Noen venner og fiender på diett.

24 Apr

Det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg er glad i mat. Ikke bare glad i, jeg forguder mat. Ikke noe såkalt sunt «mat er kun til for næring»-forhold her, nei.

Jeg hater kjedelig mat.. En kyllingfilet og noen kvaster brokkoli, f.eks? Jeg kan ikke tenke meg noe mindre givende. Torsk med brokkoli.. Uten deilig tomatsaus eller smørsaus? Neitakk. Kjøtt med en bunt vannstekt asparges? GJESP.

Men det skal ikke så mye til for å lyse opp hverdagen min litt. Jeg har flere bestevenner, som jeg bruker til å lyse opp min dietthverdag, om dagen.

Chunky salsa. Lite karbohydrater, lite kalorier.

Ekstra lett rømme. Lite av det meste. Inkludert smak.. Men den gjør likevel noe ekstra. Som f.eks å piffe opp et stykke laks, noe til de grader!

Fun light. Ikke akkurat sunt, men.. Prøvde å finne den nye med Stevia i dag, men de hadde det ikke på Svinesund, gett! Ikke bra. Må nesten ta en tur snart igjen.

Serranoskinke. Mmmmm. Kan ikke spise så mye av det, men et par skiver gjør susen!

Allroundkrydder. Fullt av med salt, sukker, msg (sikkert) og alt som er dritt. Men åh, så godt.

Og sist, men ikke minst.. Ketchup. Stappfull med sukker og annen dritt og møkk. Men prøv å ta den i fra meg altså.. Da legger jeg meg ned og griner..

Det er vel ikke så farlig å være sunn, på diett? Bare se på alle disse Walden farmsproduktelskerene og Pepsi maxaholikerene? Inneholder 0 kalorier og smaker karamell. Sikkert kjempesunt det.. Men man må ha noe til å lyse opp dagen..

Noen av mine bestevenner in action.

Karbonadedeig, spinat, agurk, paprika, chunky salsa og ekstra lett rømme.

Laks, en liten spiseskje med saus (type utskeielse), og agurk-rømmesalat med en liten dæsj chunky salsa.

Jeg savner et par ting. Som f.eks sjokolade.

Disse ligger og roooper på meg, fra sin plass i godteriskuffen.

Jeg elsker sjokolade! Og leverpostei. Ååh, jeg vil ha leverpostei..

Ja, plutselig får jeg cravings på de merkeligste, sunne ting. Som f.eks den første uken som jeg gikk rundt og måtte…ha…Ørret..

The body works in mysterious ways..

20 kommentar to “Noen venner og fiender på diett.”

  1. Rin april 24, 2012 kl. 17:24 #

    Hehe. Jeg er jo en av de helt feilkobla – pepsimaxoholiker (med jevnlige hvite uker) som samtidig er overstadig kritisk til msg og for mye sukkergreier i sauser/kondimenter. Tankegangen er vel noe sånt som at ok, jeg heller allerede i meg masse fælt, jeg kan vel forsøke å minimere det fra andre kilder… 😉 (Her trenger jeg egentlig en rødme-smiley, kjenner jeg!)

    Men noe av det fineste med diett / strengere regler enn vanlig er jo nettopp det at man får så sinnssykt lyst på mat som det ikke er noe galt med. Ørret og leverpostei! Det i seg selv er jo god nok grunn til å gjennomføre diettdager iblant – så deilig å gå og lengte etter leverpostei mer enn man lengter etter sjokolade…

    • Fra tjukk til smukk april 24, 2012 kl. 17:33 #

      Det er sant! Sier ikke at det er noe galt med å være pepsi maxoholiker eller helle i seg ei flaske sjokoladesirup om dagen altså. Alle vet jo at det ikke er sunt. Men noen laster må man liksom ha, for å holde ut.:p

  2. jannenielsen april 24, 2012 kl. 17:24 #

    Fun Light med stevia?? Hvilken smak er det ? og får man det kun i sverige…

    ellers må jeg si meg enig; noen «synder» må man ha selv om man er på diett!

  3. sothøna april 24, 2012 kl. 17:44 #

    Jeg spiser veldig mye med øynene,
    og liker derfor å dekorere maten litt.
    Et lite eksempel: jeg har aldri hatt problemer med å få ha CC for meg selv i kjøleskapet før,for det er ingen andre her i huset som liker det 😉
    Men nå lørdag så hadde jeg laga meg to små fiberrik med cottage chees, lagt et jorbær og to blåbær oppå, og dermed var det gjort.
    Jordbær blåbær, cc, og fiberrik med solsikkefrø er borte vekk, både sønnen, vesla og ikke minst mannen har spist dette siden ;)) Og liker plutselig cc alle sammen 😉
    Å noen fordeler må man få lov til å beholde 🙂

    • Fra tjukk til smukk april 24, 2012 kl. 20:13 #

      Ja, mat som ser godt ut, smaker ALDRI vondt altså! Det er noe med det.. Mat som ser kjedelig ut kan sikkert være god, men det hjelper ikke det, hvis jeg kjeeeeeeeeeder meg igjennom et måltid. 🙂

  4. minslankekur april 24, 2012 kl. 19:07 #

    Jeg er holdt helt op med light produkter, pepsi max osv, fordi de stort set alle sammen indeholder aspartam som feder meget mere end sukker, og er meget sværere at forbrænde! Så nu skal jeg starte helt på ny med at finde lovlige synder…

    • Fra tjukk til smukk april 24, 2012 kl. 20:07 #

      Det du sier der er nok individuelt. Inntak av aspartam er helt problemfritt akkurat når det gjelder det på meg!:) Gjør ingenting som helst med vekta, vektnedgangen eller søtsuget mitt.

      Er ikke noe fan likevel, men drikker ikke mengder heller, så det går bra!:)

  5. Anna april 24, 2012 kl. 20:55 #

    Hehehe 🙂
    Syns ikke dine venner er de største syndene, du kan godt unne deg litt samvær med de i moderate mengder hver dag uten å ødelegge noe 🙂 Hadde dine venner vært 3 digre spiseskjeer med meierismør, en hel pakke oriokjeks og halvannen liter cola til dagen derimot.. 😉 Åh men jeg kjenner til det 🙂 Etter de to ukene mine på PSMF, kunne jeg for første gang på mandag nyte en av mine elskede, hverdagsdesserter med stor vellyst; nemlig knekkebrød med et tynt lag syltetøy og brunost ❤ Gjett hvem som var i himmelen?!
    Hold ut, men husk å kos deg iblant! Det finnes mange veier til Rom, og jeg ville ikke gått en uten noen utskeielser iblant 😉

    • Fra tjukk til smukk april 24, 2012 kl. 21:41 #

      Neei, jeg har jo «fri» på både lørdag og søndag, så det er ikke noe stress!:)

  6. superrosa april 24, 2012 kl. 22:13 #

    Har du prøvd Idun sin sukkerfrie ketchup? Smaker ikke forskjell fra den orginale jeg 🙂 Men nå er jeg ikke noe Heinz fan da :p Mine aller aller bestevenner i kjøleskapet når jeg spiser lavkarbo er garantert lettrømme og fløte… spicer opp alle måltider! Og vanilje kesam for dager med søtsug 😉

    • Fra tjukk til smukk april 25, 2012 kl. 09:17 #

      Ja, jeg kjøper som regel den, men i dag var jeg i Sverige og da fikk jeg plutselig lyst til å prøve denne, som ropte mitt navn:p Bruker veldig lite, så gjør ikke noe om det er litt mer sukker i den. Er ikke noe fan av sukralosen som er i Idun sin sukkerfrie.

  7. Divamamma april 25, 2012 kl. 01:09 #

    Jeg bruker også allround krydder! Det har vært fast i skapet siden jeg fant det for noen år siden!!

    Jeg har sett etter den der ekstra lett rømmen, men ikke funnet den… Trodde kanskje jeg hadde lest feil på bloggen din, men tydeligvis ikke! *ut på leting igjen*

    • Fra tjukk til smukk april 25, 2012 kl. 09:18 #

      Hehe, det er en liten boks! Har ofte vanskelig for å finne den selv, for rømmeboksene er jo så like egentlig. Men denne er halvparten av størrelsen til lett og seterrømme.

      • Divamamma april 25, 2012 kl. 16:14 #

        okey… det var greit å vite! Takk:)

  8. Chunkychicken april 25, 2012 kl. 10:37 #

    Hvilken «diett» går du på? Lavkarbo? Da kan du vel ikke spise lett-produkter.. Og hvorfor ikke leverpostei?? Hehe.. Jeg ble nyskjerrig

    • Fra tjukk til smukk april 25, 2012 kl. 10:48 #

      Det er ingen som bestemmer at man absolutt ikke kan spise lettprodukter på lavkarbo!:) Det bestemmer man helt selv, men det er ofte mer karbohydrater i lettproduktene da. Karbohydrater som da er sukker, og karbohydratene når man spiser streng lavkarbo skal helst komme fra grønnsaker. Så derfor er det sånn!:)

      Men jeg spiser jo ikke strikt lavkarbo da.. Jeg spiser moderat. Så jeg gjør aaaakkurat som jeg vil, innenfor visse grenser.

      Denne 22-dagersdietten jeg holder på med nå er litt strengere lavkarbo enn det jeg vanligvis spiser, med mye proteiner og litt mer begrenset fett. Men ikke kjempelite fett altså.. Energien kommer jo enten fra karbohydrater eller fra fett, så når man kutter karbohydratene til et veldig lavt nivå, må man spise mer fett.

      Jeg spiser lettprodukter så lenge jeg er flink til å spise grønnsakene mine ved siden av!:)

      De fleste typer leverpostei inneholder litt for mye kalorier, karbohydrater og fett, for akkurat den lille dietten jeg holder på med nå. Man kan jo spise over 50 gram karbonadedeig, for samme næring som man får i ei spiseskje med leverpostei, så da velger jeg heller karbonadedeig eller noe annet som fyller opp litt mer. Ikke har jeg noe å ha leverposteien på heller, og å spise det rett fra skjea frister liksom ikke.:p

  9. Tone Rokås Ånes april 25, 2012 kl. 14:26 #

    Noen gleder meg man da få beholde 😉 Flink er du!

    (Veldig, faktisk, og ikke lite inspirerende heller! Jeg skal ikke skryte på meg noen enorm livsstilsomveltning men jeg har begynt å telle litt kalorier igjen, og å bevege meg mer, og er fortsatt (etter ei og ei halv uke….. Kremt…) veldig motivert! Så fin nedgang etter bare ei strikt uke, og selv om mye selvsagt kan ha vært tilfeldigheter gjorde det meg veldig motivert 🙂

    Så var det bare å drikke et par cider i bursdag i dag uten å dø av dårlig samvittighet…..

    • Fra tjukk til smukk april 25, 2012 kl. 14:41 #

      Så klart du skal kose deg med et par cider, helt uten dårlig samvittighet! Det finnes cider med mindre sukker også da, hvis du vil ha det.. Selges i de fleste butikker med en velutviklet alkoholsortiment! Jeg finner på Obs! hypermarked.

      Kos deg!

      • Tone Rokås Ånes april 25, 2012 kl. 15:21 #

        Tingen er vel aller mest det at jeg ikke koser meg noe særlig med alkohol.. 😛 Har jo likevel veldig lyst til å feire ei god venninne så det får bli et par sukkerreduserte ja, av den typen som faktisk ikke er så verst 🙂 Og takk!

Legg igjen en kommentar

