Spicy kokos-kyllinggryte.

12 Nov

Eller hvilken som helst annen gryte, om du vil.

Mettende, godt, enkelt, varmende.

1. Fres grønnsaker, i smør. (F.eks purreløk, rød, gul og grønn paprika og noen fedd presset hvitløk, som jeg har brukt her.)

2. Hell over en boks kokosmelk. Ikke light. Kokosfett vil du ha i deg. Bland i ca 2/3 boks crème fraiche, gjerne lettversjonen. Smak til med forskjellige krydder eller smaksforsterkere. Eks soyasaus, fond, curry-pasta, chilipaste, fiskesaus, nøttesmør. Slike ting har jeg alltid i skapet.

20131112-194816.jpg

3. Kok opp og la det putre mens du skjærer opp kylling (3-4 «normale» fileter), og bruner bitene i panna.

4. Ha kyllingen i suppen og la det trekke så lenge du vil. Helst over 20 minutter.

5. Vil du ha gryte? Jevn med Maizenna. Vil du ha suppe? La det være. Maizenna er langt i fra lavkarbo, men du ødelegger ikke smaken, som du gjør med alle andre tyknings-erstatninger. Den er glutenfritt, så sånn sett er det endel bedre enn hvetemel.

Har du god tid så kan du bare la gryta trekke i et par timer, så trenger du ikke tykningsmiddel i det hele tatt.

Du kan også bruke fisk, men da bør du ikke ha i fiksen før åtte minutters tid, før servering. Fisk blir tørt av å trekke og koke lenge. Kjøtt blir bare mer saftig og mørt.

Smaksforsterkerene jeg brukte i denne gryta var grønn curry (ca 1 ss), kyllingfond, havsalt og grovkvernet pepper.

Jeg hadde også i en halv pose Rock wok, helt mot slutten. Synes det er kjekt å ha noe som knaser, når jeg ikke har normalt grytetilbehør som ris eller brød til. Lar det da bare trekke i 5 minutters tid, sånn at grønnsakene blir litt myke. Litt lenger tid om du bruker rå grønnsaker. Her kan alt fra brokkoli, gulrøtter, blomkål, you name it, brukes.

20131112-194800.jpg

I tillegg hadde crème fraichen jeg brukte en deilig smak av paprika og chili. I Sverige har de nemlig et utall av forskjellige lett crème fraichevarianter, blandt annet med smak av franske urter, paprika og chili og tomat og basilikum. (Se bildet over.) Det finnes også fullfett varianter med ingefær, sopp, og andre nydelige smaker. Anbefales! Veldig fine å lage gryter og supper på, eller bare som «saus» til kjøtt.

20131112-194837.jpg

20131112-194848.jpg

Dette gir ca fire porsjoner. Gir ca 400 kalorier, 27 gram protein, 11 gram karbohydrat og 26 gram fett per porsjon. Perfekt for moderat lavkarbo.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: