Thank God it’s Monday! Og.. Grovkarbo?

19 Mar

God morgen!:D

I dag våknet jeg til snø. Snø liksom.. Man skal vel ikke bli overrasket, det er jo bare mars. Men likevel da. I tillegg blåser det så surt at jeg aldri har kjent på maken. Fysj. Sykle til SATS i dag er utelukket, så får ta bussen.

Har vært hos legen og blitt sykemeldt i 5 nye uker, før jeg faktisk skal begynne å jobbe gradert fra mai. Hurra! Gleder meg, men er glad det enda er fem uker igjen å bli bedre på.

På veien hjem stakk jeg innom den lokale bakeren og kjøpte lavkarborundstykker.

Ser de ikke gode ut? De var faktisk sinnsykt gode! Vet ikke helt akkurat hvor mye lavkarbo de er, men. De er grovkarbo hvertfall… Grovkarbo forøvrig, er et av de teiteste uttrykkene jeg har hørt ever.. Grovkarbo? Jeg har spist såkalt «grovkarbo» i evigheter, men jaggu er det lavkarbo det også, gett. Her er det noen som ikke har giddet å sette seg inn i hva lavkarbo faktisk er (0-150(!!) karbohydrater om dagen) også tenkt at de skal ihvertfall ikke være en sånn teit, hysterisk, gangsynsløs,  «lavkarber», så da blir de grovkarber isteden. For det er mye kulere..  Eh. Ja.. Sorry å måtte meddele dette men.. Det er fortsatt lavkarbo. Moderat eller liberal lavkarbo kaller man det. Ikke grovkarbo…

Spiser du en havregrøt til frokost og hele resten av dagen din består av kjøtt og grønnsaker, eller til  og med om du spiser fullkornsris til middag, og en frukt til mellommåltid.. Du spiser lavkarbo… Det er bare til å innse det før eller senere.

Dagens utblåsning.

Da skal jeg vel bare vente på at bussen går om en halvtimes tid og komme meg på SATS for beintrening. Gleder meg.

Ha en fin dag!

Ukens affirmasjoner: 

  • Det er lett for meg å gjøre det jeg må for å gå ned i vekt.
  • Det er bare positive økonomiske nyheter i vente.

Og takk for det..

18 kommentar to “Thank God it’s Monday! Og.. Grovkarbo?”

  1. anjaholt mars 19, 2012 kl. 10:53 #

    Og jeg skal begynne på den derre affirmasjonsgreia di, jeg har allerede arket klart, nå blir det klipp og lim! Ønsker deg en hysterisk bra beinøkt, grovkarbær’n min!

  2. Rin mars 19, 2012 kl. 11:01 #

    Haha, begrepet «grovkarbo» går meg på nervene, også. I avisnorge er åpenbart «lavkarbo» synonymt med «ketogent». (Ikke at det ikke er en misoppfatning man ser ellers også, men blahh!)

  3. Kristine mars 19, 2012 kl. 11:26 #

    Grovkarbo er «inn»!
    Mediene vil i hvertfall at det skal være det 😉

    SV:
    Det gjelder jo også å ikke overtenke det.
    En skal kunne nyte en kopp kaffe uten dårlig samvittighet, ellers stresser du jo kroppen psykisk 😉

    Vi tåler forskjellig mengde stress.
    Kvinner er mer utsatt for dette enn menn.
    Stress er bra for å komme seg gjennom en hektisk hverdag, men det kan lett bli for mye. Da er det viktig å ta et skritt tilbake og faktisk tenke over hva livet faktisk dreier seg om 🙂

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 15:11 #

      Ja, det er inn. Også var det vel noen som så sitt snitt til å tjene penger på et lurt påfunn…

      Jeg er i grunn ganske avbalansert, men det er behov for å avstresse litt innimellom ja.. Ta en kopp kaffe og nyte livet.;)

  4. Elise mars 19, 2012 kl. 11:50 #

    du er sykemeldt, men du kan trene??

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 14:35 #

      Ja, jeg kan trene så mye jeg bare orker. Synes du det var veldig rart? Når man har en skade og er sykemeldt pga den så bør man helst gjøre det man kan for at skaden skal bli bedre!:) Så da må man trene da, sånn at man kan komme ut i arbeidslivet igjen.

  5. Annette Helene mars 19, 2012 kl. 15:10 #

    Liker grov karb:D man trenger så absolutt ikke være fanatisk, men en gylden middelvei:) selvfølgelig kan du trene når du er sykemeldt, trening er jo terapi og medisin for å bygge opp kroppen 🙂
    Jeg syns du er så utrolig flink og den maten så nydelig ut 🙂 skal svirre meg rundt på kjøkkenet å få til noe bakst nå:)
    Ha en strålende mandag 😀 stor klem til deg

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 15:17 #

      Takk, Annettesnupp!:)
      Ja, «grovkarbo» er fint det, hvis ikke hadde jeg ikke spist sånn.:p Men å liksom «finne på» noe nytt og revolusjonerende og kalle det grovkarbo når det finnes fra før av, det blir litt teit, synes jeg.

  6. Else mars 19, 2012 kl. 18:17 #

    hehehehehehe dette er så interessant, fordi i tillegg til at folk har en tendens til å uttale seg fritt om ting de overhodet ikke har peiling på (jeg ser definitivt irritasjonsmomentet), blir det på en måte feil å kritisere hva andre velger å kalle kostholdet sitt. For å si det på en annen måte; er det ikke viktigere HVA som blir spist, enn hva en velger å stempleseg selv som?

    Selv synes jeg at jeg spiser mye karbo nå i forhold til tidligere, men ut fra definisjonen 0-150 gram karbo om dagen, er jeg sannsynligvis fremdeles «lavkarbo». Jeg driter i det, og prøver heller å passe på at det jeg spiser er mat av kvalitet, som er bra for kroppen min:)

    • Fra tjukk til smukk mars 19, 2012 kl. 18:24 #

      Problemet mitt er ikke egentlig hva folk kaller kostholdet sitt. Kall det nå for guds skyld for grovkarbo eller ingenting.. Bare sunn fornuft. Problemet mitt kommer når en luring skal «finne opp» grovkarbo og liksom fremstille det som det fornuftige alternativet til «usunne» lavkarbo.. også skal de liksom gi ut artikler og bøker og ditt og datt og tjene fett på og bli hyllet for dette fantastiske, også er det lavkarbo.. Ikke noe mer eller mindre fantastisk enn det.

      • Else mars 19, 2012 kl. 23:26 #

        Men nå sier du litt imot deg selv da, for lavkarbo/LCHF har gått gjennom akkurat den utviklingen du nevner, bare hundre tusen ganger verre. Det er jo «steinalderkost» eller «paleo» eller uansett what you chose to call it liksom:p Kjenner jeg blir helt svett. Lavkarbo er ikke noe nytt fantastisk som er funnet opp det heller liksom. Ser du hvor jeg kommer fra eller?

      • Fra tjukk til smukk mars 20, 2012 kl. 12:45 #

        Ja, jeg skjønner veldig godt hvor du kommer i fra. Jeg har jo spist lavkarbo i fem år, så har vært igjennom rene revolusjonen her. Blitt drittsnakket om og sett ned på fordi at jeg spiser sånn. Folk synes jeg er dum, hjernevasket og ditt og datt og det er heeeelt greit å snakke dritt om folk fordi at de spiser lavkarbo, så jeg er kanskje litt engasjert og hårsår når det gjelder akkurat dette.:p Jeg er ikke sur pga begrepet grovkarbo, men det det representerer. «En fornuftig, veloverveid alternativt til lavkarbo». Fordi at alle vi som spiser lavkarbo er jo ufornuftige og ekstreme. Også spiser jeg AKKURAT sånn som denna ernæringsfysiologen legger frem. Og det er per definisjon lavkarbo.

  7. Emilie mars 20, 2012 kl. 10:57 #

    Hei 🙂 Jeg spiser rundt 100-120 gram karbo per dag. Er jeg på lavkarbo, da? For en… jungel. Skal noe til å følge med på alt 🙂

    • Fra tjukk til smukk mars 20, 2012 kl. 12:42 #

      Hehe, ja. Per definisjon er det lavkarbo. Men det er jo samme hva du kaller det!:) Det er en jungel ja, og folk som finner på begreper uten å vite hva de snakker om gjør det ikke særlig mye bedre.:p

      • Emilie mars 20, 2012 kl. 14:38 #

        Så lenge det funker på vekten, så kan det hete både lav,høy,grov eller finkarbo for min del :-p

      • Fra tjukk til smukk mars 20, 2012 kl. 16:50 #

        True that!:D

Legg igjen en kommentar

