Vinglepetter.

13 Nov

Hei!

Hvordan går det med dere som fortsatt titter innom denne ganske så halvdaue bloggen?

Her går det OK. Ikke noe bedre, ikke noe verre.

image

Emofjortis og ikke en happy camper..

Jeg sliter veldig med å finne min vei. Jeg vet hva jeg må gjøre, hvordan jeg skal gjøre det (bare jeg velger en vei da), men jeg klarer ikke utføre det. Det bunner mest i ekstremt emosjonelt stress. Fysisk stress også, men det er litt enklere å takle. Jeg har all verdens gode intensjoner. Spiser kjempebra til måltidene også trykker jeg inn type 1000 kalorier verdt TULL, som da ødelegger alt. Det døyver stresset, men.. Gjør jo ikke noe godt i lengden.


Så sant, på flere måter.

Jeg er egentlig heldig. Alt funker på meg, bare jeg gjør det og bare jeg inntar færre kalorier enn jeg brenner ut. Det føles bedre med lavkarbo enn høykarbo. Hvordan det føles må jo også spille inn. Spiser jeg havregrøt til frokost er jeg sulten som en ulv resten av dagen. Spiser jeg egg til frokost og havregrøt til kvelds holder jeg meg mett og fin. Jeg har prøvd det meste og gjør jeg det som jeg skal, så funker det. Men jeg sliter med å finne ut hva jeg vil. Det er jo så mye å velge mellom! Noe helt uaktuelt og noe aktuelt.

Streng/ketogen lavkarbo: ikke aktuelt
Moderat lavkarbo: OK
Høykarbo: ikke aktuelt
Periodisk faste: OK
Ikke periodisk faste: OK
24-timersfaste: ikke nå.
PSMF: Ikke aktuelt
Typisk fitnesskosthold: (mye proteiner, trege karbohydrater osv): Det jeg helst ville holdt meg til.
Biorytmisk diett (Proteiner og fett på dagen, mindre og mindre fett ut over dagen også bare karbohydrater til sist): OK, men kanskje litt mye å tenke på akkurat nå.
Lavkalori under 1200 kalorier: ikke aktuelt.
Pulverkur ala Noka: OK (Litt selvmotstigene mellom de to siste her.)

Det ser jo ut til at jeg vet selv hva jeg vil, men jeg må nok tenke litt på det likevel.

Endel av løsningen ligger i trening. Trener jeg er det lettere å holde seg på banen. Etter en høst med praksis og full jobb ved siden av, har treningen blitt nedprioritert. Det har bare måttet bli sånn. De få timene jeg har hatt fri har jeg måttet sove. Skal ta meg tid frem mot jul nå, for januar er jo en stor studielånsutbetalingsmåned. Kanskje holde meg til 3-4 jobbvakter i uka. Prøve på det ihvertfall.

Er ikke så lett å si nei, bestandig, men av og til må man prioritere litt forbi den økonomiske fornuften.. Å investere i helsa lønner seg kanskje i lengden?

17 kommentar to “Vinglepetter.”

  1. Lytt til kroppen din du ❤

  2. Amanda november 13, 2012 kl. 15:40 #

    Du er savna ja! Håper du skriver mer på nyåret i det minste da (a) Skjønner at ting ikke er så lett, men jeg savner å lese mer på bloggen din! 🙂 Hmm.. må du ha et kosthold med så mye regler da? Ja, du skal spise sunt, men det å spise mest av rent kjøtt, fisk og kylling pluss grønnsaker man liker, er jo bare sunn fornuft. For min del er det ikke så mye pasta, ris og poteter, men jeg driver ikke med lavkarbo heller da! 😛 For meg er det bare enklere kalorimessig da 🙂 😛 Haha, jeg må si at jeg går helt crazy med jobbing når storstipendet kommer, letter å legge av en del penger når man faktisk har en del føler jeg… 😛 Så kan jeg jobbe mindre utover året 😛 Men nok meningsløs babbel herifra! Good luck! Vi heier på deg! 😀

    • Fra tjukk til smukk november 13, 2012 kl. 16:18 #

      Takk snupp.:) Må ikke ha så mye regler, men å forholde seg til noen retningslinjer er greit, for meg. Jeg er litt (ganske) uskikkelig serru:p

      • Amanda november 13, 2012 kl. 19:14 #

        Ja, jeg kjenner meg igjen der da 🙂 Håper du finner din egen vei 🙂

  3. Brita november 13, 2012 kl. 16:21 #

    Du skriver så godt og ærlig! Jeg begynte å lese bloggen din for en måneds tid siden.
    Jeg har tenkt at er det noe alle har gode råd om så er det slanking. Ukeblad, aviser, kostholdseksperter, trimguruer og you-name-it. Og alle kurene du nevner, hvordan skal man kunne forvente at noen orker å følge alle disse rådene og formaningene?

    Skal du springe Oslo maraton til sommeren så må du trene. Hvorfor ikke lage ditt eget opplegg? Begynn med enkel trening når du vet at du har tid. Du kan jo trene på stuegulvet!
    Spis deg mett. Ikke mer enn det. Hver gang. La deg selv få lov å spise goderi en eller to ganger i uka.
    Kast alle gode råd (kanskje mitt også) og lag dine egne! Er det noen som vil greie dette, så er det du!
    Lykke til videre!

    • Fra tjukk til smukk november 13, 2012 kl. 16:33 #

      Hei! Takk for innspill. 🙂

      Jeg skjønner hva du mener, og er klar over at man skal spise seg mett, ikke mer enn det osv. Skjønner at mange tenker at det bare er til å gjøre det, men det er ikke så enkelt for alle. Jeg drukner i stress og hele livet har jeg taklet stress ved å spise. Noe jeg helt klart burde sluttet med, men det hadde jeg også gjort, hvis jeg visste hvordan jeg skulle gjøre det. I perioder går det bra, i andre går det ikke bra. Nå går det ikke særlig bra. Prøver liksom å finne ut av det da, for før jeg finner ut det kommer jeg ikke til å lykkes i lengden uansett hvor mange «enkle» regler jeg kan.:)

      Jeg er sukkeravhengig og det er ikke noe jeg vil være, men når alt bare raser så er det på en måte det jeg alltid har tydd til, uheldigvis. Ikke at det er greit, men ja.. Har ikke helt midlene til å slutte med det. Vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det. Og i det siste har jeg ikke hatt overskudd til å jobbe noe med det heller. Får begynne å meditere eller noe.

      Og ja, jeg må trene, vil gjerne trene og gjør det, når jeg har tid. Men har ikke tid noe mer enn et par dager i uka. Kunne jo ha slutta på skolen eller brukt enda mindre tid på barn, hus osv, men det er egentlig ikke noe alternativ. Nå har jeg mulighet til å puste LITT angående jobb, og kanskje holde meg til 3-4 vakter i uka, isteden for 6-7 som jeg har hatt de siste månedene, og det er kun der jeg kan kutte. Skolen er jo fulltid og det er vel i grunn mammalivet også.

      Jeg søker og søker etter midler til å klare å kvitte meg med stresspisingen, men aner ikke hvor jeg skal starte engang. Kanskje jeg skal hyre meg en 24/7 psykolog.

      • Brita november 13, 2012 kl. 19:09 #

        Hei igjen!
        Du skriver godt! Det må jeg få lov til å si en gang til!
        Du har sikkert god nytte av å skrive om hvordan du opplever å være sukkeravhengig, stress-spise, ha jobb samtidig som du går på skole og i tillegg være mamma.
        Du kunne skrive brev til deg selv med noen forslag til hvordan du kan stresse litt ned og få litt p.u.sterom i livet ditt…… jeg tror det er viktig at «de gode rådene» kommer fra deg selv og ikke fra alle oss andre 🙂
        Fremdeles lykke til!

  4. Line november 13, 2012 kl. 19:07 #

    Du har vært savnet. Veldig.
    Jeg skjønner deg og kjenner meg igjen så alt for godt.
    Prøv å få igang treningen som du sier og la det inspirere til at maten følger etter. Det som funker på meg.

    Lykke til, og stor klem.

    • Fra tjukk til smukk november 16, 2012 kl. 16:50 #

      Ja, det pleier å funke ganske greit det! Er noe med å trene som en gal også ødelegge det etterpå, som ikke frister helt.:p

  5. Chassi november 14, 2012 kl. 13:20 #

    Shit, du har virkelig testet i alle fall!

    Kan det være at du spiser for lite når du spiser riktig, men sprekker bigtime etterpå?

    Hold oss oppdatert. ❤

    • Fra tjukk til smukk november 14, 2012 kl. 14:15 #

      Heihopp!:) ja, har jo slanka meg siden jeg var åtte:p

      Har i grunn alltid prøvd å holde meg på et fornuftig nivå, når jeg har gått i gang med noe nytt. Kan gå bra lenge også skjer det noe i livet og da er det ut på viddene igjen.

  6. Divamamma november 14, 2012 kl. 14:32 #

    Jeg er som deg! Jeg vet hva som må til:) Det er bare litt vanskelig!

    Kjenner på det å trene kontra ikke! Når jeg trener er maten null prob! Men om jeg ikke trener er det en utfordring!

  7. jannike november 14, 2012 kl. 17:59 #

    du har vore sakna! virkelig! eg e innom her kvar dag for eg syns du virka som ein herlig person som e tvers igjennom ærlig, det e sånne folk eg lika å ha i livet mitt! God e du!!!
    eg sjønna GODT ka du meina m stresspising, eg har gjort d i årevis sjølv og visste ikkje korleis eg skulle komme meg utav d, men no har eg d rett og slett roligare i livet og klarte ta tak i d (for ei stund ihvertfall), d vil du også gjere, d veit eg! Eg heia på deg, SKIKKELIG for eg veit korleis d e å ha d sånn! LYKKE LYKKE TIL SØTE DU ❤

    • Fra tjukk til smukk november 14, 2012 kl. 20:29 #

      Takk for fine ord snuppa!:) Du er herlig du!

      Det høres ut som at vi har det ganske likt. Kan gå bra i laaaaaaaaaaaange perioder også velter det helt. Men har ihvertfall sluttet å gå opp en masse kilo. Noe positivt er det jo.

  8. Gunn Kari desember 2, 2012 kl. 20:10 #

    Jeg trener en del selv og går for moderat lavkarbo. Det funker for meg 🙂 Ikke så mye fett. Jeg tillater frukt og sånt, og er begynt å vurdere å inkludere havregrøt, men da som frokost. Jeg spiser 3 store måltid om dagen, og det er da altså frokost, lunsj og middag. Spiser ikke etter 18-19 på kvelden (prøver å få til middagen til kl 18). Det fungerer kjempefint for meg 🙂 Men som de andre sier; lytt til kroppen! Noen må ha flere og små måltider, og noen, som meg, funker best med færre og noe større måltider.

Legg igjen en kommentar

