Billigdiett og datt.

18 Apr

Jeg har det ikke så fælt på diett egentlig, altså!

Noen måltider:

Omelett av ett egg med skinke i.

Karbonadedeig (coop), agurk, ekstra lett rømme, chunky salsa, rødløk.

Et klassisk diettmåltid. Kyllingfilet, paprika, ekstra lett rømme og ketchup. Representerer fint problemet med diett. Maten ser ikke alltid like innbydende ut! Sånt blir jeg sur av..

Kyllingfilet, purre, ekstra lett rømme, paprika, ketchup.

Karbonadedeig og philadelphiastuet sopp, med purre. Ikke heller særlig innbydende, men veldig godt.

Skive med leverpostei og suragurk (Skive av eggehvitter og mandelmel.)

Frimåltidet på lørdag: ørretfilet, rømmesalat av ekstra lett rømme og diverse grønnsaker surra i philadelphia. MAGISK.

Frisnack på lørdag: baconsvor med holidaydip av ekstra lett rømme og en ss holiday»krydder»

Mikrokaken jeg liksom skulle kose meg meg på lørdag, som ikke ble noe god. Vel.. Jeg slukte den på søndag, så den var visst ikke så ille. Med smørkremglasur.

Det er ikke så dyrt å spise, egentlig..

På Kiwi f.eks har de jo 4 laksekoteletter til 20 kroner. Må plukke litt bein, men hva gjør vel det? Jeg har angst for bein, så finplukker før jeg spiser, så slipper jeg det underveis.
De har også 700 gram (tror jeg) karbonadedeig til en ikke så innmari dyr penge.
Kyllingkjøttdeig er jo kjempebillig.. 18 kroner for 400 gram tro?
2.2 kg kyllingfilet kjøpte jeg til 100 kroner på Mega for litt siden (på utløpsdatoen)
First price mørbrad er kjempegodt og ikke så dyrt.
2 brett a 30 egg fikk vi av en venn som er kyllingbonde. Ellers så er det jo First price-egg som ikke er så innmari dyre i butikken.
Ekstra lett rømme er ikke så billig. Koster rundt 11 kroner for en boks a 125 gram, men spiser maks 2 ss pr dag, så det går bra.
Grønnsaker kjøper jeg ALLTID på Kiwi. Har funnet en butikk med god kvalitet på grønt og frukt og sverger til den.

Ellers så går det i BCAA og en proteinshake i ny og ne. + chiafrø for omega 3.

Er vel noen som steiler over mangelen på kvalitetsmat her, men det har vi rett og slett ikke råd til.. Drømmen er jo så klart å leve økologisk og kjøpe kalvekjøtt til 300 kroner kiloen hele tiden, men sånt er det ikke rom for her. Første prioritet er at alle husets tre munner skal mettes.

Dietten min er ikke så streng. Jeg hadde planer om å kjøre den uten egg, men fant tilslutt ut at egg er en luksus jeg må unne meg. Dessuten blir jeg veldig mett av egg til frokost. Det er nesten helt magisk. En pakke karbonadedeig gjør ikke halvparten av jobben som 2-3 egg gjør. Steker til og med av og til i litt smør og spiser en skive eller tre med ost. Det kunne ikke falle meg inn å kutte mest mulig ned på fettet. Ihvertfall ikke når jeg har kuttet såpass ned på karbohydratinntaket.

Små luksuser som ekstra lett rømme, chunky salsa og ketchup (flaut, men..), gjør veldig mye for humøret, og utgjør ikke de helt store utskeielsene hva næringsinnhold angår. Jeg er jo en trassig drittunge når det gjelder mat, så enten gjør man det skikkelig strengt og sprekker, eller så tenker man nøye etter på hva som kan gjøre hverdagen litt bedre og endrer litt etter det. Det får heller ta litt lenger tid.

Da blir man glad og fornøyd! Og det er viktig.. Jeg har ikke noe tidsmål jeg skal nå, og da er det ikke noe poeng i å pine seg igjennom en diett man hater. Mat skal først og fremst være næring, så skal det være glede, ikke sorg. Gleder meg til å for eksempel bytte ut ekstra lett rømme med seterrømme, til å spise kyllingfilet fordi at jeg vil, ikke fordi at jeg «må», og ikke minst til en saftig nakkekotelett, men dette går en stund.

26 kommentar to “Billigdiett og datt.”

  1. Line april 18, 2012 kl. 11:23 #

    Diettmat er like billig/dyrt som «vanlig» mat, om ikke billigere. For da kjøper man stort sett det man skal ha og ikke alt mulig annet.
    Jeg lider ingen nød på lavkarbo, det er sikkert. I går ble det stekt kjøtt og stekt kål, snadder.

    • Fra tjukk til smukk april 18, 2012 kl. 11:31 #

      Man bruker vel så mye penger på mat, som man har til å bruke på mat, tror jeg. Enten man spiser lavkarbo, høy protein, høyfett, høykarbo eller hva det måtte være..

  2. jannike april 18, 2012 kl. 13:10 #

    du e virkelig veldig flink! skulle ønskje eg kunne være like strukturert, eg VEIT at eg går ned i vekt av den type mat, men eg klare ikkje holde meg unna utskeielsar då….

    • Fra tjukk til smukk april 18, 2012 kl. 13:14 #

      Nei, mine utskeielser i denne perioden går jo ut på at jeg spiser mye mer fett i helgene.. Det er utrolig hva man får lyst på. Forrige uke drømte jeg jo om ørret og ørretfileten på lørdag var helt magisk og veldig tilfredsstillende. Så man får litt andre krav en ellers.;)

  3. janne april 18, 2012 kl. 13:29 #

    Det du skriver om at egg metter lenge signerer jeg på!! helt sprøtt hvor lenge jeg kan føle meg mett av en omelett laget av to egg med smøreost på!!
    Og jeg er ingen fan av egg i utgangspunktet.. men enkel og grei frokost!
    hvorfor skulle du egentlig holde deg unna egg??

    • Fra tjukk til smukk april 18, 2012 kl. 14:02 #

      Skulle egentlig gå for den klassiske «minst mulig fett og mest mulig protein»-dietten.. Mest mulig bare proteiner og grønnsaker. Men så fant jeg ut at det ikke var noe særlig likevel!:)

  4. anjaholt april 18, 2012 kl. 15:02 #

    Synes det høres fornuftig ut å legge til litt egg, Huet mitt blir i hvert fall skikkelig teit om det ikke får noe fett. Da blir jeg sur og går og fyser «hele tiden»! Fortsatt lykke til, jeg hadde kost meg hos deg!

    • Fra tjukk til smukk april 18, 2012 kl. 15:19 #

      Ja, nei, ikke noe fett går ikke. Kroppen henter jo først og fremst energi fra karbohydrater, deretter fett og til nød fra proteiner.. Men det er en slitsom prosess, og jeg orker ikke ha det slitsomt.:p Så har lagt meg på et behagelig nivå, isteden for hardkjør.

      • anjaholt april 18, 2012 kl. 20:23 #

        Synes det høres helt riktig ut, jeg! Det er slik du får det til å vare litt mer enn fire dager.

  5. Benedicte april 18, 2012 kl. 15:48 #

    Her var det jo veldig mye godt!!Jeg bruker også billige first price og extra varianter av det meste…funker helt fint syns jeg:) Det jeg syns ER dyrt når jeg har begynt å bake litt sunt er alle ingredienser som mandelmel, kokosmel ,sukrin, fiberhusk osv… hvetemel og sukker er jo sykt billig i forhold!! Sukk….

    • Fra tjukk til smukk april 18, 2012 kl. 17:10 #

      Det er sant altså. Det er jo strengt talt ikke nødvendig med den slags, men er greit for litt variasjon da..

  6. Ingrid april 18, 2012 kl. 18:20 #

    Så mye god mat! Diettmat kan jo faktisk være både godt og billig 😀 Og mat er jo til for å spises, så hvorfor skal den se så innmari bra ut hele tiden? Da blir det jo nesten synd å spise den.. haha 🙂
    Jeg kjøper også alt av frukt og grønt på Kiwi, de har den beste kvaliteten!

    • Fra tjukk til smukk april 18, 2012 kl. 18:38 #

      Hehe, jeg foretrekker faktisk at maten ser bra ut. Hvis ikke blir jeg sur:p Men man senker jo standardene sine endel, når man er noen uker på diett.

  7. SuperElse april 18, 2012 kl. 21:02 #

    Hvor mange dager har du igjen nå? Mente jeg leste en plass at du skulle være på diett i 22 dager eller noe..? Hah herregud, du er flink som bryr deg om hvordan maten ser ut. Den kan være grønn og gul go grå for min del, det går ned like lett:p

    • Fra tjukk til smukk april 19, 2012 kl. 20:57 #

      Det har jo ikke noe med flink å gjøre, men det er bare sånn jeg er.:p

      Er halvveis etter i dag. Har lyst til å holde på lenger, men skal sykle ritt 2. juni.. Vil jo gjerne trene endel til det også.. Vet ikke helt jeg. Er jo viktigst å gå ned i vekt, akkurat nå. Vi får se.

  8. Birgitte april 19, 2012 kl. 07:29 #

    Så ikke så ille ut det der 😛 Syntes den omeletten så veldig god ut 🙂 Det er bra du gjør det sakte og ikke er alt for streng, pleier ikke lønne seg i lengden om man er for streng!

    • Fra tjukk til smukk april 19, 2012 kl. 20:58 #

      Nei, det er aldri lurt å være for streng. Spesielt om man ikke har et spesielt mål man må nå.

  9. Lisa Myhren (@SuperRoosa) april 19, 2012 kl. 08:27 #

    Nam der var det mye godt! Enkelt men smakfult 🙂 Åhr, nå ble jeg megafrista til å starte med lavkarbo igjen.. Det trenger ikke å være så utrolig innvikla liksom… Jaja, om 2 måneder er jeg i egen leilighet igjen og DA blir det kostholdsfokus 😀

    • Fra tjukk til smukk april 19, 2012 kl. 21:00 #

      Lavkarbo er fine greier vettu!;) Du spiser vel ikke så veldig langt i fra? Jeg savner fullkornspasta og knekkebrød, men ellers går det bra. Er vel faktisk mer fett jeg savner mest.

      • Lisa Myhren (@SuperRoosa) april 19, 2012 kl. 22:47 #

        Usikker, kanskje jeg er i grenseland? Tror faktisk jeg ligger imellom 100-150g per dag, spørs hva middagen består av. Jeg vet ivertfall at mine faste måltider tilsvarer ca 65g karbo og da er ikke middagen inkludert.

  10. Ann-Kristin april 19, 2012 kl. 10:12 #

    Så mye god mat 🙂 Ha en fin torsdag 🙂

    • Fra tjukk til smukk april 19, 2012 kl. 21:00 #

      Takk i lige måde!:D Litt seint kanskje nå, men.:p Håper du har hatt en fin torsdag da.

  11. annettehelene april 19, 2012 kl. 16:34 #

    Du er veldig fornuftig og flink:) herlig med så mye variasjon og god mat:)
    Ha en nydelig torsdag 🙂

  12. KgKrigerinnen april 19, 2012 kl. 18:42 #

    Jeg har sittet å lest litt på bloggen din – inspirerende. Godt å vite at maten ikke er så dyr ifht «vanlig» mat. Jeg skal selv nå starte på Eurodiet, og etterhvert spise et lavkarbokosthold, så jeg finner masse informasjon og inspirasjon her. Takk!

    • Fra tjukk til smukk april 19, 2012 kl. 18:53 #

      Åh, lykke til med Eurodiett! Har hatt lyst til å gå på den mange ganger selv, men har liksom aldri blitt noe av det. Er nok altfor glad i mat til det. Men vet om mange som har stor suksess med den!:D Blir spennende å følge da:)

Legg igjen en kommentar

