Tilbake på periodisk faste.

21 Mar

Nå har jeg spist «ofte og lite» i noen uker og det har fungert ganske greit. Er kvitt endel av suget jeg hadde på ettermiddagen, da jeg spiste etter PF-prinsipper sist. Nå er problemet at jeg spiser for mye til hvert måltid og klarer tydeligvis ikke helt å få til å spise mindre, så nå er det tilbake på Periodisk faste igjen.

Færre og større måltider. Første måltid rundt 12 og siste før klokka 20. Helst et måltid i 12-tiden også en proteinshake imellom og en stor middag, men det blir nok ikke sånn hver dag. Skal spise mest proteiner og fett til frokost og mest proteiner og karbohydrater til middag.

Hvert måltid blir som en thanksgivingsmiddag! Eller ikke..

Hver spisemetode har sine fordeler og sine bakdeler. Jeg kommer ikke til å vente til klokka 12 med cocosa-kaffen min, men jeg ser ikke på periodisk faste som noe hokus pokus, annet enn at man blir mettere med større måltider. Orker ikke være helt hysterisk. Det fungerer dårlig for meg. Så cocosa-kaffen blir inntatt før trening, som vanlig, også BCAA under trening.

Virker nesten som at det er blitt en «motesak» å spise etter periodisk faste-prinsipper. Alle skal gjøre det, fordi at «alle andre» gjør det, også er det noen som ser på det som et nederlag å gå tilbake til «lite og ofte» igjen. Det er vel litt dumt? Det må være «kulere» å lytte til og lære og kjenne sin egen kropp, enn det er å gjøre det som passer for «alle andre»?

Jeg sparket i gang denne første PF-dagen med å spise foccacia og kake. Sånn skal det selvfølgelig ikke være, men lillemor og jeg har vært på café sammen med mamman min og da ble det kos! Godt var det men jeg har usaklig lyst på kyllingsalat.. Majonessalat altså.. Så kjøpte noe grillet kylling og skal prøve å lage det så jeg kan spise til frokost i morgen.

Skulle helst hatt sånn gul industrilagd gugge, men det er vel neppe særlig sunt. Så da får jeg prøve å lage en litt sunnere versjon.

Er det noen som har prøvd å spise etter PF-prinsipper og gått tilbake til «lite og ofte»? Hva var grunnen?

16 kommentar to “Tilbake på periodisk faste.”

  1. eple85 mars 21, 2012 kl. 17:13 #

    Jenter kan fint ha et spisevindu på 8-10 timer, så da kan du jo om så begynne å spise kl.10 og likevel være innenfor PF-sine råd 🙂

    • Fra tjukk til smukk mars 21, 2012 kl. 17:23 #

      Ja, vi burde vel egentlig ha et større spisevindu, til og med. Men siden jeg trener på morgenen så blir det nok ikke før 12-13.:) Kan kanskje spise litt seinere isteden.

  2. fitnessista mars 21, 2012 kl. 18:23 #

    Det beste er nok å ha et avslappet og naturlig forhold til det hele, og det virker det som om du har 🙂 Om PF er det beste for deg, er det jo bare å kjøre på med det!

    • Fra tjukk til smukk mars 21, 2012 kl. 18:28 #

      I en periode er det kanskje det også i andre perioder er det ikke. Vi får høre på kroppen og gjøre det som er best for den.:D

  3. Divamamma mars 21, 2012 kl. 20:52 #

    Hva føler du ga best resultat?

    • Fra tjukk til smukk mars 21, 2012 kl. 21:03 #

      Uansett om jeg spiser på den ene eller den andre måten så teller jeg kalorier og prøver å holde meg rundt et visst nivå. Så sånn sett har det ikke noe å si. Spiser like mye og da fungerer det like bra. Men bytter jo litt fordi at de begge fungerer i en periode også sklir det ut og jeg spiser mer enn jeg «skal» og da blir det for mye mat.:)

      Sist jeg spiste etter PF hadde jeg et voldsomt sug på ettermiddagen. Det ble bedre når jeg heller spiste lite og ofte. Men nå spiser jeg for mye til hvert måltid og da fungerer det best å spise etter PF-prinsipper.

      • Divamamma mars 21, 2012 kl. 21:20 #

        okey… Skjønner!
        Jeg Vet ikke hva som funker best for meg… Men må i allefall spise etter klokka… Ellers blir det bare tull:)

  4. annettehelene mars 21, 2012 kl. 22:16 #

    Du er flink:) viktigste er at man finner eg kosthold man trives med og kan ha et balansert og avslappet forhold til:)
    Jeg trives utrolig godt med pf:)
    Håper du har hatt en strålende onsdag:)

  5. M-A mars 22, 2012 kl. 12:51 #

    Jeg testet PF i en periode og kjenner meg igjen i det du sier om suget på ettermiddagen, jeg slet også med dårlig konsentrasjon på jobben. Så da har jeg bytta igjen, spiser bare 1 måltid mer enn ved PF så får fortsatt litt mengde på måltidene mine likevel 😉 Merket heller ikke at resultatene ble så mye bedre med PF!
    Og det er ikke noe nederlag å «bytte» litt ;p

  6. SuperElse mars 22, 2012 kl. 17:22 #

    Ja, jeg har prøvd det meste. Om så bare for å «teste det» slik at jeg kan snakke av erfaring når jeg anbefaler noen noe. Periodisk faste kan være gull, altså!:)

    • Fra tjukk til smukk mars 22, 2012 kl. 17:27 #

      Ja, jeg er helt enig!:) Nå, i starten, er det helt fantastisk. Nema problema.

  7. superrosa november 4, 2012 kl. 13:31 #

    Jeg skal begynne med PF, da jeg hater å spise frokost og jeg hater mellommåltider. Så 3 måltider imellom kl 12 og 20/22 passer meg ypperlig 🙂 Ser at du drikker BCAA, hvilket merke? Tenkte å begynne med det asap selv for å erstatte litt proteinpulver, men vet ikke hvilket merke eller smak jeg skal velge! 🙂

    • Fra tjukk til smukk november 5, 2012 kl. 15:52 #

      Heihopp! Bruker litt forskjellig. Synes Extend er best, men nå har jeg det de selger på X-life

Trackbacks/Pingbacks

  1. Periodisk faste-stuntet i gang – og jeg er SULTEN! « Kvinnen vs. Karbohydratene - august 16, 2012

    […] har også lest noen av f.eks. Fra Tjukk til Smukks’ gamle innlegg om PF, som dette. Har lest dem før, men leser nå med en helt ny interesse – uansett alltid greit å lese om […]

Legg igjen en kommentar

