«Du er sykemeldt, men kan trene?»

19 Mar

Fikk jeg spørsmål om fra en leser, i dag. Har fått flere lignende spørsmål, men valgt å ignorere det og bare svare «normalt», for det faller på en måte på sin egen urimelighet.

Men nå må jeg redegjøre litt. Det spørsmålet representerer vel mye av det som er galt i verden i dag, i mine øyne. Folk gidder ikke sjekke ting før de uttaler seg, (jeg tolker dette spørsmålet som mer en påstand og en beskyldning enn spørsmålet det var kamuflert som) også skal de ha en mening om alt. Og jeg er ikke så naiv at jeg ikke vet at helt sikkert flere av mine kollegaer tenker sitt, når de ser at jeg skal på trening. Igjen..

Ja! Jeg er sykemeldt og da jeg skal begynne å jobbe om fem uker, har jeg vært det i et halvt år. Hvorfor? Fordi at jeg pådro meg et skulderbrudd, noe som er en omfattende skade med «frisk» prognose på et år. Jeg kan per nå (etter da et halvt år med trening) løfte armen min 90 grader, det vil si rett ut, og holde den der i noen sekunder og får ikke hånda bak på ryggen. Jeg har en jobb hvor jeg må ha en tilnærmet frisk skulder, for å gjøre en skikkelig jobb. Og å gjøre en skikkelig jobb er viktig for meg, sånn at jeg ikke er en belastning for de jeg jobber sammen med. Jeg har vært sykemeldt ikke bare fra jobb, men også fra utdannelsen min, fordi at jeg ikke kunne være ute i praksis som sykepleierstudent i denne tiden.

Da jeg skadet meg jobbet jeg 80% og gikk 75% på skole. Jeg liker å ha mye å gjøre, så å være sykemeldt i et halvt år har ikke vært my idea of fun, akkurat! Så da har jeg trena da.

Målet mitt, for fire og en halv måned siden var: «Gå 15 minutter uten å dø av smerter». Tenk hvor jeg hadde vært i dag om jeg ikke hadde trena i denne perioden? Ganske langt unna å jobbe, that’s for sure.

Jeg ble kasta ut i trening LENGE før jeg ville det. Faktisk fikk jeg kjeft av fysioterapauten for at jeg ikke hadde gjort det, da jeg kom til han, to uker etter operasjonen. Tror neppe jeg hadde fått noe sykepenger om jeg hadde sittet på ræva i denne perioden. Jeg klarer først nå å løfte på den lille jenta mi, som veier 15 kilo og klarer maks å dra i 40 kg, så jeg kunne vel ikke akkurat gjort mitt beste hva voksne menneskers alle mulige behov angår, før tidligst nå. Jeg har planer om å jobbe i 40 år til, så anser det som viktigst å bli bra, sånn at jeg kan det, fremfor å begynne før det er bra og slite med skaden resten av yrkeslivet.

Er det det man bør gjøre når man er sykemeldt? Sperre seg inne og gro fast på ræva? Hva om man er kronisk syk og sykemeldt «for alltid?». Skal man måtte forsvare hvorfor man trener da?

Nei, skjerpings people. Pass på dere selv.

21 kommentar to “«Du er sykemeldt, men kan trene?»”

  1. anjaholt mars 19, 2012 kl. 14:58 #

    Trening er beste medisin mot så mangt, tenk deg alt du har klart å forhindre ved å trene? Her snakker vi bivirkninger kroppen digger, mindre medisiner, mer trening, stå på!

  2. Fay mars 19, 2012 kl. 15:10 #

    Kunne ikke sagt det bedre selv! Altfor mange tror at når man er sykmeldt så skal man bare drite i alt og sture hjemme. Hadde det ikke vært for all treninga så hadde du nok slitt psykisk med å være sykmeldt over lengre tid. Kroppen er mye bedre rustet til å takle evt skader når man blir bedre i form.

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 15:23 #

      Ja, hva skulle jeg gjort uten treningen? Sett på TV eventuelt da.. Ikke akkurat oppbyggende.

  3. Jannike mars 19, 2012 kl. 16:03 #

    ja fy F! skjerpings folkens! pass på dokke sjølv! syns du ska være stolt av at du klare trene tross ei slik skade! for d e faktisk ikkje berre berre, d veit eg som jobba på ortopedisk avd ALT om! fortsett å stå på flinke du 🙂

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 18:05 #

      Takk Jannike!:) Det går jo bra og trene, så lenge man lytter til kroppens signaler.

  4. minslankekur mars 19, 2012 kl. 17:47 #

    Nu er jeg fysioterapeut og jager dagligt folk i gang med træning for at de skal blive hurtigt klar til at kunne arbejde igen.. Træningen er n nødvendighed for at kunne blive rask, og hvis man kommer for hurtigt i gang på arbejde er man snart sygemeldt igen. Btw, så er der forskel på gangbåndet og pullups f.eks. Det er jo for helvede ikke pullups hun har lavet….

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 18:02 #

      Haha, pullups skulle tatt seg ut!:D Da måtte jeg ha vært et medisinsk mirakel, tror jeg!:p

  5. Else mars 19, 2012 kl. 18:08 #

    Herlig! Digger at du trener deg opp igjen og tar det såpass seriøst. Det er du som er viktigst, og du jobber virkelig for å bli bra, det skjønner vel alle og enhver med i overkant to spiseskjeer vett i skallen!:) Stå på!

    • Fra tjukk til smukk mars 20, 2012 kl. 16:54 #

      Man må nesten ta det seriøst, hvis man har et liv man vil komme tilbake til.

  6. Prosjekt8kg mars 19, 2012 kl. 19:28 #

    Jeg synes det er fantastisk bra at du har grepet muligheten til å trene deg opp; både kroppen generelt og skulderen, når du verken har gått skole eller vært i jobb (eller har du hatt litt skole..?). Tusen ganger bedre enn å gå å daffe og vente på å bli frisk, som jeg kan tenke meg en god del gjør 🙂

    • Fra tjukk til smukk mars 20, 2012 kl. 16:55 #

      Hvis man vil bli frisk må man trene. Og de aller fleste vil vel bli det..
      Jeg har egentlig vært heldig som har hatt mulighet til å trene så mye.:)

  7. Anna mars 19, 2012 kl. 19:57 #

    Bra svart!!
    Det vil alltid finnes folk der ute som mistror det du måtte finne på, folk som trekker frem det negative uansett situasjon og utsikter. Selvsagt både kan du og bør trene når du skal heale deg selv etter en slik skade! Godt du ikke blir dratt ned på deres nivå av dumme kommentarer 🙂
    Keep up the good work!

  8. silje's fremgang mars 19, 2012 kl. 21:52 #

    Jeg skjønner deg så godt, jeg var og sykemeldt, men klarte å trene, hjalp å trene, men jobben var for hard for min skade.

    • Fra tjukk til smukk mars 20, 2012 kl. 12:48 #

      Man må jo trene om man skal bli frisk fra skader. Sånn er det bare!:)

  9. dvaledyret mars 20, 2012 kl. 16:22 #

    Utrolig bra svar! Jeg heier på deg 🙂

  10. Divamamma mars 21, 2012 kl. 02:02 #

    Åh….guuud! Jeg blir så oppgitt av slike bedrevitere!!!

    Nei, steng deg inne når du er sykmeldt! Hold ræva i sengen og sørg for å bli deprimert! Jojo!!! That’s living folks;)

    Jeg fikk en melding: hvorfor blogger du når du er sykmeldt? Det er ikke lov, for man kan tjene penger på bloggen sin og da er det inntekt og dermed en jobb!

    Seriøst!!! Go fuck yourself! (super saklig her nå assa!!;) Kan ikke folk bare passe på seg selv og hva de gjør galt?? Har man ikke noe positivt å kommentere så dropp det! Ingen vil ha slik skit som det der!

    Okey… Dagens utblåsning!!! Hahaha!!!

    • Fra tjukk til smukk mars 21, 2012 kl. 17:24 #

      Herregud!! Sorry, men nå måtte jeg le litt! Makan til idiotskap.

      • Divamamma mars 21, 2012 kl. 21:14 #

        hahahaha!!! Ikke sant! Verden er full av idioter som får et eller annet utav å bry seg med andres liv…

Legg igjen en kommentar

