Torsdagsmiddag – home made lakseburger og bringebærkirsebæris

15 Mar

God kveld!

Vi koste oss med deilige lakseburgere til middag i dag.

(4 porsjoner)

4 laksefileter
3 vårløk
Sellerisalt
Nykverna pepper
sitronpepper
Fiskekrydder
1 ss kokosmel
1 skvett lime

Skjær opp laksefiletene i bittesmå biter. Dette er best å gjøre når de er semi-frosne. Tint nok til å skjære i dem, frosne nok til at de er faste. Laks inneholder et magisk middel, som gjør at man ikke trenger noe særlig ekstra bindingsmiddel. (Jeg blandet i litt kokosmel, for å sjekke hvordan det ble da.) Det avhenger av at man kapper dem opp i små nok biter. Noe jeg ikke har tålmodighet til, så mine hang ikke helt sammen, men det gjør ikke noe. Det beste er vel å kjøre dem i en kjøkkenmaskin sammen med litt væske. Da trenger du ihvertfall ikke noe bindemiddel.

Finhakk vårløk og bland det hele sammen.

Her er altså for store biter.

La det stå i romtemperatur og kose seg i 20 minutters tid.

Stek på semihøy varme i et par minutter på hver side.

Og la de så ettersteke på veldig svak temperatur, under lokk,  i 10-15 minutter.

Vet du hvordan man får en perfekt stekeskorpe på laks? Man steker i en blanding av smør og rapsolje. Da blir det så fint! Smelter smøret på full temperatur, setter ned til semihøy varme og tilsetter en skvett olje.

Serveres med salat, løk, rømmedressing (lettrømme, litt olivenolje, salt, pepper, sitron og pariseragurk) litt sweet chilisaus og hamburgerbrød, om man vil. Jeg har brukt Ingers lavkarbobrød.

Enkelt, godt og ille sunt!

Dessert er lavkarbo bringebæris med kirsebærsmak.

Mmmm.

Det er pinlig enkelt å lage!

Kjør yoghurt eller fløte eller kokosmelk eller..eller i en blender sammen med frosne bær.
Ha i en skvett lime, noen dråper kirsebæressens og flytende stevia etter smak (eller annet søtningsmiddel)

Nyyyyyyyyyyyt.

13 kommentar to “Torsdagsmiddag – home made lakseburger og bringebærkirsebæris”

  1. fitnessista mars 15, 2012 kl. 21:25 #

    Takk for tips med hjemmelagede lakseburgere! Laks er noe av det beste jeg vet 😀 Sunt, proteinrikt og godt = perfekt ❤
    Kos deg masse i kveld flinka 😀

  2. Tone Rokås Ånes mars 15, 2012 kl. 23:25 #

    Det så knallgodt ut – og jeg er ikke en gang spesielt glad i laks!

    • Fra tjukk til smukk mars 16, 2012 kl. 10:57 #

      Går det an å ikke være glad i laks??:o Eeek.:p

      • Tone Rokås Ånes mars 16, 2012 kl. 11:37 #

        Det gjør det! Jeg er generelt veldig glad i fisk, men akkurat laks er bare ikke min greie… Torsk og uer, derimot!

      • Fra tjukk til smukk mars 16, 2012 kl. 11:42 #

        Han jeg bor sammen med er heller ikke glad i laks.. Jeg liker torsk, men synes det er så.. kjedelig.:p Kolje er godt da!

      • Tone Rokås Ånes mars 16, 2012 kl. 11:54 #

        Nånei, ingenting er kjedelig med lettsaltet torsk, kokte poteter, gulrøtter og eggesmør! (Men så er eggesmøret for min del en stor del av opplevelsen, så jeg må innrømme at torsk i seg selv er ørlite kjedelig..)

      • Fra tjukk til smukk mars 16, 2012 kl. 15:58 #

        Eggesmør. Mmmmm. Godt! Også er det veldig godt med spinatstuing og bacon da!:)

      • Tone Rokås Ånes mars 16, 2012 kl. 16:01 #

        Spinatstuing har jeg aldri smakt… *google*
        Men bacon er nydelig!

  3. Divamamma mars 16, 2012 kl. 01:08 #

    Det så deilig ut! Spessielt desserten!!

    Men spørsmål… Hva er semihøy varme egentlig???

  4. Prosjekt8kg mars 16, 2012 kl. 07:59 #

    Kjempelurt! Det skal jeg lage neste gang vi har laks!

Legg igjen en kommentar

