Av og til kunne jeg ønske..

8 May

..at jeg hadde valgt meg et helt annet bloggnavn.

Fra tjukk til smukk.. Det ble til i et desperat øyeblikk, hvor jeg, som vanlig, ikke klarte å rote frem noe særlig fantasi. Så da ble det det. Og det angrer jeg litt på i dag.

Går det ikke an å være tjukk OG smukk? Vel. Det er vel en smakssak, er det ikke? Det jeg mener med bloggnavnet er: «Fra tilstanden jeg var i da jeg var tjukk, til tilstanden jeg er i, etterhvert som jeg ikke lenger er sykelig overvektig», men det blir liksom sånn et forferdelig langt bloggnavn..

Jeg synes ikke at jeg var særlig smukk, da jeg var tjukk.

Det synes ganske godt på øynene, gjør det ikke? Var ikke mye utstråling å spore på den tiden.

Da snakker vi ordentlig tjukk, med en BMI på nære 40. Farlig overvektig. Fedme. Men målet mitt, det er 75 kilo, fordelt på mine 170 cm. Da vet jeg at jeg ser smashing ut, i mine øyne. At jeg er fornøyd. At jeg er sunn. At jeg er frisk. BMI: akkurat på grensa til normalvektig.

Mange starter jo der. Da synes de at vekta har pekt nok oppover og må bare ta grep. Men jeg er en voksen jente, som har født barn, som skal leve et langt liv, ha mange flere barn, vise omsorg, jobbe hardt, trene, smile, le, elske. En voksen jente som skal nyte det livet jeg har fått, ikke kjempe resten av livet for å være «som alle andre», for hva skulle være poenget med det?

Blondinbella blir hetset og hyllet om dagen. Hun har lagt på seg, fått masse kjeft for det på bloggen sin og nå ville hun vise frem at man kan være fornøyd og selvsikker, at man ikke trenger gjemme seg bort, bare fordi at man har lagt på seg litt rundt midten.

Er dette virkelig så ille å se? En helt normal kvinnekropp, med litt ekstra nice rumpe? Ser du den samme smerten i hennes øyne, som du gjør i mine øyne på mitt førbilde? Jeg har aldri lest bloggen hennes, bare hørt om henne, men hun har fått seg en ny fan i meg, ihvertfall!

Alle skal ha en mening. Godt forbilde – dårlig forbilde. Men er hun tjukk eller er hun «normal»? Jeg synes ikke hun er tjukk. Hun er vakker, har en herlig utstråling, ser selvsikker og livsglad ut. Om hun er det? Nei, det vet vel ikke vi!? Men at hun ikke KAN være det, fordi at hun ikke lenger er tynn? En utrolig trist holdning, synes jeg..

Og hvis hun var så fornøyd som tynn, hvorfor la hun på seg da? Enten så var livet så trist at hun måtte ty til mat for å trøste seg, eller så orker hun ikke peset det er å holde seg slank lenger og spiste heller litt mer og bestemte seg for å vise det frem, ikke skamme seg.  Er det en selvfølge at man er fornøyd med livet og seg selv, bare fordi at man er slank? Kan man skille verdens befolkning i de som er tynne og da så klart fornøyde, og de som er såkalt tjukke og da åpenbart ikke tilfredse med livet?

Må alle være slanke? Er det det som er det eneste sunne og rette her i verden? Må man være slank for å være et godt forbilde? Bør man være slank, før man får lov til å være fornøyd med seg selv? Har jeg ikke lov til å være fornøyd over meg selv og selvsikker, bare fordi at jeg veier nærmere 90 kg?

Tjukke lår, kraftige legger, brede hofter som elsker å ha ekstra fett på seg, litt for små pupper, lubne armer, en skulder full av fæle arr. En glad, smilende, hardtarbeidende, ambisiøs, positiv, frisk, rask, følsom, empatisk jente, som er opptatt av at andre også skal føle seg bra med seg selv, uansett kroppsfasong.

Noen liker å være tynne, noen vil helst være normale, noen liker å være stappfulle av muskler, noen liker å være chunky. Men er det hvordan kroppen er formet, som avgjør om man er et godt forbilde og om man er lykkelig?

Det må vel være utstråling, personlighet og varme? Gode egenskaper, ikke slanke mager?

23 kommentar to “Av og til kunne jeg ønske..”

  1. superrosa mai 8, 2012 kl. 09:46 #

    I dagens samfunn føler jeg det ikke er «lov» å være fornøyd om man er kraftig overvektig. Men blir automatisk stemplet som en person som ikke har kontroll. Men jeg syntes at mange er pene som overvektige også, det handler mye om utstråling og hvordan man kler seg. Noen kler de ekstra kiloene 🙂

    Tidligere var mitt mål å bli tynn, uansett måte.. Nå er jeg mer opptatt av å være sunn og sprek. Hvor bivirkningen seff er å bli tynn og muskuløs 😉 Men jeg tror det er viktig å ha rekkefølgen i orden 🙂

    • Fra tjukk til smukk mai 8, 2012 kl. 13:46 #

      Nei, det er ikke lov. Og man må ihvertfall ikke påstå at man er glad og fornøyd, for det kan man bare ikke være! Det er jo i grunn ganske absurd. Det er bare litt fett liksom!!

  2. AllyM mai 8, 2012 kl. 10:02 #

    Hei!
    Jeg er ny, fast leser og må takke så mye for inspirasjon og motivasjon! Har noen kilo som skal av selv.. Jeg lurer på hvor du har lastet ned Bad ass programmet ditt, og hvilken app du bruker til løping? (har du skosensor?) Jeg bruker Endomondo, men er ikke såå fornøyd.. Og den sjokoladen.. iherb?

    • Fra tjukk til smukk mai 10, 2012 kl. 09:46 #

      Heihei!:) Så hyggelig. Det er egentlig et betalingsprogram. Bare en PDF-fil (eller hva det heter). Går an å finne den på torrentsider, men anbefaler såklart å laste den ned lovlig (kremt..)
      Bruker cardiotrainer til kardiotrening og Jefit til styrketrening. Ingen skosensor.

      Iherb ja!:D Prøv den, sier bare jeg! Chocolove. Helt fantastisk.

      • AllyM mai 10, 2012 kl. 16:49 #

        Takk for svar! Da skal jeg teste den(sjokkisen altså) Har helt dilla på PB2 med sjokoladesmak om dagen – kan blandes i mye gøy.Hvis du liker peanøtter og er glad i noe søtt, så rør 2 ts PB2 i 1/2 boks mager cottage cheese og ha i et par dråper stevia vanilje. YUM!

      • Fra tjukk til smukk mai 11, 2012 kl. 13:01 #

        Jaa, jeg har sett mange skryte av det peanøttsmøret. Hva er greia? Er det kaloriredusert eller noe sånt? Liker å lage mitt eget peanøttsmør. Er så enkelt og greit, liksom.

  3. Line mai 8, 2012 kl. 10:56 #

    Du er gull! Det er så utrolig sant det du skriver. Og jeg kenner det blikket i det første bilde så alt for godt. Men vi har begge fått et nytt utrykk i øynene våret, et blikk som stråler!!!

  4. jannike mai 8, 2012 kl. 12:08 #

    eit fantastisk innlegg som eg har tenkt å dele på min facebook! Eg skal være ærli å sei at eg aldri har likt kroppen min, men eg har innsett at eg aldri vil komme ned til 70-tallet uansett kor hardt eg jobba for det (av og til lure eg på om eg er født til å være tjukk? 😛 )
    Men eg trur faktisk eg er ein like god person som alle andre på tross av dette, eg har utstråling og kanskje eg ikkje TRENGE vege 70 kg for å være fornøgd, kanskje eg er flott akkurat sånn eg er so lenge eg veit at eg leve eit sunt liv med trening og kosthald?

    Ha ein vakker dag! 😀

    • Fra tjukk til smukk mai 8, 2012 kl. 13:51 #

      Man er kommet så langt, når man kan slå seg til ro med noe annet enn det majoriteten ser på som «perfekt»! Hvis man tenker etter litt, så er det veldig vanskelig å finne noe mening med å slite for å bli på en måte, bare fordi at «alle andre» mener det er rett?

      Jeg synes du ser helt strålende ut, sånn som du er nå! Du er ikke tjukk heller.. Skjønner jo at det er veldig subjektivt hva man ser på som tjukk og ikke, når Blondinbella blir sett på som FEIT, men jeg synes ihvertfall ikke du finnes tjukk. Bare fin!:D Med en herlig utstråling!

      • jannike mai 8, 2012 kl. 14:31 #

        takk for det søta! 😀 og virkelig d samme til deg 😀 vekta seie jo at eg er overvektig, eller egentlig heilt over på fedme, men skal eg være ærlig so syns eg ikkje eg ser ut som ein som lider av fedme når eg ser meg i speilet, eg ser jo ikkje sooooo fæl ut liksom 😛 Ja, det er subjektivt kva folk ser på som feit eller ikkje, men eg har funne ut at eg faktisk ikkje kan bry meg om kva andre meinar lenger! d syns eg ikkje du heller skal gjere! for DU e flott akkurat som du e, d meinar eg! 🙂

  5. annettehelene mai 8, 2012 kl. 12:43 #

    For et fantastisk, flott og reflektert innlegg snuppa! Er så utrolig enig i dt du skriver ! Jeg blir helt rørt her jeg sitter! Du er ei så fantastisk, flott, fornuftig og flink jente 🙂 hadde bare mennesker bare forstått at lykke ikke handler om utseende, mat, trening og kropp! Livet har så fantastisk mye flott å by på enn bare dt !
    Dessuten så blir man ikke lykkelig av å være tynn, tvert imot. Dt et like sårende å høre at man er for tynn som for tykk.
    For meg handler dt om balanse, finne en livsstil en trives med, ha gode mennesker rundt meg, og være glad i den man er ! Til syvende å sist, personligheten gjelder 🙂 det er det indre som teller.

    Ha en herlig tirsdag 🙂

    • Fra tjukk til smukk mai 8, 2012 kl. 13:54 #

      Hvorfor skal liksom folk føle at de MÅ ha en mening om at du er for tynn liksom? I just don’t get it. Hvordan angår det dem? Hva er det med folk som gjør at de må ha en mening om ALT? Synes det er forferdelig at herlige, blide, positive og fine du skal få sånn dritt slengt til deg. Du er jo et fantastisk forbilde for andre som har vært eller er i din situasjon, og ingen kan beskylde deg for å være småspist akkurat.:p

      Men sånn er altså verden blitt. Av og til lurer jeg VELDIG på hvordan jeg kunne sette barn til den skrudde verden her… Blir jo bare verre og verre. Folk blir jo ikke fornøyde før alle er like.

      • superrosa mai 8, 2012 kl. 14:05 #

        Jeg tror at det er i menneskets natur å sammenligne seg med andre og gjøre seg opp en mening om saken. Tanker har vi alle. Men det er en helt annen sak å alltid måtte ytre disse tankene!

        Jeg leser mange blogger daglig, og det hadde ALDRI falt meg inn å kommentere deres personlige utseende med mindre de spurte om råd selv. Noen syntes jeg er for slanke, noen napper ikke øyenbryna sine godt nok, noen passer ikke knallsvart hår osv osv. Det er jo tilfeldige tanker som popper inn enten jeg vil eller ei. Men folk som MÅ si noe om det og kommentere det offentlig – Haters gonna hate tenker jeg da. Behov for å heve seg selv og sitt selvbilde.

  6. Benedicte mai 8, 2012 kl. 18:27 #

    Et utrolig bra og tankevekkende innlegg!! Hvorfor i all verden må kroppsfasongen bestemme om man er lykkelig eller ei?? Det viktigste er at man trives og har det bra med seg selv, enten man er tykk, tynn, muskuløs, pinglete, høy, lav..you name it….
    Ha en fin kveld!

  7. Linn mai 8, 2012 kl. 18:48 #

    Bra skrevet ! Når har du neste veiedag ?

  8. Ida mai 9, 2012 kl. 18:45 #

    Du er akkurat som jeg husker deg- morsom og flink med ord! Det misunte jeg alltid deg. Utrolig godt skrevet, jeg setter stor pris på bloggen din. Du har inspirert meg på trening flere ganger de siste månedene: takk 🙂 Ønsker deg en god dag!

  9. nannah mai 10, 2012 kl. 09:10 #

    Klart man kan være både tjukk og smukk! Jeg er tjukk og har ikke dårlig selvtillit av den grunn! Og du er nydelig både med uten kiloer! Klem!

    • Fra tjukk til smukk mai 11, 2012 kl. 13:02 #

      Du er jo så flink til å kle deg fint og ta vare på deg selv. Det gjør jo alt. Jeg kler meg som en dass..:p Men en smukk dass da!:)

  10. Støvkorn mai 11, 2012 kl. 02:17 #

    Leste om henne jeg også og fikk bakoversveis av alle stygge kommentarer på bloggen hennes… noen mennesker er så onde, så onde…. jeg syns hun er helt nyyydelig, skulle gjerne sett sånn ut!!!

  11. Tone Rokås Ånes mai 11, 2012 kl. 11:05 #

    Ååhh, for et godt innlegg! Jeg er helt enig, samtidig som det kanskje vil være litt dobbeltmoralsk siden jeg faktisk tror at jeg ville vært mye mer fornøyd med meg selv om jeg hadde vært nærmere slank… Samtidig er jeg veldig klar på at vekten min ikke definerer meg, at det finnes de som synes at jeg er fin – og at en eventuell vellykket vektnedgang vil være for min egen del.

    Synes for øvrig at Blondinbella ser nydelig ut på bildet, og skal sjekke ut bloggen hennes nå 🙂

  12. Ragnhild mai 15, 2012 kl. 18:22 #

    Ååå, dette innlegget elsker jeg! Synes det er så utrolig trist at man skal strebe etter det å være tynn hele tiden (selv om jeg lett setter meg fast i slike tanker selv). Det viktige er så å være SUNN og FRISK! Det å ta vare på kroppen sin, og ikke sulte den eller kjøre den for handt! vi trenger flere gode forbiilder, i alle fasonger og størrelser!

Legg igjen en kommentar

