Kostholdet mitt.

4 Jun

Ja, da er første dag med mitt nye/normale kosthold i gang.

Det er jo dette jeg har forsket meg frem til, igjennom flere år, og funnet ut at er det rette, beste og mest levbare kosholdet for meg. I flere måneder nå har jeg testet ut ditt og datt og nok en gang ser vi at en varig livsstilsendring er det som gjelder. Ikke dietter her, dietter der og alle mulige slags spennende krumspring. Ihvertfall når det er snakk om god gammaldags vektnedgang da.

Er man på diett for å stille i konkurranse er det jo såklart helt annerledes.. Det er en ekstremsituasjon som krever ekstreme tiltak. (Minn meg på dette innlegget når jeg igjen i fremtiden skal stille istand med noe snåle greier?)

Kosholdet jeg trives med ligner ganske på Fedon Lindberg-kostholdet, men egentlig ikke så mye. Vi kan si jeg er inspirert av Fedons opplegg  da.. Det var jo det jeg begynte med og holdt meg til, før jeg justerte det dit det passer best for meg.

Mine retningslinjer:

  • Maks et C-måltid om dagen. Det vil si sånn ca 1/3 proteiner, 1/3 grønnsaker og 1/3 karbohydratkilde + litt fett, men ikke ubegrenset til akkurat dette måltidet. Karbohydratkilden kan være f.eks fullkornspasta, fullkornsris, fullkorns knekkebrød, lavkarbobrød, byggris, store havregryn (de er nemlig fullkorn, i motsetning til små) og så videre.
  • Resten av dagens måltider består i hovedsak av proteiner, fett og grønnsaker.
  • Benytte helfete produkter som hovedregel. Lettprodukter når det er snakk om mengder (som f.eks i gryter)
  • Rene råvarer og smør.
  • Ok med frukt innimellom, men da alltid sammen med mandler eller valnøtter.
  • Fritt frem for bær.
  • Ligge unna sukker, som hovedregel. Ikke alltid sukker i helgene.. Går an å lage lavkarbogodterier/kaker/is ect.
  • Bønner og linser er OK et par ganger i uka.

Dette er det kostholdet jeg synes er levbart. Fint for kropp, sjel, tålmodighet og nedgang. På en måte vil jeg helst legge karbohydratene til kvelden, men nå er det så naturlig for meg å spise karbofri middag og jeg synes det er lettere enn å spise karbohydratfri frokost eller lunch for eksempel. De måltidene krever ofte litt mer tidsbesparende måltider og da er knekkebrød eller lavkarbobrød enkelt og greit.

Lavkarbobrød er litt i grenseland, om det skal gå under C-måltid, for det er jo egentlig minimalt med karbohydrater i det.. Men nå velger jeg å innlemme det der, siden det sjeldent blir noe grønnsaker til et brødmåltid. Og grønnsaker vil jeg ha mest mulig av. Blir det knekkebrød til frokost og lavkarbobrød til lunch, så blir det jo bare middag med grønnsaker og det er ikke nok.

I det siste har jeg hatt enormt laber matglede.. Rett og slett vært dritt lei av mat.. Og sånn vil jeg ikke ha det. Gleder meg til å eksperimentere med nye retter og kose meg med gamle slagere igjen.

Greske kjøttboller med tomat-feta-agurksalat.

Biffsalat

Hellstrøms blomkålsuppe med curryreker.

Litt brent kylling souvlaki med asparges og tzatziki.

Stiffado med ovnsbakt blomkål.

Ratatouille og byggris.

Lunchmuffins med kyllingkjøttboller

Kyllingfilet panert i baconcrisp.

Gresk salat

Feta og baconfylt paprika

Laksefilet med blomkålstappe og rømme.

I ❤ food!

9 kommentar to “Kostholdet mitt.”

  1. Kristine E. juni 4, 2012 kl. 23:01 #

    Åh, her fikk jeg masse matinspo! Takk 🙂 Har selv vært inne i en matlei-periode nylig. Men det gikk plutselig opp for meg at matleihet avler matleihet, i hvert fall for min del. Jeg kan ikke sitte og vente på at matgleden skal melde seg, jeg må bare pelle meg ut på kjøkkenet og lage balanserte måltider. Det er dét som gir meg inspirasjon og lyst til å spise sunt. Akkurat samme mønsteret som med trening, i grunnen.

    • Fra tjukk til smukk juni 4, 2012 kl. 23:24 #

      Så fint at du ble inspirert!:D

      Ja, matleihet avler nok matleihet her også. Og da kommer de dårlige vanene mye lettere også. Jo enklere mat, jo bedre. Og.. Med dårlige vaner kommer mer matleihet, så. Det er en evig dårlig runddans det der.:)

  2. jannike juni 4, 2012 kl. 23:47 #

    mmmm, masse gode måltid her 😀
    kosthaldet ditt er veldig slik eg prøva å holde meg til, eigentlig veit eg at eg er sikra vektnedgang med karbokutt, men veit at eg ik orka å hold meg til d i lengda so derfor blir d meir moderat lavkarbo 🙂

  3. støvkorn juni 5, 2012 kl. 00:08 #

    Åh nå ble jeg sulten…… nom!!

  4. Line juni 5, 2012 kl. 06:51 #

    Å, der var det mye godt. Noe som helt klart må utprøves.
    Greit å få oversikten over maten og hva som funker. Ren lavakrbo og masse grønnsaker er det som funker for meg. Rene og full fett produkter, uten for mye tull.

  5. JDIY - En kreativ blogg juni 6, 2012 kl. 11:51 #

    Her var det mye god mat 😀

  6. ida juni 6, 2012 kl. 20:24 #

    hvorfor ikke bønner og linser? og frukt?

    • Fra tjukk til smukk juni 6, 2012 kl. 22:37 #

      Fordi at jeg ikke er noe særlig glad i bønner og linser:) Og frukt tar jeg lett litt av med, fordi at det trigger søtsuget mitt noen ganger:) Men det står vel ikke at jeg utelukker noen av delene?

  7. minslankekrig juni 18, 2012 kl. 18:49 #

    Ååå her var det mye godt! Nå ble jeg sulten! 🙂

Legg igjen en kommentar

