Sur!

17 Feb

I dag tenkte jeg at siden vekta var ganske snill på starten av uka, så hadde jeg sikkert nådd ukesmålet mitt i dag (89.9 kg). Veiedagen er jo egentlig på lørdag, men det hadde vært fint å ta den i dag, slik at jeg kunne ta ei beinøkt, uten å tenke på vannet jeg samler av det.

Men neeeeeeeeeeeida, den tette, drittete, møkkavekta sa akkurat det samme som den sa på mandag! Greit, det er nedgang i forhold til forrige veiedag, men det var ikke 89.9 kg. JEG SKAL VEIE 89.9 KG I MORGEN!

Gaaaaah!

Jeg blir ganske sur av å legge inn en innsats og ikke få resultatene jeg fortjener! For ja, jeg fortjener dem faktisk! Jeg veier hver eneste lille smitt og smule som entrer munnen min, ikke en kalori slipper unna mitt regnskap. Jeg trekker ifra det jeg ville forbrent ved å bare sitte på ræva, fra pulsklokketallene, etter trening. Jeg spiser ikke masse karbohydrater og heller ikke for lite. Jeg drikker masse vann. Jeg tar kosttilskuddene mine. Jeg spiser grønnsakene mine. Kan vel ikke ha en så himla lav forbrenning ha fått, brått?

Nei vettu hva! Sånt gjør meg irritert.

Man kan snakke så mye man vil om at det bare er et tall osv, men når man har 40 kg overvekt og ikke trener så alt for tung styrke, så burde det faktisk gå an å gå ned i vekt, uten helt store problemer. Jeg har ikke bygd masse muskler i det siste altså.

Men, det er uheldigvis ikke noe annet å gjøre enn å brette opp ermene, også i dag. Ta en rolig kardioøkt, spise pinlig fornuftig, ikke noe særlig salt mat (Jeg som gledet meg til spekeskinke) og overbevise kroppen min om at ingenting ville gjort den gladere enn å se 89.9 på vekta i morgen.

Kom igjen a, kroppen! Du vet du vil det!

Egentlig så skjønner jeg også hvor langt jeg har kommet, når jeg tenker sånn som jeg gjør nå, men likevel har et underliggende fokus. Før ville jeg garantert ha gitt opp for lenge siden. «Det funker jo ikke uansett?!», hadde min konklusjon vært og veien hadde ikke vært så ille lang til godteriskuffen jeg har i vindfanget. Jeg kunne ha gått over på pulverkur. Da vet jeg at kiloene ville rast av. Men er det verdt det? Jeg har jo innarbeidet en ganske bra kostholdslivsstil her nå, vil jeg virkelig rote med det, for å gå ned i vekt? Er ikke helt der, enda.

Men man kan jo velge om man vil gi opp, eller om man vil nå målet man har satt. Jeg skal nå målet, men jeg forbeholder meg retten til å bli sint og sur og litt forbanna, når det ikke går så bra, som jeg synes det burde.

21 kommentar to “Sur!”

  1. Line februar 17, 2012 kl. 09:32 #

    Å som jeg kjenner meg igjen. Veldig igjen. Jeg føler at jeg har ventet på disse -20kg i evigheter…..evigheter. De har kommet, men det tok sin tid.

    Jeg unner deg virkelig å komme inn under 90, for meg var det inn under 89.

    Du gjør alt riktig, så det kommer.

    Og folk som sier tall inn tall ut spyr jeg av. Selv om prinsippet stemmer så er det mye annet som og har noe å si.

    • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 09:41 #

      Det som er er at jeg har ganske god erfaring med kalorier inn-kalorier ut. Vet at det kan variere veldig, men for meg har det vært et ganske greit pekepinn. Men dette har tydeligvis endret seg da?! Kan visst ikke forholde meg til det lenger.

      Det må jo med i regnskapet at jeg har en ganske stillesittende livsstil om dagen. Det er ganske stor forskjell på å jobbe, gå på skole OG trene VS å bare holde litt orden på huset og trene.

      Men jeg har vel lært nå da, at jeg kan gå ut i fra at jeg forbrenner MYE mindre enn det standardtallet sier.

      En lærer så lenge en lever..:)

      • Line februar 17, 2012 kl. 09:53 #

        Jeg gikk ned mine første 20kg uten å telle. For meg var det viktig. Det eneste jeg teller nå er proteiner, for å passe på at jeg får i meg nok, men det andre ser jeg ikke på. Det ser ut som det funker.

        Men helt klart har det noe å si hvilken hverdag man har. Min hverdag har vært relativ lik bortsett fra trening, det er jo det som har økt etterhvert.

        Jeg syntes du har stål kontroll og fortjener å se disse resultatene. Og du har jo hatt et fantasisk resultat til nå.

  2. Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 09:56 #

    Det er liksom annerledes når man spiser «strikt» lavkarbo eller i nærheten av ketogent. Da skjer det jo så mye rart med forbrenninga at det nesten ikke er noe vits i å telle i det hele tatt.

    Jeg synes også jeg fortjener det!:p Må vel bare finne frem tålmodigheten… Igjen.

    • Line februar 17, 2012 kl. 10:07 #

      Joda, det er sant det. Og siden kroppen min trives der så holder jeg meg der. Men det kommer sakt men sikkert litt og litt mer karber. Siste uka har jeg ligget på rundt 30….har fått det med meg siden jeg har telt prottiser. Hva jeg har ligget på før vet jeg ikke.

      • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 10:13 #

        30 er vel et ganske greit sted å ligge!:) Jeg ligger litt sånn i grenseland på karbohydratene. SKAL jo ligge mellom 50 og 70, sånn at kroppen ikke skal bli så innmari forvirret, men plutselig er det nede i 40 og plutselig er det oppe i 100. Kan hende kroppen blir litt svimmel av det. «Skal jeg forbrenne sånn, eller skal jeg forbrenne sånn?» tenker den sikkert.:p Men det er ingen unnskyldning. Forbrenne skal den!

  3. Anne B. februar 17, 2012 kl. 10:07 #

    Det er så kjedelig når man uke etter uke med innsats ikke kommer dit man vil! 😛 Jeg har selv gått ned 15kg og veier nå litt over 80kg pluss minus. Men ikke søren om jeg kommer under 80!! Trener hardt og mye og spiser sunt og fornuftig, så kjedelig å ikke se resultater så raskt som jeg vil 😛 Merker jeg blir fastere i fisken men liker å se det på tallet på vekta også. Så vi får se på mandag når jeg skal veie meg igjen 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 10:09 #

      Det viktigste er jo å bli fast i fisken, eeeegentlig. Men når man liksom fortsatt går under kategorien «fedme» sånn som jeg gjør, så er det egentlig ikke så viktigst, likevel. Jeg vil ihvertfall ned i «overvekt» før jeg begynner å slå meg til ro med at jeg blir fastere i fisken. Ikke at BMI betyr alt i verden. Men fedme er fedme. Det er IKKE bra.

      Lykke til på mandag!:D Håp hardt og jobb hardt, så går det nok!:)

  4. Divamamma februar 17, 2012 kl. 10:20 #

    Jeg skjønner frustrasjonen din sååååå godt!! Jeg synes heller ikke at det gir så mye resultater som jeg hadde håpet…

    Man blir litt sånn «hva faen er poenget!?»

    Men vi må bare holde ut!!! Det blir det blir!!! Jeg har også «normalt sett» ville gitt opp for lenge siden… Men ikke denne gang!! I’m IN it to win it;)

  5. Ann-Kristin februar 17, 2012 kl. 12:48 #

    Jeg skjønner godt hva det er du mener. Jeg har selv kjørt et strikt opplegg hvor all mat veies. Kostholdsplan laget av personlig trener som har blitt fulgt til minste detalj. Og det har fungert veldig bra det regnskapet med å ha et kalkulert underskudd… For det er jo det som er sannheten… Men allikevel er det slik at man havner på platåer. Jeg merket at det gikk saktere etter at jeg hadde gått ned 15 kilo. Og når jeg hadde gått ned 25 kilo fett stoppet det totalt opp… Og jeg har fortsatt ikke kommet meg helt løs i fra det platået. Nå skal jeg få ny matplan fra en personlig trener på mandag, og litt endring i treningsopplegget, så krysser jeg fingrene for at det er det som gjør at vekta endelig slipper igjen…

    Jeg krysser fingrene for at du finner en løsning 🙂 Jeg heier på deg 🙂 Og det er bra du ikke gir opp, men får den holdningen du gjør! For det må jo løsne ordentlig en gang igjen, med den innsatsen du sier du legger ned 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 13:56 #

      Takk for fin tilbakemelding!

      Har testa og regna litt på det i dag og funnet ut at mitt forbruk ligger ca 300 kalorier under det det liksom «skal gjøre» i forhold til høyde, alder, vekt, kjønn osv. Så da får jeg begynne å forholde meg til det isteden. Får heller satse på mindre nedgang hver uke, så jeg ikke setter helt urealistiske mål for meg selv.

      Jeg er jo langt i fra så aktiv nå, som jeg er når jeg jobber.

  6. Annette Helene februar 17, 2012 kl. 14:39 #

    Jeg skjønner at du er frustrert! Jeg må jo bare si at du har hatt en enorm fremgang, og du skal være utrolig stolt av deg selv:) Du står på og det er ikke alltid man når frem der man ønsker med en gang! Jeg syns iallefall at du er utrolig flink og jeg er helt sikker på at du når målet ditt:)
    Sender over en god klem:)

  7. Lisas hverdagslykke februar 17, 2012 kl. 14:53 #

    Jeg skjønner godt at man kan bli frustrert når man er så flink som du er. Du legger ned mye arbeid i å klare det. Men det fine er jo at du får innarbeidet deg gode rutiner på alt, og du skal jo leve med dette. Så det er ikke noe å gi opp. Da er man jo tilbake på start igjen.
    Du er vanvittig flink. Når du begynner å jobbe igjen så får du kanskje litt ekstra nedgang i starten? Håper det, slik at du ser at du får igjen noe for arbeidet du legger ned, og får litt motivasjon. Ikke at jeg tror du har mangel på det fra før heller da. Du står jo på som en helt. du har gått ned over 20kg, og har rundt 15 kg igjen? Kanskje endrer det seg underveis, og at du ikke trenger å gå ned 15kg heller. Hvem vet? Kanskje du er som du ønsker å være om 10kg?

    God helg! 🙂 Jeg synes du skal kose deg med spekeskinke:) Det er fredag!

    • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 16:10 #

      Takk for fine ord:) Må jo bare fortsette, enda så sur jeg blir.:p

      Spekeskinka får vente til i morgen!:)

  8. Fra84til62 februar 17, 2012 kl. 16:26 #

    kjenner følelsen av at vekta står stille! Det løsner jo etterhvert, og jeg ser jo at du har gått ned MYE:)!!
    Håper min vektnedgang kommer til å skyte fart slik som din har gjort, skikkelig inspo og klikke innom her og se hva du har fått til 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 16:44 #

      Tusen takk!:) Jeg har slanket meg siden desember 2009 da, så det har ikke rast av, akkurat. Men har ikke hatt helt den samme innsatsen hele tiden heller. Men nå VIL jeg ned!!

  9. Prosjekt8kg februar 17, 2012 kl. 20:17 #

    IKKE gi opp hvertfall! Hvis du føler du gjør alt «riktig», så kommer nok resultatene garantert. 🙂

  10. Maria februar 17, 2012 kl. 22:14 #

    Det er nok som du sier ja, at du får sette deg lavere vektmål per uke. Noen ganger raser vekten av, andre ganger har man oppgang – men det verste er de heeeeelv… platåene! Jeg har gått ned omtrent 40 kilo på et par år, og jeg skal love deg det har vært mange platåer.

    Men tenk, snart er du der. Det vet jeg. Stå på og fortsett som du gjør, for du motiverer meg sånn! 😀

    • Fra tjukk til smukk februar 17, 2012 kl. 22:21 #

      Åh, tusen takk for utrolig hyggelige ord! Det setter jeg pris på altså!:)

Legg igjen en kommentar

