Visste du dette om superkrydderet kanel?

6 Mar

kanel (Foto: ScanStockPhoto)Bilde lånt av nrk.no

Kanel kan være et superkrydder, spekket fullt av
antioksidanter og sunne saker. Det ikke alle vet, derimot, er at
det finnes to typer kanel. Cassia og
Ceylon.
Typen du får kjøpt i «vanlig» butikk er som
oftest Cassia. Cassia inneholder store mengder av et stoff som
heter Kumarin. Et stoff som, ved overforbruk, kan være skadelig for
nyrene og leveren. Man bør ikke innta mer enn en
teskje Cassia-kanel per dag.
Ekte kanel heter
Ceylon. Denne får du kjøpt hos noen
velassosierte dagligvarebutikker, innvandrersjapper eller fra iHerb. Forskjellen på disse to
typene, bortsett fra at Cassia inneholder opptil 70% mer kumarin
enn Ceylon, er at Ceylon løser seg opp bedre i vann, smaker mindre
bittert enn Cassia og er lysere på farge. Er du vant til å bare
bruke Cassia er det ikke sikkert du synes Ceylon ligner kanel i det
hele tatt. Dette gjør kanel for helsen
din:

  • Er du insulinresistent
    eller har diabetes type 2 kan 1/2
    teskje daglig, i 40 dager, senke blodsukker med opptil
    27%.
  • Inneholder virus-, sopp- og
    bakteriehemmende stoffer
  • Har en gunstig effekt
    på det farlige kolesterolet i blodårene.
  • Bedrer opptaket av glukose i muskelceller.
  • Har du kanel i mat, foreksempel på grøten din, vil det
    gjøre at maten bruker lenger tid fra magesekken til
    tolvfingertarmen. Det vil si at blodsukkerstigningen blir
    redusert.
  • I tradisjonell Kinesisk medisin
    brukes kanel mot blant annet diaré, forkjølelse og
    menstruasjonssmerter.
  • Et gammelt kjerringråd
    er at kanel visstnok skal virke stimulerende på livmor og føre til
    sammentrekninger, dersom fødselen allerede er nært forestående. Det
    skal også gjøre riene mer effektive, når de først er i gang. (Jeg
    shotta 2-3 spiseskjeer kanel og svelget det ned med vann, på
    slutten av min graviditet. Anbefales: IKKE! :p Funka ikke på meg
    heller..)
Bruksområder
  • Jeg blander en teskje cocosa og en teskje
    kanel i kaffekoppen min.
  • Du kan ha det i og på
    havregrøten eller hva med en blanding med cottage cheese, banan,
    noen dråper stevia og et dryss kanel?
  • Kanel-pannekaker, lefser
    med sukrin og kanel
    , eller hva med kanel-is?
  • Kanel er et spennende krydder å eksperimentere med i bl.a
    kjøttdeiggryter og kyllingkebab. Den
    tar veldig fort over hele showet, så det er viktig å prøve litt og
    litt.
  • Ellers så er det en viktig ingrediens i
    Chai-te, så det er det bare til å drikke med god
    samvittighet.

Jeg lurer: Hva
bruker du kanel til? Hvis du bruker det da?

12 kommentar to “Visste du dette om superkrydderet kanel?”

  1. Rin mars 6, 2012 kl. 15:45 #

    Jeg eeelsker kanel. Bruker da også for sikkerhets skyld ceylon-varianten. 😉 Faller ofte tilbake på lettvint-løsningen – en kopp tyrkisk yoghurt med masse kanel og litt stevia, eller har kanel i bærsmoothie, kaffe, bakst, eller en fabelaktig kål/kjøttdeig-gryte LCHF-bloggen har oppskrift på. Mmm, kanel!

    Men jeg har et familiemedlem med evigvarende hoste/lungeproblemer som en stund hadde veldig positiv effekt av kanel som kosttilskudd (et eller annet helsekost-preparat) – helt til han plutselig ikke tålte det mer, visstnok. Nå sier han at han blir ør og svimmel av ganske små mengder av det. Usikker på om dette handler om kumarin eller noe helt annet rart!

    • Fra tjukk til smukk mars 6, 2012 kl. 18:21 #

      Oisann. Det høres litt skummelt ut. Det skal vel ikke være så veldig mye annet farlig i kanel enn kumarin, så skal ikke se bort i fra at det kan være det. Eller noe helt annet. Eller kanskje noe annet som reagerer på kanelen, eller eller. Who knows.

      Kanelinntaket mitt har ligget litt i dvale en stund nå, men nå er jeg i gang igjen.

  2. Else mars 6, 2012 kl. 17:55 #

    Hms, jeg har aldri tenkt på kanel på annen måte enn at den liksom skal få opp forbrenningen. Interesting. Bruker å ha det på havregrøten om morgenen da, funker fjell!

    • Fra tjukk til smukk mars 6, 2012 kl. 18:09 #

      Det er jo heeeeeeelt sikkert grenser for hvor mye man merker av alle disse fantastiske virkningene, tenker jeg. Men man vet jo aldri!:p Jeg synes jeg merker forskjell på når jeg har det på grøten og når jeg ikke har det på grøten.

      Det må bare testes ut. Placebo går eventuelt, som vanlig, en lang vei.

  3. fra84til62 mars 6, 2012 kl. 18:26 #

    Dette visste jeg ikke! Jeg har litt for høye leververdier generelt, så jeg skal skaffe meg riktig type kanel nå. Spesielt nå som jeg har lest om disse effektene kanel har på helsa, placebo eller ei 😉

    Bruker kanel som regel på havregrøt noen morgener i uken sammen med sukrin:)

    • Fra tjukk til smukk mars 6, 2012 kl. 18:29 #

      Sukrin er godt på grøten! Synes nesten det er det eneste stedet sukrin faktisk gjør litt nytte for seg. NÅ fikk jeg lyst på havregrøt med kanel, sukrin og smørøye. Mmmm.

      • fra84til62 mars 6, 2012 kl. 18:54 #

        ja på grøt og avogtil på proteinpannkaker, det er vell kun der jeg bruker sukrin egentlig;)

  4. fitnessista mars 6, 2012 kl. 19:52 #

    Åh, kanel ❤ Kan jo brukes til nesten alt! Men er en favoritt i frokostgrøten 😀

  5. minslankekur mars 6, 2012 kl. 21:05 #

    Jeg har faktisk aldrig tænkt videre over virkninger af kanel, ved bare at det smager smadder godt! 😉 Meget godt at høre, godt indlæg! 🙂

  6. Trine mars 7, 2012 kl. 09:58 #

    Jeg kom faktisk over en artikkel om dette for et års tid siden. Siden har jeg vært nøye på å kjøpe hindu sitt kanel 🙂

  7. kunnskapsriktrening mars 7, 2012 kl. 10:14 #

    Bruker ikke mye kanel, men det er godt på cottage cheese 🙂

  8. Annette Helene mars 7, 2012 kl. 12:26 #

    Tusen takk for nyttig informasjon 😀 jeg elsker kanel!!
    Ha en kjempefin onsdag 🙂 goklem

Legg igjen en kommentar

