Med det sympatiske nervesystemet på morgenkardio.

21 Mar

God morgen!

Kom nettopp inn døra fra en times tid med morgenkardio. Det var deilig, men å starte turen med tidenes kortisolangrep var kanskje ikke helt optimalt?

Sjekk disse tallene:

 

100% av makspuls på en gåtur er ikke verst? Det som skjedde var at jeg tryna. Jeg snubla i ei rot og falt. Det var ikke videre dramatisk. Skjønte det skulle skje før det skjedde og tryna på en deilig myk, gressbekledd vei. Tok det helt med ro selv, men kroppen har visst dårlig erfaring med sånt, så der var det rett i krisemodus.

Det sympatiske nervesystemet hopper inn når kroppen opplever en situasjon som farlig. «Fight or flight.» Pulsen øker, blodtrykket øker og adrenalin og nonadrenalin pumpes ut i systemet.

Det er ganske fasinerende altså!

Jeg har jo tryna et par ganger siden skulderbruddet og jeg kan love at det første jeg gjør når jeg skjønner at det skal skje, er å gjøre alt for å beskytte den «skadede» armen. Tenker jo ikke over det, men det ligger vel i underbevisstheten.

Fortsatte å gå, men med hjertet dunkende i brystet måtte jeg bare sette meg ned og da gikk pulsen fra 95% til 50% på et blunk.

Men det var deilig uansett da, når kroppen fikk roet seg ned.

6 kommentar to “Med det sympatiske nervesystemet på morgenkardio.”

  1. Line mars 21, 2012 kl. 11:25 #

    Litt fasinerende å se at det skjer, at man har på seg puls belte og man kan se at den har hoppet noe veldig, og ikke bare kjenner at hjertet banker.

  2. anjaholt mars 21, 2012 kl. 12:06 #

    Hei og hopp, håper du har roet deg ned igjen nå? Ønsker deg en super dag, det er jo så herlig med denne sola? Kjenner du det bobler?

    • Fra tjukk til smukk mars 21, 2012 kl. 17:25 #

      Heeeeeeeeelt rolig. Hadde det ikke vært så kaldt, så hadde det boblet som bare det.

  3. Hanne mars 21, 2012 kl. 13:23 #

    Haha, så utrolig artig, å få 100 % av maks på en gåtur! Jeg er helt imponert 😛
    Neida, men du er så flink som går morgenkardio at jeg dør på meg. Jeg er for zombie om morgenen til å orke annet enn å hente posten 😛

    • Fra tjukk til smukk mars 21, 2012 kl. 17:26 #

      Dette var min første morgenkardio på aldri så lenge! Og jeg kan love det ikke var lett å komme opp!:p Men har ikke mulighet til å trene noe mer i dag, så da måtte jeg jo bare.:p

Legg igjen en kommentar

