte mandler og frø (droppet solsikkefrøene, for jeg orket ikke male dem).

Fail 2: Ops, jeg glemte visst at jeg bare skulle ha halvparten i?! Tok panisk ut det eneste jeg fant i kjøleskapet som kunne hjelpe til å blande ut røra litt. Det ble creme fraiche.

Creme fraiche er ikke så lett å blande i noe, som «ikke skal blandes så mye, for å beholde luftigheten», men det ser ut til at det gikk bra!

Ble litt flate, men. Sånn blir det når man slår ihjel eggehvitter.

De ser vel greie ut? Hadde litt sesamfrø på toppen, for det må hamburgerbrød ha. Også hadde jeg litt diverse krydder i deigen, som alltid jeg må ha.

Jenteburger..

Gutteburger..

Er forskjell på folk gett!

Hamburger, løk, pariseragurk, tomat, dressing av lett creme fraiche og barbequekrydder også det deilige hamburgerbrødet da.

Nomnomnom.

Kjærsten syntes de var veldig gode på smak!

Hamburgeren er ikke lavkarbo dessverre. Har så dårlige erfaringer med å lage hamburger selv, så sparte meg selv for det adrenalinsinnet i kveld.

Noen som har spist noe like godt i kveld?

4 kommentar to “Fredagsmiddag – Hamburger med lavkarbo hamburgerbrød.”

  1. Maren februar 17, 2012 kl. 22:17 #

    Naaaaam, gleder meg til i morgen! ❤

  2. Prosjekt8kg februar 18, 2012 kl. 06:51 #

    Jeg hadde steinbitfilet igår, så kan ikke skryte av at middagen var bedre enn burgeren din! 🙂 Det så veldig godt ut, men jeg ville gått for gutteburgeren 😉

Legg igjen en kommentar

