Spise-litt-mer dagen.

27 Apr

Hei på dere!

Det skjer ikke så mye spennende med meg i dag. Jeg har «spise-litt-mer-dag» og skal jobbe i kveld. Synes «spise-litt-mer-dager» er veldig fine å ha. Det er jo omstridt hvor fint det er, men jeg synes ikke det er noe å krangle om, egentlig. Ingenting passer for absolutt alle, så man må få finne ut av dette selv. Ofte er det litt av en nøtt å knekke, men når man finner det som passer, så kan det være veldig fint med en slik «lovlig utskeielse». Fint for både energi og sinn.

Når man går rundt hele uka og passer på hva man skal spise, teller pinlig nøyaktig, veier og styrer, så skader det ingenting å ha en dag i uka hvor man ikke trenger være så nøyaktig og kan fire litt på krava. Selvfølgelig så lenge man ikke spiser opp underskuddet sitt. Ikke at man tar noe skade av det, men er vel ikke noe særlig vits i å være streng hele uka, også blåse det vekk på bare noen timer.

Jeg har perioder hvor jeg ikke kan ha slike dager og jeg har perioder hvor jeg kan det. Når jeg er inne i mine overspisingsperioder så er jo hver dag et eneste stort frimåltid. I sårbare perioder har jeg lett for å ta helt av. Derfor prøver jeg å være veldig obs på når jeg kan, og når jeg ikke kan, pushe grensene. Nå om dagen er fokuset på plass, jeg gjør det jeg skal og da går det greit. I andre perioder vil en slik dag bety at jeg tar helt av på lørdag og sliter enormt på søndag.

Synes i grunn at den beste løsningen er et frimåltid. At man velger seg ut et tidsrom f.eks lørdag fra 18-24, hvor man kan spise noe av det man har lyst på. En god middag og en dessert også noe snacks. Også etter klokka 24 så er det stopp. Ingen diskusjon, bare enkelt og greit stopp. Siden jeg spiser ganske lite karbohydrater om dagen velger jeg å ha en hel dag, hvor jeg spiser litt ekstra til måltidene. Da blir det ekstra fett igjennom hele dagen. Jeg vil ikke ha et måltid hvor jeg spiser masse karbohydrater, i hvert fall ikke så veldig ofte, for da opplever jeg at alt bare stopper opp i mange dager. Jeg samler enormt med vann som ikke forsvinner før torsdag-fredag og nei. Det er ikke noe gøy.

Men jeg har troa på at det er lurt å ha et lite karbosjokk med jevne mellomrom. Men det er min mening og min erfaring med min kropp.

På denne «spise-litt-mer-dagen» skal jeg lage meg et svært stykke med laks og spise en steviasjokolade eller tre. Disse fra Chocorite er så gode!

chocorite

chocorite2

chocorite3

Og så billig i forhold til Steviasjokolader du får tak i på helsekosten her i Norge da. Jeg aner en liten smak av Stevia, men ikke så ille at de ikke er gode, heldigvis.

Noen andre som skal ha et slikt måltid eller en slik dag i dag? Hva skal du spise? (Herlighet.. jeg elsker å snakke om og høre om mat, spesielt når jeg er på slankern.)

Ha en god lørdag!

6 kommentar to “Spise-litt-mer dagen.”

  1. Tone april 28, 2013 kl. 15:08 #

    Flinka! Har ikke vært innom her på ei stund men ser det har gått opp og ned med deg, jeg er veldig imponert over at du enda holder koken.

    Her merker jeg veldig godt at jeg har gått opp igjen – det fortalte nemlig sommerklærne fra i fjor som jeg nettopp hentet ned fra boden… Prøver derfor å være litt streng nå fremover, passe på å drikke mye vann og generelt spise mindre. Godteri har jeg kuttet i tre uker nå, uten egentlige problemer, men siden jeg har lov til å spise litt dessert blir det fort litt sviskekompott i helgene….

    Jeg synes du er flink! 🙂

    • Fra tjukk til smukk april 28, 2013 kl. 21:49 #

      Lykke til fremover, vakre!:)

      Har holdt koken til og fra i 19 år vettu, så gir meg ikke før jeg vinner.:p

      • Tone april 28, 2013 kl. 23:39 #

        Veldig godt poeng – jeg er sikker på at du vinner snart! Tusen takk 🙂

      • Fra tjukk til smukk april 29, 2013 kl. 14:28 #

        Hehe, jaada.:p Det blir vel en kamp for livet, men. Går bra nå!:)

  2. Silje april 28, 2013 kl. 18:49 #

    Jeg har også en utskeielsesdag i uken, noen ganger kan det også bli mer:) Jeg er enig med deg, man må finne det som passer en best, og gå for det! Hvis ikke holder det ikke i lengden..

    Men selvfølgelig med måte.. Mange tror at man kan gå amokk på spisedager, det er sjeldent heldig, spesielt om man vil ned i vekt.

    Jeg har både treningsfri OG spisedag i dag:) Tipper vi snakker energi på trening i morgen tidlig! De sjokkisene har jeg sett på iherb, lurer på om jeg må bestille de:)

    Ønsker deg en fin søndag:)

    • Fra tjukk til smukk april 29, 2013 kl. 14:29 #

      Det er jo det beste med spise-mer-dagene!:) Sååå fint treninger dagen derpå.

Legg igjen en kommentar

