Kveldens: Green curry chicken, brokkolini og limeonade

11 Jul

God kveld.

Jeg er i ganske heavy ketose. Ketose av typen «SOS Ambulanse trengs på toppen av trappa». Opplever da den obligatoriske totalt manglende matlysten.. Men mat må man ha. Og i den situasjonen er det ofte lurt å lage noe som smaker mye, er litt sterkt, nytt og utfordrende for smaksløkene.

Til middag slang jeg sammen ei gryte med squash, løk, brokkolini, kylling, kokosmelk, grønn curry og cocosa.

Innmari godt!

Synes Brokkolini er sterkt oppskrytt, forresten. Den er en krysning av «vanlig» brokkoli og «kinesisk brokkoli» (Gai Lan). Smaker godt altså, men jeg betalte 31 kroner for 180 gram av denne en-stilkede brokkoligreia.

Den smaker litt annerledes, uten at jeg kan sette fingeren på akkurat hvordan. Den har jo en lang stilk og det er stilken jeg synes er best på brokkoli.. Men bortsett fra det er den ikke bedre , synes nå jeg.  Kommer ikke til å kjøpe det igjen, så lenge det går an å kjøpe like god brokkoli, til en brøkdel av prisen.

Også har jeg kommet på noe ganske lurt. (If I may say so my self?). Sliter med å finne noe interessant og sunt å drikke om dagen. Er så lei av brun brus.. Og egentlig gul brus også. Og aspartam har jo aldri vært bra for hverken noe eller noen.. Vann er selvfølgelig primærkilde til drikke, men.. Blir mye drikking i denne ketosetilstanden og trenger da litt ekstra motivasjon, for å orke å drikke.

Men det er jo ikke no’ problem når man kan lage limeonade med stevia!

Ca 1 liter vann, 1 pakke (1 gram stevia) og 1-2-3-10 splæsjer lime. Vips så har man deilig, forfriskende, sunn limonade. 

(Eller så kan man jo bruke sitron for ordentlig lemonade)

4 kommentar to “Kveldens: Green curry chicken, brokkolini og limeonade”

  1. Amanda juli 11, 2012 kl. 21:01 #

    Hei hei! Jeg vet at du ikke skriver om faste i dette innlegget, men jeg spør her allikevel 🙂 Jeg leste i et innlegg at du faster, og jeg leste det som stod på linken (kanskje ikke sånn supernøye da men *rødme*) Men jeg ble bare så glad, det er AKKURAT sånn jeg liker å spise, og nå skal jeg slutte å ha dårlig samvittighet for det altså 😛 Men jeg lurte på en ting, er det lissom lov å spise hva som helst i spisevinduet eller er det mer det at viss man holder seg til 1300 kalorier om dagen så kan man spise det i mellom 12 og 20 feks? og da til gjengjeld kanskje ha noen større måltider men like mange kalorier i løpet av dagen? 🙂 jeg bare lurer, for da skal jeg heller være flinkere til å slutte å spise sent om kvelden, for frokost har jeg aldri hatt lyst på allikevel 😛 «men man skal jo spise 6 små måltider om dagen.. » Nei takk ;P haha 😛

    • Fra tjukk til smukk juli 11, 2012 kl. 21:04 #

      Hehe, ja det er nok gode nyheter for mange! Kunne ønske de hadde et annet navn på det, for det er jo ikke fasting, sånn som jeg ser det. Bare et litt mindre spisevindu. Høres så drastisk og skummelt ut med «Periodisk faste», liksom.

      Man kan ikke spise hva man vil. Det er ikke noe hokus pokus med periodisk faste, sånn sett. Fordel de kaloriene du skal ha ut over færre måltider!:)

      12 og 20 er et fint spisevindu!

      • Amanda juli 11, 2012 kl. 21:21 #

        Aaaah, okei, skjønner 🙂 Jeg blir bare glad for at man må slippe å spise frokost, uten å få høre at det er en av grunnene til at jeg er feit.. 😛 Tuuusen takk for svar, dette skal så absolutt prøves ut mer bevisst 😀

      • Fra tjukk til smukk juli 11, 2012 kl. 21:24 #

        Det er gammel tro det!:) Vi vet bedre nå.

        Man må teste ut hva som virker best på en selv. Jeg spiser sånn innimellom, men i perioder så blir jeg så innmari sulten når jeg først får mat, at jeg aldri føler meg mett. Da går jeg heller tilbake til frokost tidlig på dagen osv i en periode.

        Teste teste teste, det er det eneste å gjøre. Og prøve over lengre tid da.. Holder ikke med noen dager, liksom.

Legg igjen en kommentar

