Tirsdagsmiddag – kjøttkaker i tomatsaus med fullkornspasta.

13 Mar

Ingredienser: (3 porsjoner til VELDIG storspiste individer.)

Kjøttkaker:

600 gram karbonadedeig (brukte First price sin)
1 grønn chili
1 spiseskje kokosmel (Funker utmerket som bindemiddel, isteden for mel!)
Krydder etter smak. (Jeg brukte barbeque, sellerisalt, paprika oregano, havsalt og nykvernet pepper. Masse krydder! Gjerne friske urter.)
1 ss sitron eller limesaft
En liten klype søtt. Jeg brukte stevia.

Tomatsaus:

1 rød paprika
1/2 squash
1 rød løk
1 boks krossade tomater
1 ss red curry
Salt og pepper

Start med å surre grønnsakene til tomatsausen i litt smør eller olje.
Da det er blitt blankt, hell på krossade tomater og ha i curry.
Salte og pepre og la dette surre på svak varme, helst i evig tid. Jo lenger jo bedre. Min f.eks surret i 3 timer.

Bland sammen romtemperert karbonadedeig, finhakket chili, krydder, sitron/lime og kokosmel.
Stek på sterk varme i et par minutter, på begge sider og ha de så i den surrende tomatsausen i 20 minutters tid.

Tilbered pasta i mellomtiden. Jeg pleier å forholde meg til 30 gram (tørr) per person. Det er veldig mye mindre enn det de liker å kalle en porsjon, men jeg synes nå at 85-100 gram tørr pasta er hårreisende porsjoner! Litt pasta går en veldig lang vei, selv for en pastajunkie som meg.

Her skal det spises tomatsaus og karbonadekaker med pasta, ikke pasta med tomatsaus og karbonadekaker.

Legg igjen en kommentar

