Fitnessnobberi.

1 Jan

Hei! Gratulerer med et nytt år.

2012 var direkte CRAP, så jeg ønsker 2013 velkommen. Ja, jeg tror faktisk at ting bli bedre i år.

wpid-2012-12-29-16-15-46-119366289.jpeg

En ting jeg tenker litt på i starten av det nye året er dette fitnessnobberiet som rår der ute, nå om dagen. Det gjør meg rett og slett litt kvalm. Vet ikke hva det er med ekstreme holdninger som gjør meg så irritert, men det gjelder stort sett i alle settinger. Ekstreme lavkarbere, ekstreme ditt, ekstreme datt og nå ekstreme fitnessfolk.

De er der, overalt. Spyr ut meningene sine. Hamrer treningsgleden sin nedover huet på alle og enhver. Alt eller ingenting! Begynner du ikke i dag, kommer du ingen vei! Train hard or go home! Meninger og formaninger hagler, mens de hip truster sine 290 kg og føler at de kan mestre alt her i verden. Fint for dem, men må alle la denne livsstilen ta helt over da?

Mulig jeg er for gammal, men jeg synes det er direkte motbydelig. Ikke at noen vil leve sånn, men at de mener at jeg også skal det, for å være et dugende menneske her i verden. Jeg ønsker ikke være en del av det. Ja, jeg liker å trene, jeg. Ja, jeg har planer om å få orden på maten min og gå ned noen kilo. Men noe fitnessnobb, det kommer jeg aldri til å bli. Snobberier hører ikke sted noe andre steder i verden og ikke hører det hjemme på trenings og livsstilsfronten.

Folk må få leve som de vil, men de får jammen meg rydde litt plass for de som faktisk har andre ting i livet som er viktigere og mer givende enn trening. Det var f.eks fint å fullføre et sykkelritt i sommer, bare måneder etter at jeg hadde brekt skuldra, men det gir meg ganske mye mer å tilbringe noen gode stunder sammen med den lille jenta mi, enn det ga å trene frem mot og fullføre det. Det var fint å, for noen uker siden, løfte 70 kg i mark, etter at jeg for et år siden satt og trakk 5 kg i sittende roing. Det var det jeg klarte etter skulderbruddet. Men pers i mark er ikke det beste jeg har opplevd i livet gett. Ikke engang det beste jeg opplevde den uka, eller den dagen.

Det er gøy å trene, men jeg ler meg ikke igjennom hver trening altså. Jeg spretter ikke avgårde på trening hver dag, med sommerfugler i magen. Men jeg drar på trening.. Jeg har en rygg og en skulder som må trenes, hadde jeg ikke hatt det, så er det ikke sikkert jeg hadde giddet å gjøre det så mye. Da hadde jeg heller brukt et par timer om dagen til å ligge i hengekøya, drikke champis, spise sjokolade og lese ei god bok.

Dette f.eks ser ut som lykke for meg:

Ikke dette:

Og det bør være greit for deg, akkurat som det er greit for meg at dette er selve bildet på lykke for DEG.

Jeg kan også bli opptatt av kostholdet og treningen min, men andre må ikke leve og ånde for det av den grunn. Skjønner ikke helt trangen fitnessnobbene har til å tre det ned over huet på folk! Hva får man ut av det da?

I just don’t get it!

12 kommentar to “Fitnessnobberi.”

  1. Alanna januar 1, 2013 kl. 17:12 #

    Jeg er så ENIG! Jeg er svært skeptisk til det enorme fitness-fokuset som har oppstått de siste par årene. Du vet jo hvor glad jeg er i trening. Og hvor viktig det er for meg. Likevel lar jeg det ikke ta over livet mitt totalt. Det er jo så mye å glede seg over! Train hard or go home…vel – det kommer vel an på hva man liker og hvor man vil med det. Jeg synes jo man bør trene hardt – mest fordi det gir de beste resultatene og synlige/konkrete resultater er oftest mer motiverende i lengden mer enn at man beveger seg lett for helsas skyld. Men ikke hver gang! Det hander om kvalitet i treningen. Ikke bare et evig jag etter å pushe hardest. (det kommer selvsagt litt an på hvor lenge man trener av gangen – når hele økta er ti minutter lang så MÅ man pushe hardt…det sier seg selv) Og har man en god treningsrutine inne er det helle ikke noen krise å ta et par dager fri. Eller tilogmed en uke!

    Train Hard or Go Home…helt greit det, så lenge man innimellom faktisk går hjem. Hvile er like viktig som treningen i seg selv!

    Et ekstremt fokus varer ikke for alltid. Det er midlertidig. Man orker bare ikke den mentale delen av det. Til slutt må man slippe opp litt og bestemme seg for å nyte andre sider av livet også. Og da er det jo litt lettere om man slipper å dra med seg en spiseforstyrrelse på veien. Ekstremt fokus i et kroppsfokusert miljø kan gi ekstreme bivirkninger også… Hvor bra er vel egentlig det?

    • Fra tjukk til smukk januar 1, 2013 kl. 17:14 #

      Du er jo en av de folka i verden som klarer alt det måtte være. Tre unger, skole, treningsguru, what not. Skjønner ikke at du klarer alt jeg gett. Jeg må liksom velge hvilke områder i livet jeg skal prioritere, for jeg klarer ikke gi alt på alle områder, sånn som deg.

  2. superrosa januar 1, 2013 kl. 18:13 #

    Jeg tror det kommer til å gå litt over etter hvert, det har allerede begynt å dempe seg litt. Men det tar. Akkurat som lavkarbo hysteriet. Jeg var en av dem som dævva når jeg så en potet, heldigvis er den tiden over. Men tror de fleste bare må igjennom den prosessen for å bli klokere av det in the end :p Jeg er en veldig «all or nothing» person. Ikke fordi at det nødvendigvis er bedre, bare slik jeg fungerer, hehe – på godt og vondt.

    • Fra tjukk til smukk januar 1, 2013 kl. 18:16 #

      Du var nok aldri sånn som de aller verste på akkurat det.:p Ikke som jeg oppfattet deg ihvertfall!:)

      Synes de her fitnessnobbene ofte blir litt udregelige. «Alle som ikke trener i dag er idioteeeer.» Baaaarf.

      • superrosa januar 1, 2013 kl. 20:56 #

        Ja, blir litt irritert når det sies «train hard or go home» – alt dreier seg da ikke om 6pack, er jo generelt sett sunt å bare bevege seg daglig!

  3. superrosa januar 1, 2013 kl. 18:14 #

    Men det tar TID*

  4. Lasse januar 2, 2013 kl. 18:54 #

    Jeg undres litt over det sterke fokuset som er på «ekstreme» prestasjoner. Jeg forstår godt mekanismene og medieverdien, men jeg synes det er litt på feil spor.

    Jeg opplever at vi er et samfunn som er litt i svingning. Vi har gjennom mange år hatt et sterkt materielt fokus, som nå begynner å svinger over til «sunnere» verdier; trening og kosthold. Men så opplever jeg at det i dette fokuset blir et ensidig prestasjonsjag, og at man så absolutt skal søke etter å endre noe, slik at man blir lykkelig. Jeg opplever at svært mange søker etter slike lykkeopplevelser, peak experiences, og så jager man etter illusjonen at bare man kommer dit, da blir det bra, da blir jeg lykkelig.

    Jeg vil heller satse på å trene min egen evne til å være tilfreds og til å ha sinnsro. Ganske så inspirert av en typisk buddhistisk tanke, men det virker for meg. Ut fra tilfredshet og sinnsro kommer det svingninger, fra lykkelig til trist, svingninger som kan være ganske dramatiske og fantastiske. Av og til er det drit, da prøver jeg å si til meg selv at det er greit, og når jeg er lykkelig så nyter jeg det. Av og til setter jeg meg mål, og noen ganger er de til og med hårete, og noen ganger blir veien til mens jeg går, og jeg melder meg av Oslo Marathon, fordi jeg ikke ser verdien av å fullføre det målet lengre. Jeg er faktisk sunnere og har det bedre med meg selv uten å løpe 42km 🙂

    • Fra tjukk til smukk januar 4, 2013 kl. 15:51 #

      Høres utrolig bra ut! Løp 4.2 mil i skogen og hør på fuglene isteden!:)

  5. Vår januar 4, 2013 kl. 15:16 #

    Jeg heier ihvertfall på DEG! 😀 Godt nyttår, fyll det med GLEDE og oppturer, og la motganen være utfordring i stedet for problem.

    • Fra tjukk til smukk januar 4, 2013 kl. 15:52 #

      Takk for det! Prøver på det da vettu!:) Everything happens for a reason, osv. Godt nyttår!

  6. synsegulla januar 6, 2013 kl. 21:42 #

    Hm. Jeg skjønte lite av dette innlegge jeg, men mulig jeg ikke har fått med meg noe. Trener jo ikke på treningssenter om det er der du mener snobberiet er. Vil hvertfall ønske deg et godt nyttår og håpe på at året ditt blir flott og fint og friskt 🙂

Legg igjen en kommentar

