1. Mai-frokost og softis.

1 May

Happy 1. Mai!:D

Her er frokosten vår i dag tidlig.

Havregrøt av store gryn, med smør, cottage cheese, valnøtter, chiafrø, litt stevia og masse kanel, til jenta mi (ikke noe fettskrekk her, nei..) og hjemmebakt lavkarbobrød til meg.

Lavkarbobrød lager jeg aldri etter oppskrift. Basen er alltid 6 egg og en boks cottage cheese (blitzet med stavmikser) også smeller jeg i melet jeg har for hånden, til en passe tykk masse. Denne gangen ikke-fettredusert mandelmel, peanøttmel, sesamfrø, og malte valnøtter. Har i en liten brødform og steker nederst i ovnen på 180 grader i 50 minutter og tørker på 50 grader varmluft i en times tid.

Noen ganger blir det bra, andre ganger ikke så bra. Dette ble ikke så bra, for jeg hadde ikke i noe fiberhusk. Skorpa henger ikke på resten av brødet, men godt uansett da.

Det er noe magisk med at det endelig er Mai, ikke sant? Kom Mai, du skjønne milde, osv!

1. Mai er og har alltid vært den offisielle første softisdagen. I dag er været rett og slett perfekt vær for det og jeg må si jeg gleder meg halvt ihjel! Den spises på samme sted hvert år! (Paviljongen på Borgenhaugen, for de som er kjent i området.) Dagens store dilemma: nøtter eller sjokoladestrø? Åh, de valgene, de valgene.

Jeg gjør vel som jeg gjør hvert år. Har mest lyst på sjokolade. Velger nøtter, for å være LITT sunn. Angrer på at jeg ikke valgte sjokolade. Spiser opp halvparten av sjokoladestrøet til kjæresten.

Før i tiden var det is som var min store lidenskap. I en periode med kjærlighetssorg spiste jeg meg opp 5 kilo i løpet av to uker, ved å spise 2 liter is om dagen. Denne lidenskapen har jeg lagt bak meg. Liker is altså, men det er ikke sånn at jeg må ha det hver gang jeg skal spise noe godterier. Men tradisjoner er tradisjoner. Blir varm og myk i hjertet av dem!

Det gjør ingenting å ta en softis i ny og ne, gjør det vel? 1. mai og 17. mai er softis-dager, og ellers så blir det kanskje 1-2 av dem i løpet av sommeren. Det var ikke tradisjonsisene som gjorde meg brei over rumpa, for å si det sånn.

Og mitt nye motto er: Kos deg og lev underveis eller STIKK HJEM!

Følte du slagkraften i den?

Før den tid skal jeg kose meg med lillegulla, levere hennes hos svigerforeldrene mine, trene (håpe på at senteret ikke er smekkfullt i mellomtiden) og hjem for å lese litt.

Ha en herlig 1. Mai! Regner med at alle er ute og går i tog nå.

2 kommentar to “1. Mai-frokost og softis.”

  1. annettehelene mai 1, 2012 kl. 08:50 #

    Fantastisk frokost 😀 kjenner jeg må prøve meg på å bake brød snart igjen, det er så vanvittig godt med pålegg og smør på!!!
    Og du, idag skal jeg Skeie ut som softis, og det med god samvittighet 🙂
    Ha en nydelig 1 mai snuppa 🙂

    • Fra tjukk til smukk mai 1, 2012 kl. 08:54 #

      Takk i lige måde, snuppa!:D
      Jeg er ikke så glad i brød egentlig, mest fordi at det blir til at jeg BARE spiser det til det er tomt, men det er noe med det å ha noe brødaktig å legge pålegget på, altså!

Legg igjen en kommentar

