Feite vs. skranglete?

19 Feb

Den siste tiden har jeg merket en stadig økende trend, spesielt der ute i blogg-verden. Det er blitt veldig populært å påstå at det nå liksom er blitt «ugreit» å påpeke at noen er feite/tjukke/overvektige.

Spesielt på blogger som f.eks Fotballfrue er dette et velbrukt utsagn. Hun får stadig kommentarer om at hun er blitt tynnere, at hun ikke må bli magrere, og lignende. De fleste negative kommentarer blir så klart slettet, men noen får svar på tiltale: «HADDE DU GÅTT OG SAGT TIL EN TJUKK PERSON AT «NEI, NÅ ER DU BLITT TJUKK HER!»? Hissige fans hopper rett på. Akkurat som om det nå er blitt den største selvfølge at: «Nei, det ville du IKKE.»

Selv Fotballfruen har ytret at dette tilsynelatende ikke er greit lenger, men at det er blodig urettferdig at hun, som slank, er fritt vilt.. Og ikke minst mannen hennes sitter klar med fingrene på tastene, slik at han, med en gang noen sier at Caroline er for tynn, kan stille det «åh, så aktuelle» spørsmålet: «Ville du sagt til en overvektig person at «Nei, nå er du blitt for tjukk!» kanskje?»

Neeeei.. Skjer aldri det?

The fat vs. the skinny.

Dette er et skifte jeg ikke har fått med meg altså.

Bloggere som f.eks Kristine Fjellestad kan nok fortelle alt om hvor lite ugreit det er blitt å si til overvektige at de er dumme, late og bare må ta og skjerpe seg.

Hvis det er noen trøst for alle tynninger der ute, så kan jeg LOVE at når man har vært veldig overvektig, så merker man en markant forskjell på hvordan ukjente mennesker ser, møter og behandler en, når man begynner å nærme seg en mer normal vekt. Til og med kollegaer, familie, venner kan man merke forskjell på.

Forskning viser at slanke har fordommer ovenfor overvektige. Og tro meg altså.. Det er ikke sånn at alle brått er blitt redde for, eller respektfulle nok, til å ikke vise det!

Går du inn på Fitnessbloggen sitt forum og andre treningsforum kan jeg love deg at du finner flere tråder om treningsfriskuser som rett og slett ikke skjønner hvordan det er mulig å være feit, med mindre man mangler noen hjerneceller.

Når hørte du Kari Jaquesson sist uttale at: «Tynne er late og dumme! Det er bare til å spise litt mer!» Hvorpå kommentarfeltet fyller seg på med «Jeg er så enig, de fleste magre jeg vet om er så utrolig dumme og late! Hallo? Spis litt mer da vel.»-kommentarer?

Ikke det, nei? Nei, tenkte meg det.

Les kommentarfeltet i det blogginnlegget og du vil bli pinlig berørt. Forutsatt at du er ca oppegående og forstår at det ligger litt mer bak enn det.

Jeg sier ikke at det er noe mer synd på overvektige enn det er på undervektige. Helt ærlig talt så synes jeg ikke SYND på hverken eller. Føler med begge «gruppene». (Hvis vi må gå så langt at vi skal dele folk opp i to sånne, bare på bakgrunn av hvordan de ser ut.) Skjønner at det kan være vanskelig å ta tak, både den ene og den andre veien. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor folk har en sånn tilsynelatende ustyrelig trang til å fortelle folk ting de helt klart er klar over fra før av.

Skjønner heller ikke helt hvor denne krigen med feitingene vs de magre plutselig kom ifra? Hvorfor skal overvektige kastes under bussen, så fort en slank person får høre at den er for tynn? Bagatellisering av fordommer og dårlig behandling man er blitt utsatt for,  føles aldri godt. Enten man er tynn eller tjukk.

Kan vi ikke alle bare leve i fred og harmoni, da? Vi sliter med samme problem, bare av forskjellige årsaker. Problemet er en dårlig samfunnstrend, som går ut på at hunden skal skues på hårene, at alle skal ha en mening om alt og ikke minst at det ikke finnes noen andre nyanser enn svart-hvitt. «Alle feite er late, alle tynne har spiseforstyrrelser.»

«Det er bare til å gjøre sånn og sånn», så blir vi like tilslutt, alle mann!

21 kommentar to “Feite vs. skranglete?”

  1. Anja Holt februar 19, 2012 kl. 14:15 #

    Denne diskusjonen har jeg hatt «et par ganger» her hjemme. Med min (veldig tynne) mann (med sinnsyk forbrenning). Han mener det er mye enklere å ta av vekt enn å legge på. Ja, teorien er bare å dytte inn mindre enn man bruker, så går man ned. Og for mange så funker kanskje dette helt supert også. Jeg mener at man definitivt skal forsøke dette før man tyr til medisiner og operasjoner, altså spise litt mindre/riktigere og bevege seg litt mer.

    Utover det er jeg helt for Kardemommebyloven, jeg kommer aldri til å bli noen Fotballfrue.

    • Fra tjukk til smukk februar 19, 2012 kl. 14:27 #

      Jeg tror det er mye vanskeligere å gå opp i vekt enn ned. Men jeg kan jo velge å overhodet ikke gidde se for meg hvor til vanskelig det er, fordi at jeg aldri har vært der før og bare tro tynne rett og slett er mindre begavede, som ikke forstår at det bare er til å spise mer!

      • Anja Holt februar 19, 2012 kl. 19:03 #

        Vi hadde et forsøk her hjemme. Jeg skulle ned. Han skulle opp. Vi printet ut en stor kalender og hang opp på kjøleskapet og veide oss hver morgen. Jeg lagde mye deilig mat (som jeg ikke spiste selv). Jeg gikk jo gradvis ned 6 kg, mens han…. gikk opp 1-2 kg på samme tid. Endte opp med at han ble så lei mat og tvangsforing at han tilslutt ble kvalm bare han så mat (teorien var at han ikke var flink til å spise lite og ofte, han er perfekt PF mann).

        Nå har vi innsett at han veier rundt 65 kg fordelt på 180 cm. Prosjektet hans er avsluttet, Mens jeg går mellom 55-60 kg. Jeg blir aldri definert som «spinkel, tander og vever», men ærlig talt. Er det et reelt mål, da?

      • Fra tjukk til smukk februar 19, 2012 kl. 19:54 #

        Ja, med tanke på at man i teorien må spise 7500 kalorier ekstra pr uke, for å gå opp en kilo og i tillegg antakeligvis har en hardtarbeidende forbrenning når man er ekstra slank, er det ikke så vanskelig å forstå at det kan være vanskelig.

        Har han prøvd gainer da? (Shake med masse karbohydrater)

        En trøst er jo at ofte forbrenningen sakker av med årene, så kanskje han legger på seg litt etterhvert som årene tar han igjen?

  2. Else februar 19, 2012 kl. 17:34 #

    Folk er tjukke fordi de spiser feil og velger feil hver dag. Easy as that. Don’t eat shit, don’t get fat.

    • Fra tjukk til smukk februar 19, 2012 kl. 17:46 #

      Jaja, du om det!:)
      Hva er problemet da, mener du? At vi er late eller dumme eller?

      • Else februar 20, 2012 kl. 18:06 #

        Det har ingenting med å være lat eller dum å gjøre. I motsetning tror jeg mennesker som er overvektige tenker ti ganger mer på kostholdet og det en spiser, enn det en person som alltid har vært normalvektig gjør.

        Problemet ligger nok mest av alt i at overvektige mennesker for det første ikke er klar over mengden mat som inntas. Hvis en hadde vært klar over både hvor mye en forbruker i løpet av en dag og hvor mye en bør spise for å gå ned i vekt/opprettholde vekten, hadde det vært veldig mye enklere. Kroppen er enkel, spis mindre enn du bruker, og du vil gå ned i vekt. Hodet er ikke like enkelt, og en må være klar over hva og hvor mye som går ned i hullet og hva som ikke skal inn.

        Den andre hovedgrunnen tror jeg er psykisk. Jeg vet selv at jeg kan spise og spise og «fortrenge» alt jeg har spist, selv om jeg vet bedre. Jeg VET jo at det ikke er bra å spise en stor sjokolade alene, men det betyr ikke at jeg ikke gjør det. Det kan være andre ting som forsaker slik spising, men utfallet blir det samme.

      • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 19:44 #

        Jeg er ganske enig med deg!:) Men det er nok ikke alle som er overvektige fordi at de fortrenger hvor mye de spiser. Jeg har veid og logga hver eneste kalori jeg har inntatt de siste type 10 årene, men det hjelper ikke det når man overspiser. Logginga skjer jo etter inntaket.

        Ja, symptomet er ofte at vi spiser for mye, men det er da som regel symptom på noe bakenforliggende. Er min erfaring da.. Det finnes nok ingen fasit. Ikke noe «Overvektige er feite fordi…!»

  3. Prosjekt8kg februar 19, 2012 kl. 18:48 #

    Uff, uff, dette er komplekst..og absolutt ikke svart/hvitt, enten man er tykk eller tynn.

    Om man er overvektig eller undervektig, så er det et faktum. Men det er likevel veldig sårende å få høre noen si det til en, hvis man sliter med det og har komplekser pga det. Jeg synes heller man bør fokusere på det positive med en person, og vise vanlig høflighet. Har man bittelitt sosial intelligens sier man f.eks ikke til noen at man synes de er stygge, men man sier gjerne til noen hvis man synes de er pene.. Og har man ikke noe fint å si kan man jo vurdere å la være å si noe som helst 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 19, 2012 kl. 18:54 #

      Ja, det var det som var poenget mitt. Skjønner ikke hvorfor man skal måtte kommentere hverken det ene eller det andre.. Hva får man ut av det, liksom?

      • Prosjekt8kg februar 20, 2012 kl. 12:23 #

        Når forrige kommentaren min er sagt, må jeg innrømme at jeg til tross for meningene mine om å tie stille om man ikke har noe positivt å si, sliter litt med å holde kjeften min noen ganger. Og det er ikke fordi JEG får noe ut av det, men fordi jeg ønsker andre vel. Samtidig vet jeg at det kan tolkes feil, så jeg klarer tie i 99% av tilfellene 😉 Har en venninne som er veldig overvektig, og i alle år når vi har klesshoppet har hun pekt på ting og sagt «hun kunne SÅ ha gått med det hadde hun vært slank»..Og hun «kunne så ha prøvd seg på han og han fyren hadde hun vært tynn». Da er det like før jeg slenger på en «jammen så gjør noe med det da..». Men jeg gjør det ikke. Hun vet hvordan ståa er (hun er sykepleier..), og at hun står i fare for diabetes f.eks. Jeg håperhåper for hennes del at hun vil ta tak i det…Så det er ikke enkelt heller, dette med å tie stille. Jeg tror folk flest vil andre vel.

      • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 12:41 #

        Tja. Jeg tviler på at de som sitter og sier at overvektige er late og dumme vil dem vel. De vil bare at de skal være som dem. «Normale». Fordi at det føles mest behagelig, ikke nødvendigvis for den som er overvektig, men for den som har noe i mot det.

        Du vet jo ikke om venninna di tar tak i det? Kanskje hun prøver hver mandag og ryker hver tirsdag. Det gjorde jeg i maaaaaaaaaange år. You never know.

  4. Anja Holt februar 19, 2012 kl. 20:10 #

    Han har forsøkt masse, men han er allergisk mot melkesukker, nøtter og egg (som er gode kilder til fett uten å ødelegge han innvendig, som han sier). Faren hans på 60 år har begynt å få en pitteliten kul nå, viktigste er jo at man er frisk! 🙂

  5. Chassi februar 19, 2012 kl. 21:02 #

    Heisann! Så fin blogg og så klokt sagt! Ha en fortsatt nydelig søndagskveld. ❤

  6. Maria februar 20, 2012 kl. 01:56 #

    Jeg har vært kraftig overvektig i flere år, men er ikke det nå lenger. Og jeg kunne ikke vært mer enig med deg!

    Rent faktisk er det jo SOM REGEL som Else sier. Man er feit fordi man får i seg mer energi enn man forbrenner. Men det betyr da vitterlig ikke at overvektige er dumme av den grunn! Den som kommer til meg å sier at jeg var overvektig fordi jeg var DUM får jammen meg høre det så øra flagrer, altså!

    Vi er bygd forskjellig, noen legger fortere på seg enn andre, noen har elendig forbrenning, andre legger på seg av sykdommer, noen sliter med spiseforstyrrelser (der har du meg!) – også har du disse noen da, som kanskje faktisk ER dumme, og ikke skjønner sammenhengen mellom energi inn/ut. Men jeg velger å tro at disse faktisk er i mindretall, og et ganske kraftig mindretall også.

    Jeg kokte over når Kari skrev det hun skrev, men likeledes av svaret til han i foreningen for overvektige eller hva det nå var.. Begge så ting helt svart/hvitt, og overså de mange mange gråsonene vi har. Ah,.. Jeg blir så sint.

    Jeg kunne skrevet mye mye mer om dette, men det gjør meg så forbannet at jeg helst bør la være. Du har heldigvis en herlig innstilling, hurra! 😀

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 08:46 #

      Ja, altså. De aller fleste forstår jo at det er kcal ut-kcal inn som er hele cluet. Enten man spiser lavkarbo eller høykarbo eller hva man måtte gjøre.. Men om man klarer å følge det er jo en helt annen ting. Og det har ingenting med dum å gjøre, men at man takler ting på en måte som gjør at man ødelegger for seg selv. Kari f.eks har sikkert mye rett i ting hun sier, men hun har jo ingen respekt og sier ting på en måte som ihvertfall ikke får meg motivert.

      Jeg ser litt rødt hver gang jeg ser at noen bagatelliserer diskriminieringen og ugleseingen overvektige utsettes for.. Det skal liksom være greit å være så forbanna brutalt ærlige med oss hele tiden. Men det ser ikke akkurat ut som at det hjelper? Kanskje på tide å skjønne at det ikke helt er veien å gå.

      Bra det ikke er bare jeg som blir litt irritert!:p

      • Maria februar 20, 2012 kl. 17:01 #

        Brutal ærlighet funker IKKE i sånne tilfeller nei – men hvermannsen skjønner dessverre ikke dette. Sukk. Vi får bli flinkere til å si ifra, hehe!

  7. Rin februar 20, 2012 kl. 14:43 #

    Jeg kan også skrive under på at man blir møtt på en helt annen måte når man er veldig overvektig – til og med i helsevesenet. Opplevde mange leger/spesialister som ikke kunne se forbi overvekten min og var aldeles uvillige til å utrede sykdom så lenge de liksom kunne seeeee at jeg baaaaare var lat og dum. (Som om det ikke i utgangspunktet er ille nok å være ung tenåring med store problemer med å fungere i hverdagen – å konsultere lege og få et klapp på hodet og «skaff deg en hund å gå tur med, du!» gjør det ikke bedre…)

    Og historiene er jo overalt – her også: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7997388 (fedmeoperert 19-åring)

    Ikke minst er det formuleringen «Det er jo bare-» som gjør skade, tror jeg. Den antydningen om at overvekt er et problem det er så utrolig lett å fikse blir samtidig en antydning om at alle som på tross av at «det er jo bare-» fortsetter å være overvektige, må være stokk dumme.

    Mange av «Det er jo bare-«-folka gjør fort unntak for folk med kompliserende sykdom, men jeg tror det grovt undervurderes hvor mange som faktisk har tilstander i kroppen som gjør vektnedgang vanskelig / fordrer vektoppgang. Mener Lindberg klarte å poengtere dette i en eller annen artikkel, men jeg husker ikke når…

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 16:15 #

      Jeg vet om så mange som f.eks hvis de går til legen med et problem så klarer legen rett og slett ikke se forbi vekta. Har du vondt i halsen? «Slank deg, så blir det bra!» Har du en plagsom føflekk på skuldra? «Det hjelper å gå ned noen kilo.»

      Jeg husker selv når jeg var gravid så følte jeg meg så FORFERDELIG for disse legene påpekte hele tiden hvor tjukk jeg var. Og det var ikke noe «gå ned noen kilo» kanskje. Det var «DU SOM ER SÅ TJUKK!». Ikke akkurat oppløftende eller motiverende..

      Jeg mener IKKE at man ikke skal prøve å motivere eller hjelpe, om man vil kalle det det. Men å kalle noen for feite og be dem få ræva opp av sofaen, det hjelper ikke.. Så klart. Noen trenger en realitycheck, men det er liksom ikke opp til hvem som helst å gi folk det! Og ihvertfall ikke hvis man overhodet ikke forstår eller har noe erfaring med å slite med vekta. Synes jeg da. Andre får helt klart mene det de vil. Jeg har ikke noe fasit. Snakker bare av erfaring.

  8. Divamamma februar 20, 2012 kl. 17:34 #

    Så enig med deg… Folk er rett å slett så frekke med hverandre.. Jeg ville ALDRI sagt verken at noen er for tykk eller for tynn… Det er mange grunner til at det er slik… VI ER JO ALLE FORSKJELLIGE!

    Jeg fikk faktisk en komentar når jeg startet på nyåret med denne livstil endringen min mot å bli en bedre versjon av meg selv..(haha!) at det var på tide for jeg var feit!
    Jeg bare overså det, komentaren ble publisert men orket ikke komentere det tilbake… Men må innrømme at jeg ble litt satt ut… Jeg synes ikke at jeg er feit, men har ikke vondt av å ta av noen kg og få strammet litt her og der… Men ærlig talt da?? Hva var poenget med en slik komentar?? Det viser bare at når folk har mulighet, og da spessielt på nett.. er det så mye «enkere» å være ekkel….

    Et annet eksempel: Adressa avisen.no har et oppslag om en bilulykke, folk komenterer som gale under artikkelen at folk må lære seg å kjøre, holde seg hjemme når de ikke kan å kjøre bil… bla bla bla… Hva faen er det som gir folk rett til å dømme andre nord og ned når de fader ikke har noe med det, og ikke vet noe om hvorfor eller hva som skjer… Bha!

    oi.. det ble langt!! hihi:)

Legg igjen en kommentar

