Confessions pt. 365

15 May

Ja, da var vi der igjen da. Tid for innrømmelser.

Innrømmelse: Jeg SUGER på kostholdsfronten om dagen! Og ikke på den gode måten.

Det er altså standard meg. Endring i livsrytme=kosthold på vidvanke. Stressespising, tullespising, trøstespising, feirespising, unne-seg-spising, you name it. Alle varianter av spising, annet enn «spise for å holde kroppen i gang»-spising.

Varianten jeg burde holde på med.

Jeg har utsatt dette innlegget i flere dager, for jeg vet at når det er postet da må jeg ta ansvar for det også.. Jeg må skjerpe meg. Det føles ikke bra å spise usunt. Jeg har det ikke bra når jeg trykker inn frukt helt ukritisk. (Ikke at frukt er usunt, men det gjør meg ikke så godt, når kostholdet ellers er litt på tur..) Jeg har det ikke godt når jeg spiser 5-6 knekkebrød om dagen, isteden for å kanskje koke meg noen egg eller steke en kyllingfilet. Og den slags «unnelser» fører til verre ting.

Tyngre stoffer..

Ja. Vi snakker sukker. Et stoff like avhengighetsskapende som heroin, heter det seg. DET tar jeg med en klype salt, men.. At man blir avhengig er det ingen tvil om. Og jeg blir sur. En skikkelig sur, grinete pædde! Blodsukkeret svinger og da svinger humøret. Jeg er en kjefte-mamma og en bitter drittunge som misliker livet mitt.

Det kjennetegnes av mye frem og tilbake, gode intensjoner, bra start på dagen også bare unne seg litt og unne seg litt og tilslutt ha unnet seg et lass av alt mulig.

For eksempel i dag: kakebonanza. Kakedeig, nystekt, stekt-for-en-timesiden-stekt, må smake på glasuren, smake litt til. Var den virkelig så god? Jeg må smake igjen. Smake litt på slikkepotten. Smaker kake og glasur godt sammen da? Må smake og smake igjen. På med non-stop, hvordan smaker den lilla igjen? Er den så god som jeg husker? Ja, det var den. Oi, der falt det av en, den må jeg spise. Og sånn går no dagan.

Sånn har det vært i noen uker nå. Hadde jeg ikke trena som jeg gjør og hatt en aktiv jobb, så hadde jeg rullet.

Men you know what they say..

Jeg har kanskje gått opp en kilo.. Hvorav mye er vann, pga fullstendige glykogenlagre. Det føles som 10! Jeg er oppblåst, tung, trøtt og trist. Det er kjedelig da.. Kjempe seg ned, tulle seg opp igjen og måtte kjempe seg ned igjen.

Men jeg orker ikke noe sykelig, strengt, «go hard or go home»-opplegg. Kjenner jeg er ganske ferdig med krampe-slanking og «Åh, se så flink og dedikert jeg er»-opplegg, som går ut på å, krampeaktig, prøve å overbevise meg selv om at jeg skal la være å spise et kakestykke på 17. mai fordi at jeg vil, ikke fordi at jeg må.. Fordi at man liksom ikke kan skylde på at «det er bare 17. mai en gang i året». Give me a break.. Prøver jeg på det, blir jeg trassig. En tungerekkende, trassig, drittunge, som tramper i gulvet og roper på mojmooooj, når mamma (aka meg selv) går meg i mot. (Yes, dette er hentet fra hverdagen med en ekte toåring.:p)

Meg, på en hyggelig dag.

Må, kan og vil holde meg på den gyldne middelveien. Er bare litt på bærtur akkurat nå.

Trenings-glade flinkiser skjønner ikke hvorfor vi latsabber er ute etter en magisk pille som fikser biffen på 1-2-3? Hvorfor vil ikke folk jobbe for å få drømmekroppen, liksom? Kan det være så vanskelig å skjønne? Det er ikke lett eller gøyalt eller givende eller herlig å slanke seg! Det er et evig slit med et stikkord: tankekjør. Innimellom går det av seg selv, men uansett så ligger tankene og samvittigheten..burdene, kunnene, skullene, de ligger der og styrer hverdagen. Tenk å ha sluppet dette tankekjøret? Bare plutselig vært slank liksom? Ærlig talt, hvem ville ikke tatt en enkel vei ut og bare sluppet strevet?

Jada, man kan jo ikke la være, bare fordi at det ikke er morsomt, men please a.. Det er ikke noe rart at man vil ha en enkel vei ut.

Men det skjer jo ikke, det vet vi.

Just do it, som Nike så kjekt sier.

Men det er bare til å kjempe på. Antakeligvis hele resten av livet. Gi opp kan man ihvertfall ikke gjøre.

Må bare huske å puste, innimellom..

11 kommentar to “Confessions pt. 365”

  1. Jannike mai 16, 2012 kl. 05:27 #

    Nok eit hærlig og fantastisk ærlig innlegg frå deg!!!! eg kjenne meg so veldig igjen i alt du skrive! Ja, det er tøft å skulle gå ned i vekt, eg lure gaaaanske ofte på om det er verdt det når det aldri skjer! JA! eg veit eg kan gå ned i vekt m ketose, det har eg gjort før, men er det verdt det? ganske mange tunge daga då! no prøva eg å halde meg til den gylne middelvei, men d e sanneli ikkje lett d heller for det gir jo aldri resultat… hmmm… håpa vi lykkast begge to til slutt 🙂

  2. Laila mai 16, 2012 kl. 10:52 #

    Ser på siden her at du har gått ned 27 kg – det er mer enn de fleste klarer. Så slutt å tråkk på deg selv – du har jo vært kjempeflink!

    Som Silje Mariela sier : det er lov til å gå på en smell, bare ikke la de definere deg. Spis kakestykket ditt og nyt det. Så går du tilbake til å spise riktig =D (ah ja jeg vet det er enkelt å si det)

    TIl og med flinkis-super-trente går på smeller:)

    • Fra tjukk til smukk mai 19, 2012 kl. 23:48 #

      Jeg vet.. Jeg har vært flink, men det føles innimellom som at det bare er snakk om tid før alt snur og jeg går opp igjen.. Skal ikke det, men.

  3. jane mai 16, 2012 kl. 15:00 #

    Hei!
    Ramlet over denne bloggen tilfeldig på fb.no og ble nysgjerrig pga tittelen. Må si du skriver veldig bra! Masse lykke til for å nå målet ditt! Jeg synes for øvrig det ser ut som du veier mindre enn hva du gjør. Selv skal jeg ned en 7kg, som jeg har gått opp i løpet av vinteren – mye pga is og boller med ost pga kjærlighetssorg… men har mistet helt piffen…Men nå ble jeg motivert av å lese om deg og SKAL sjerpe meg!!

    Hilsen J

    • Fra tjukk til smukk mai 16, 2012 kl. 15:34 #

      Takk for fine ord:)

      Masse lykke til med de 7 kiloene. Vet alt om å spise seg opp pga kjærlighetssorg. Spiste type 2 liter is om dagen i flere uker da jeg hadde det for noen år siden. Det er vidundermiddel om man vil opp i vekt. Fortell hvordan det går da. 🙂

      • jane mai 17, 2012 kl. 16:15 #

        Det skal jeg gjøre! Greit med 17.mai i dag som en finale og stopp-dag for denne is-spisingen.

        Jeg skal tenke på følgende framover; scenario 1: fortsette dette gildet i 5 uker til ferien= 5 kg opp i vekt (minst)
        Eller: Skjerpings nå= ned 3-5 kg

        Det er mange kg i differanse!

  4. Anna mai 16, 2012 kl. 21:59 #

    For et fantastisk, to-the-point innlegg!! Du er så utrolig flink til å skrive 🙂 Om jeg kjente meg igjen? Oh yess! Det begynner i det små, og sklir så sakte men sikkert ut, og før du vet ordet av det er du hektet på harde stoffer igjen 😛 Hang in there! Jeg vet det går over, jeg må bare minne meg selv på det av og til 😉 Håper det snart begynner å snu seg igjen for oss begge!

  5. superrosa mai 17, 2012 kl. 13:08 #

    Jeg syntes det var utrolig forfriskende å se din kommentar på det «slank med pille» innlegget. Selvfølgelig vil man oppnå ting med minst mulig pes! Og som du sier, det er et skikkelig ORK å gå ned i vekt og holde vekten! Der er dager med glede og dager med tårer og det sliter noe sinnsykt med psyken når man skal holde på over lengre tid.

    Resten av kommentarene syntes jeg hadde alt for mye preg av «herregud det er bare til å spise sunt/mindre og trene mer» – Når skal folk forstå at hadde det vært enkelt å holde i lengden hadde vi alle vært fitnessdamer? Det er så fort gjort å være nazi med seg selv, så glemmer man at dette opplegget/livsstilsendringen faktisk skal vare hele livet, det er ikke bare i 2 måneder før sommerferien liksom.

    Så takk for dette innlegget, nå stikker jeg og baker meg sjokolademuffins som jeg har tenkt på i flere dager, men ikke hatt samvittighet til å lage. Aiit!!

  6. Amanda mai 19, 2012 kl. 15:50 #

    Ser at andre har allerede skrevet det samme som jeg tenker, så holder det veldig kort: LOVE IT!!!! 😀 Trengte å lese dette innlegget nå! ❤

Legg igjen en kommentar

