Have a Iherb morning.

21 Nov

Nå har posten her vært stengt i noen dager, siden butikken har blitt bygd om. I mellomtiden har jeg fått tre hentelapper fra iHerb. Og ja, de har nesten brent hull i bordet. Synes det er litt flaut å hente så mange pakker.. Nyttårsforsett for 2014 er helt klart å minst halvere Iherbshoppinga.

Altså butikken er jo genial. Men samtidig så får jeg en dårlig smak i munnen, for hvordan går det med de små helsekostbutikkene her i Norge, egentlig? Min favoritt måtte nettopp legge ned. Jeg aner ikke om den sinnsyke iHerb-shoppinga har noe med det å gjøre, altså. Men det hadde sikkert hjulpet litt, om alle vi, som mottar ca 90 pakker fra iHerb i året, ville handlet melerstatninger, sukkererstatninger, kokosfett, alt sånt, der isteden. Men hadde vi ikke hatt iHerb, så hadde vi vel heller ikke hatt «behov» for så mye helsekostvarer?

Min store greie er te. Jeg har så mye te, jeg. Det er greit å slenge med en pakke, når man har 4 dollar igjen, for å komme frem til 200-kronersgrensa. En grense så håpløs at man bare må fylle opp. Ei pakke te veier jo ikke noe, så frakta blir fortsatt bare fire dollar. Te koster en 10-15 kroner mindre på iHerb, i forhold til på helsekosten. Men hva hjelper vel det, når jeg kjøper hundre ganger mer te enn jeg klarer å drikke?

It has to stop..

Mange synes jo at 200-kronersgrensa er helt tragisk, men den synes jeg faktisk at vi skal beholde. De av oss som brenner titusenvis av kroner på nettshopping hvert år, har råd til å ta litt hensyn til de norske butikkene også. Blant annet ved å forholde oss til den grensa. Det er ikke noe å sutre for det! Den hindrer oss jo langt i fra i å slutte å shoppe. Vi bor i Norge, altså. Det er et stykke fra Calcutta. Ja, det er fattigdom her også, men de som snur på hver krone går neppe inn på iHerb, så fort pengene ligger på kontoen?

Det er også fort gjort å skylde på at «man ville kjøpt tingene uansett, men får det billigere der». Vel, hadde du egentlig det? Tror det eneste jeg ville kjøpt uansett er kokosfett og D-vitamin. Ja, Questbarer er godt, men det er jo et iHerb-skapt behov folk plutselig har. Sammen med veldig mye annet.

Anyways, hykleri-hyklera. Jeg får vise det frem mens jeg kan, for i 2014 skal det maks bestilles ei pakke i måneden. Tør ikke engang tenke på hvor mange jeg har handlet i år. Hadde vel falt i bakken om jeg begynte å regne på hvor mye penger jeg har lagt igjen der. Det blir som en dårlig vane som røyking, snusing eller Pepsi max-misbruk. Litt penger her, litt penger der.. Og enda er jeg langt, LANGT i fra en av de som shopper mest. Ser folk blir VIP-kunder, fordi at de har handlet så mye. Tørr ikke se for meg hvor mye de har handlet da, når ikke jeg er blitt det engang.

Nå kan jeg starte en sånn ticker som røykesluttere har. «Du har vært iHerbfri i 31 dager. Du har spart 850 kroner. På slutten av året kan du kjøpe en billig bil.»

Jaja, nå er de ihvertfall her og dagens tre pakker inneholdt:

20131121-105747.jpg

20131121-105812.jpg

20131121-105823.jpg

20131121-105835.jpg

20131121-105801.jpg

Altså ikke en eneste ting jeg egentlig trenger, men verdens beste sjokolade på slutten der!

4 kommentar to “Have a Iherb morning.”

  1. Maria november 21, 2013 kl. 13:09 #

    Så lenge norske heleskostforretninger (og apoteker for den del) er svindyre på vitaminer og andre kosttilskudd, så må det jo bare bli slik.

    Men jeg er veldig enig i at vi ikke har behov for questbars osv., men så er det jo veldig gode da, hehe.

    Den sjokoladen er forøvrig også god, men akkurat det kommer jeg nok til å handle på vanlig butikk. Orker ikke vente en uke eller to!

    • Fra tjukk til smukk november 21, 2013 kl. 13:12 #

      Jeg synes ikke det må bli sånn, egentlig. Men det får hver enkelt mene hva de vil om.:) Det går litt opp i opp, når man isteden tar 19 forskjellige kosttilskudd fordi at det er så billig på iherb og andre slike sider. :p

  2. iherb er veldig kjekt for oss allergikere som må ha erstattninger hver eneste dag. Da blir man fort ruinert på å alltid handle i helsekostbutikker! Også er det jo bra mye man ikke får tak i heller 🙂
    Mm den sjokoladen er fantastisk! Kos deg med den 😀

    • Fra tjukk til smukk november 22, 2013 kl. 09:03 #

      Ja, det er mange det er kjekt for. 🙂 Bruken er jo helt grei. Det er misbruket som har tatt litt av.:p

Legg igjen en kommentar

