Thank God it`s Monday!

20 Feb

Hei!

Endelig er mandagen her igjen. Det gjør meg veldig glad.

I går kveld var jeg så furten over at jeg har funnet ut at jeg må spise ganske mye mindre for å gå ned i vekt. Så jeg spiste en neve potetgull, BARE på trass. «HAHA!», tenkte jeg! «Nå skal du få!»

En neve potetgull liksom. I sure showed myself!

Men men. Ny uke, nye muligheter!

Jeg har planer for uka som kommer

Treningsplan

Kostholdsplan

Tenkte jeg skulle droppe Periodisk faste denne uka faktisk. Heller gå for den klassiske «ofte og lite» greia. Bare for å teste ut om det hjelper litt på moralen, når næringsinntaket blir endel mindre enn jeg er vant til.

Er glad i PF altså, men det er ikke sånn livsviktig for at jeg skal ha det bra.

Også blir det vel som vanlig lavkarbo mellom 50-70 karbohydrater og å prøve å være litt flinkere med biorytmespising. (Proteiner og fett på dagtid, karbohydrater og proteiner på kveldstid)

Dagens morgenkardio er unnagjort. Det ble en runde på 45 minutter. Jeg stabbet meg avgårde, livredd for å tryne på isen, som jeg er. Hørte jeg noen si brodder? Snart bærer turen på SATS for en skulder/rygg/magetrening.

Håper alle får en fin dag og en herlig uke! Masse nye sjanser og muligheter!

24 kommentar to “Thank God it`s Monday!”

  1. Lisa februar 20, 2012 kl. 09:13 #

    Du er fader meg flink altså! Styrer å steller og regner ut hvor mye du skal spise morgen og kveld:)
    Spiser du for mye? Hvor mye for mye da?
    Kan du ikke vise et eksempel på hvordan du regner ut dagen din? Du trenger ikke skrive akkurat hvor mye «du» spiser til hvert måltid. Bare et eksempel på en dag man trener…
    Tenkte å prøve å regne ut en dag for meg selv, for å se hvordan jeg ligger an. Jeg går jo ikke ned 1gram engang:p Men er fornøyd så lenge jeg ikke går opp.

    • Ethereal februar 20, 2012 kl. 09:35 #

      Jeg skal ikke svare for FraTjukkTilSmukk, men å regne ut slik kan du gjøre ved hjelp av «utregninsprogrammer» som f.eks Diett.no, Somebody.no og Fitday.com. Hvor mye du forbrenner når du trener måles best med pulsklokke, for all del ikke stol på tallene f.eks. tredemøllene på SATS gir deg, de stemmer sjelden særlig godt.

      • Lisa februar 20, 2012 kl. 09:52 #

        Takk for eksempler på utregningsprogrammer. Har prøvd ett av de pluss noen andre. Men det jeg er litt usikker på er det med hvileforfrenning osv. Pulsklokke bruker jeg også, men jeg har aldri sjekket forbrenninga på den. Bare brukt den for å ligge på riktig prosent på pulstimer.

        Hadde bare vært fint å få et konkret eksempel med tall, hva man trekker ifra osv.

      • Ethereal februar 20, 2012 kl. 10:01 #

        Hvilepulskalkulatore finnes overalt på nettet, har ingen adresse selv, siden mitt program of choice (Fitday) regner ut dette av seg selv. Anbefaler å prøve det- håper ikke bloggeier blir sur hvis jeg legger inn link til eget innlegg om det programmet:

        http://slankest.net/fitday-101/

        Dette regner ut alt av seg selv, alt du trenger å gjøre er å føre inn hva du spiser og hva du har forbrent. Du kan føre inn hvor mange timer du vanligvis sover om natten, hvor mange timer/minutter du tilbringer med sittende arbeid, stående, alt mulig, for å få beregnet hva du grunnleggende forbrenner før ekstra mosjon. Den beregner til og med kalorier forbrent på «digestion» av mat pr. dag. 😀

        FraTjukkTilSmukk bruker Somebody.no vet jeg, tror det programmet også gjør alt hel-automatisk, men det koster penger.

        Vet ikke helt hva du mener med hva en skal trekke fra og slikt, forhåpentligvis kommer bloggeier med innlegg der hun viser det du etterspurte. 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 11:04 #

      Jeg har egentlig regnet ut på en veldig så unøyaktig måte. Har nemlig hatt på meg pulsklokke igjennom en dag og regnet ut sånn ca gjennomsnittet. Som Ethereal sier så bruker jeg somebody.no og der får man forespeilet et sånn «standard» tall, som er basert på høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå. Det tallet jeg får når jeg måler selv er ganske mye lavere, for jeg er jo veldig inaktiv da.. Spesielt nå som jeg ikke jobber eller går på skole. Når jeg jobber så går jeg jo hele tiden, men nå går jeg fra og til bussen, trener, går til bussen, hjem også sitter jeg for det meste her.

      Til nå har jeg spist rundt 2000 kalorier på en treningsdag!:) Spiser jo da etter periodisk faste prinsipper, første måltid klokka 12 og siste rundt 20. Da spiser jeg f.eks to hjemmelagde knekkebrød (de er veldig næringstette, 2 egg, kaviar, eller skinke og ost, eller noe sånt. Så drikker jeg kanskje en proteinshake i løpet av ettermiddagen. Også spiser jeg sånn vanlig lavkarbomiddag da. Kjøtt/fugl/fisk, grønnsaker, saus osv. Ogsååå småspiser jeg endel imellom frokost og middag. Hadde jeg ikke gjort det hadde nok næringsinntaket vært helt supert.

      Har regnet meg frem til at jeg bør ligge på ca 1800 kalorier for vedlikehold nå.. Og si jeg trener 5 ganger i uka så forbrenner jeg kanskje bort 300 i gjennomsnitt pr dag. Så da må jeg jo spise sånn ikke alt for mye mer enn 1500 for å gå ned 700-800 gram i løpet av ei uke.

      Når jeg trener så trekker jeg ifra det jeg ville forbrent ved å bare sitte på rumpa, ifra tallene på pulsklokka!:)

      Som sagt, så er jo tallene supergenerelle, så det som stemmer for meg kan jo være helt klin gærnt for noen andre!

      Du er jo så slank og fin, så så lenge du er fornøyd så er det ikke noe behov for å henge seg helt opp i tall på den måten. Jeg liker å regne og ordne litt jeg, så det går bra, men er mange som henger seg opp på en veldig negativ måte. Ikke bra! Litt av magien med lavkarbo er jo at man ofte ikke trenger telle noe som helst.

      • Lisa februar 20, 2012 kl. 12:50 #

        Takk:) du er veldig flink til å forklare på en enkel og grei måte. Jeg er bare litt nyskjerrig, derfor jeg skal regne litt.
        Takk for fin kommentar om meg.. Og ja, jeg er endelig fornøyd med kroppen min og at jeg får på meg det meste av mine klær igjen. Jeg synes ikke jeg er tykk på noen som helst måte, men nå når jeg endelig har kommet til trivsel, vil jeg bygge videre på det og prøve å vite litt mer akkurat hvor mye jeg har å gå på når det kommer til mat. Jeg er liker å lese og sette meg godt inni nye ting. Ha kunnskap på flere områder. Derfor jeg maser å spør litt om ting. Må forske litt! Selv om jeg egentlig ikke har så stort behov for å regne maten min ved å leve som jeg gjør:)

        Vil bare takke deg som er så snill å svarer så grundig på alle kommentarene dine. Jeg tipper du er tvers igjennom god!

        Ha en strålenede dag snuppa!

  2. Ethereal februar 20, 2012 kl. 09:32 #

    Veldig imponert over den treningsplanen, selv har jeg ikke greid å komme inn i en styrketrenings-rutine siden jeg var treningsnarkoman på vgs (da tilbragte jeg vel mer tid på treningssenteret enn på skolen, damn for en rumpe jeg hadde). Styrketrening er bare så SYKT kjedelig, dessuten bygger jeg muskler så fort at jeg veldig lett blir seende enda mer linebacker ut…

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 11:09 #

      Nå ble den første treningen her avbrutt fordi at lillemor spydde på bussen, på vei på trening.:p I kveld kanskje.. Jeg trener jo styrke sånn først og fremst fordi at jeg synes annen trening er dritkjedelig! Men fra jeg var type 16 til jeg var 25 eller noe, så HATET jeg også styrketrening. Ble ikke moro før jeg frigjorde meg fra «apparatene» og gikk for frivekter isteden. Trener heller litt lettere vekter og mange repetisjoner, for har ikke akkurat som mål å bygge muskler nå. Bygger også muskler ganske fort, men blir ikke noe linebacker akkurat.:p

  3. jannike februar 20, 2012 kl. 10:23 #

    ja e e ganske gla d e mandag eg også! har lagt på meg eeeeeindeeel på ferien, so no e d rett på trening! ønska deg ein fin mandag og ei fin veke 😀

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 11:11 #

      God trening!:D Ferie pleier ikke være sånn alt for gunstig på vekta, nei!:p

  4. Prosjekt8kg februar 20, 2012 kl. 12:03 #

    Hehe, vi mennesker er rare dyr 😀 Av og til er det den bittelille trassen som må til for å få oss til å ta oss sammen igjen, så kanskje det ikke var så dumt 😉 Virker som du har tunga rett i munnen med både kosthold og trening 🙂 Hvilke øvelser gjør du?

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 12:42 #

      Har ofte tunga rett i munnen, men like ofte ikke.:p
      Jeg kjører baseøvelser som knebøy og stangroing. Også masse støtteøvelser. Pleier å legge ut sammendrag fra treningene! De ligger under «trening».

  5. Ann-Kristin februar 20, 2012 kl. 12:54 #

    Ja det er ganske så rart hvordan man motarbeider seg selv innimellom… Gjelder å finne teknikker, så det ikke skjer for ofte 🙂

    Bra treningsuke du har foran deg 🙂 Ha en fin uke 🙂

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 16:00 #

      Det verste er at jeg overveier nøye og lenge. Står i mot i flere timer, helst hele kvelden. Så kommer leggetid og da gjør jeg det kjempekjempefort sånn at jeg ikke rekker å overtale meg selv, nok en gang!:p

      Tusen takk!:D

  6. Annette Helene februar 20, 2012 kl. 13:31 #

    God mandag, du er så utrolig flink med planleggingen din:) Beundringsverdig!
    Må bare si at innlegget du postet igår var helt fantastisk godt skrevet, TUSEN TAKK for at du deler:)
    Og litt potetgull har ingenting å si, man skal jo kose seg i helgene:D
    Forresten, hvordan syns du det gikk når du økte karbohydratene på lavkarbo?
    Håper du får ei herlig start på den nye uka:) Goklem fra meg :O)

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 16:09 #

      Hei snuppa!

      Takk for det. Vet jo at du har endel erfaring med det motsatte av meg, så håper ikke syntes det var på kanten..

      Jeg slutta jo å spise ketogent nettopp fordi at det ikke føltes sånn veldig bra for meg, så å øke på karbohydratene var bare fint. Mer metthetsfølelse og velvære generelt.

  7. Trineine februar 20, 2012 kl. 15:26 #

    Håper du også får en kjempefin uke 🙂 Personlig har jeg prøvd både PF og «ofte og lite» spisemønster, og jeg spiser ALLTID mer på «ofte og lite». Man skal liksom ikke bli sulten, men jeg var konstant småsulten og hadde lyst på noe, og jeg følte meg aldri ordenlig mett etter måltidene. Jeg ELSKER periodisk faste ❤

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 16:11 #

      Heihei!
      Jeg synes det varierer litt jeg. I en periode kan Periodisk faste være det aller beste og plutselig funker det ikke i det hele tatt, så må jeg gjøre det annerledes. Om litt starter jeg sikkert opp med det igjen. Men nå i det siste har jeg slitt sånn med sug etter alt mulig på ettermiddagen. Og når jeg da ikke kan spise noe, fordi at jeg har spist en solid frokost og helst skal spise middag, så blir jeg litt sånn på felgen og bare enda mer sugen, bare fordi at jeg ikke kan spise noe. Så da tenker jeg det er greit å heller gjøre det sånn litt, sånn at jeg kan spise litt igjennom hele dagen.
      Vi får se!:)

  8. fitnessista februar 20, 2012 kl. 15:57 #

    Så flink du er! Haha, kjenner meg igjen i greia med å spise på trass, men det er jo bare dumt, «it all ads up» vet du 🙂 Men som du sier, mandagen er den perfekte dagen til å starte på ny! Herlig treningsplan du har også 😀 Lykke til, dette klarer du!

    • Fra tjukk til smukk februar 20, 2012 kl. 16:16 #

      Ja, helgen var så dritt, så det hjalp ikke med potetgull, for å si det mildt.:p
      Tusen takk for heiing!:D

  9. Divamamma februar 20, 2012 kl. 17:16 #

    Haha.. ler meg ihjel!!! Sånn tenker jeg også… Når skit kroppen ikke vil høre skal jeg vise deg jeg.. *gomle gomle gomle*

    Stå på… u can do it!!!

    Jeg kjørte lavkarbo før.. men da under 15 karbo om dagen! Knaska ost og kyllingvinger som en helt… men så oppdaget jeg at jeg måtte tenke på kaloriene også… hahahaha!!! Man lærer stadig nye ting!!! 🙂

  10. Kristine februar 20, 2012 kl. 19:49 #

    Flinkis er du 🙂
    Fortell hvordan det går med ‘ofte og lite’.

Legg igjen en kommentar

