Selvskryt på høyt nivå!

26 Apr

Ja, i dag må jeg rett og slett skryte veldig av meg selv.

Check. Check. And.. CHECK!

Var og trena sammen med min faste treningspartner i sta og jeg sprengte rett og slett ALLE grenser. I dag er det syv måneder siden jeg brakk skuldra. På tiden etter operasjonen har jeg gått fra å ha ca 20-30 graders bevegelighet på skuldra, både ved fronthev og sidehev, til nå ca 160 grader på fronthev og 150 grader på sidehev. Hvis man ser for seg at armen er hevet 0 grader når den henger rett ned, 90 grader når man holder den rett ut og 180 når man holder den rett opp..

I dag klarte jeg, for første gang siden bruddet, å utføre skikkelig nedtrekk! 15 kg gikk greit, 20 kg gjorde vondt, men whatever! Jeg hadde nesten helt full bevegelse fra toppen og ned. Har holdt på og trukket fra omtrent toppen av hodehøyde og litt ned, bare for å få trena bevegeligheten litt.. Elsker nedtrekk ❤

Jeg er så glad og stolt over meg selv! Jeg har tøya og bøyd og LIDD som en helt, for å få til dette. Etter et skulderbrudd stivner nemlig leddet helt til og man må trenes opp helt fra starten av. Både i bevegelighet og styrke. Jeg har ei plate der inne og den sammen med en hær av skruer, som holdt bruddet på plass i starten, gjør at det ikke akkurat er deilig. Det er jo egentlig ikke plass til det inni der.

Styrken går det litt seinere med, men man kan ikke regne med å ha like stor progresjon på begge deler på en gang. I sidehev har jeg gått fra å da ikke kunne løfte på armen i det hele tatt, til en lang periode med 2 kg og nå til 3 kg. Og f.eks sittende roing med smalt grep har jeg gått fra 5 kg, i ukene etter operasjonen, til nå 32.5. Før jeg brakk skuldra dro jeg forøvrig 35 kg i sittende roing og maks 4 kilo i sidehev på det meste. Så jeg er jo snart helt tilbake der. Har alltid vært svak i overkroppen og sterkere i underkroppen.

 

Synes jeg er godt på vei mot det ene året forventet rekonvalesens-tid jeg fikk forespeilet, for syv måneder siden. Det er jo veldig individuelt hvor fort man blir bra og om man i det hele tatt blir som før.

Tok også skulderpress i maskin i dag, men måtte ta armene for seg, for får jo til full bevegelse i den ene armen, mens den andre ikke er helt med på den, da roteringsevnen bakover i skulderleddet er helt på trynet. Den blir nok aldri helt bra. Man bør jo f.eks unngå å ta nedtrekk bak nakken, om man har skadet skuldra. Ikke at jeg tok så mye av det før, for jeg synes det kjennes fælt ut, men skal ihvertfall aldri gjøre det i fremtiden heller.

YAY ME!

6 kommentar to “Selvskryt på høyt nivå!”

  1. Line april 26, 2012 kl. 15:39 #

    Selvskryt er helt klart lov da ja. Og grattis med flotte resultater, det er virkelig fremgang. Du er utrolig flink.

  2. Tone Rokås Ånes april 26, 2012 kl. 20:35 #

    YAY YOU!!

  3. Divamamma april 27, 2012 kl. 00:41 #

    Så bra!!! Det lønner seg å være flink og holde ut!!

  4. nannah april 27, 2012 kl. 07:24 #

    Skryt i vei du! Det er så velfortjent!! Du er superflink ! 🙂

  5. anjaholt april 27, 2012 kl. 21:40 #

    Du er knallflink, la ingen andre prøve å få deg til å tro noe annet. Og jeg kjenner til det der med svak overkropp… stor fredagsklem!

Legg igjen en kommentar

